نامه ساده یک وکیل دادگستری به مردم ایران
نامه ساده یک وکیل دادگستری به مردم ایران
عدلنامه: یک وکیل دادگستری، دلنوشته ای را خطاب به مردم منتشر کرده است. هم وطنان صبور و مهربانم سلام می خواهم چند نکته را به اطلاع شما برسانم تا در جریان باشید؛[…]

به گزارش عدلنامه، یک وکیل دادگستری، دلنوشته ای را خطاب به مردم منتشر کرده است.

هم وطنان صبور و مهربانم

سلام

می خواهم چند نکته را به اطلاع شما برسانم تا در جریان باشید؛

۱- جامعه مدنی جامعه ای است که انسان ها با عقل و دانش و هنر آن را می سازند تا بهترین زندگی مادی و معنوی را برای خود و فرزندانشان ایجاد کنند.

۲- در جامعه مدنی احزاب و نهادهای مردمی نقش حمایت از مردم را در برابر قدرت دولت بر عهده دارند تا ارکان حاکمیت به حقوق مردم احترام بگذارند و کار غیرقانونی انجام ندهند.

۳- در کشور ما چون احزاب مردمی و شناسنامه دار وجود ندارد نهادهای مردم نهاد و مدنی هستند که در برابر دولت مواظب هستند که حق مردم ضایع نشود.

 ۴- قدیمی ترین نهاد مدنی و مرجع تخصصی دفاع از حقوق مردم ، کانون وکلای دادگستری است که وکلای آن روزانه در حال دفاع از حق مردم هستند.

وکلای دادگستری بعنوان وکیل تسخیری یا معاضدتی که هر دو رایگان است و یا بعنوان وکیل منتخب شما سختی های زیادی را تحمل می کنند و در برابر توهین ها و تهدیدها کوتاه نمی آیند و خود و روح و روانشان را سپر بلای موکلینشان که شما مردم هستید می کنند تا بتوانند حق شما را بگیرند.

۵- هر ساله چندین وکیل دادگستری در حین انجام وظیفه جانشان را از دست می دهند . وکلای دادگستری از بیمه درمانی و تامین اجتماعی پایه برخوردار نیستند و با اینکه هیچ خدماتی از دولت دریافت نمی کنند مبلغ زیادی را بابت تمدیدپروانه و مالیات از همین دستمزدهایی که شما به آنها می دهید به خزانه دولت می پردازند.

۶- کانون وکلای دادگستری هر ساله امتحان برگزار می کند و هر ایرانی می تواند در صورت قبولی در آزمون و طی دوره کارآموزی وکیل بشود .

تصمیم گیرنده اصلی در تعیین تعداد وکلای پذیرش شده هم خود قوه قضاییه است ولی به دلیل اینکه انواع و اقسام دانشگاههای غیرانتفاعی ،پیام نور ، آزاد اسلامی و سراسری ، مدرک لیسانس حقوق یا فقه یا الهیات با گرایش فقه می دهند و افراد فارغ التحصیل به دلایل شرایط اقتصادی بیکار هستند مدام به کانون های وکلا فشار وارد میشود که باید گرفتن پروانه وکالت طوری بشود که به هرکس که لیسانس رشته های حقوق و فقه و الهیات با گرایش فقه دارد پروانه وکالت داده شود.

۷- مردم وقتی کسی را بعنوان وکیل خود انتخاب می کنند از وی توقع دارند که تجربه و سواد کافی داشته باشد. اگر افرادی بدون‌تجربه و دانش کافی وکیل بشوند بیشتر از همه دودش به چشم مردم می رود
چون مردم نمی توانند متوجه شوند کسی که پروانه وکالت دارد و خود را وکیل معرفی می کند واقعا دانش و تجربه کافی دارد و از پس دفاع از حق آنها بر می آید یا نه؟

۸- الان وکلا و کانون های وکلا در حال تلاش هستند تا نگذارند این بلا بر سر حق مردم‌ نازل شود ولی برخی سیاستمدارها و افرادی در صدا و سیما که خبر از اوضاع آن دارید، ظاهرا نمی خواهند کانون وکلای مستقل وجود داشته باشد تا بتواند از حق مردم دفاع کند و به بهانه ایجاد کسب و کار برای لیسانس های بیکار و اینکه وکلا به دنبال انحصار برای خودشان هستند با تمام توان در حال تلاش برای از بین بردن استقلال وکلا و اعتبار پروانه وکالت هستند.

اینها را برای شما مردم عزیز نوشته ام تا اگر چیزی از این ماجرا شنیده یا خوانده اید بتوانید متوجه شوید که اصل موضوع چیست …

حالا قضاوت با شما، که وکیل باسواد و باتجربه می خواهید یا اینکه هر کسی با یک لیسانس حقوق یا فقه بتواند وکیل شود؟…

با فروتنی- محسن خاکزاد وکیل دادگستری