موسسه صیانت از حقوق زنان: ممنوعیت‌ حضور ورزشکاران محجبه در المپیک تابستانی فرانسه لغو شود
موسسه صیانت از حقوق زنان: ممنوعیت‌ حضور ورزشکاران محجبه در المپیک تابستانی فرانسه لغو شود
عدلنامه: موسسه صیانت از حقوق زنان در نامه‌ای به رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، ضمن انتقاد شدید از ممنوعیت‌ حضور ورزشکاران محجبه فرانسوی در المپیک تابستانی پاریس، خواستار لغو این ممنوعیت شد.

به گزارش عدلنامه و به نقل از سایت ستاد حقوق بشر جمهورس اسلامی ایران، موسسه صیانت از حقوق زنان به عنوان یکی از فعالان جامعه مدنی زنان که سال‌هاست در راستای حمایت از حقوق زنان، توانمندسازی و رفع چالش‌های آن‌ها در سراسر جهان فعالیت می‌کند، در آستانه بازی‌های المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴، طی نامه‌ای به توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، ضمن ابراز نگرانی از ممنوعیت حضور زنان ورزشکار محجبه فرانسوی در این بازی‌ها، از کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) درخواست کرد تا این موضوع را تحت بررسی و اقدام فوری قرار دهد.

در ادامه این نامه آمده است:

ممنوعیت حجاب در ورزش، زنان و دختران مسلمان را به طور تبعیض‌آمیزی از دستیابی به حقوق انسانی خود منع کرده است. این ممنوعیت‌های اعمال شده، زنان را از فرصت‌های آموزشی و رقابتی لازم برای رسیدن به سطح المپیک باز می‌دارد و زمینه تبعیض سیستماتیک علیه اقلیت‌های مسلمان بویژه زنان را در سایر حوزه‌ها افزایش می‌دهد که نقض صریح تعهدات حقوق بشری این کشور محسوب می‌گردد:

با استناد به ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و ماده ۹ کنوانسیون اروپایی حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، هرکس حق دارد که عقاید مذهبیش را به اشکال گوناگون ابراز دارد. بر این اساس، اقدام دولت فرانسه نه تنها موجب نقض آزادی‌های فردی و آزادی‌های مذهبی زنان مسلمان شده بلکه خشونت و آزار و اذیت اقلیت‌های دینی را در پی خواهد داشت.

با تاکید بر بیانیه کمیته بین‌المللی المپیک در سپتامبر ۲۰۲۳، که بر اساس آن ضمن ابراز حمایت از آزادی بیان مذهبی و فرهنگی برای همه ورزشکاران، اعلام کرد که ورزشکاران شرکت کننده در بازی‌های پاریس می‌توانند بدون هیچ محدودیتی حجاب داشته باشند.

همچنین در اصل چهارم منشور بین‌المللی المپیک اشاره شده هر فردی باید بدون هیچ گونه تبعیضی در رابطه با حقوق بشر بین‌المللی به ورزش دسترسی داشته باشد و اصل ششم این منشور استفاده از حقوق و آزادی‌های مندرج در این منشور بدون هیچ‌گونه تبعیضی از قبیل نژاد، رنگ، جنسیت، مذهب و… را تضمین می‌نماید.

با یادآوری اینکه رعایت پوشش اسلامی مبتنی بر آموزه‌های دینی و بخشی از هویت زنان مسلمان محسوب می‌گردد؛ ما قویا از رئیس کمیته بین‌المللی المپیک درخواست داریم تا پیش از برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس، تبعیض جاری علیه زنان ورزشکار با حجاب را در اولویت رسیدگی قرار دهد و دولت فرانسه را بر احترام به حق آزادی مذهب و عقیده در راستای تعهدات بین‌المللی ملزم سازد تا زنان و دختران ورزشکار مسلمان فرانسه مانند سایر زنان ورزشکار در رقابت‌های المپیک شرکت نمایند. ما از توجه فوری شما به این درخواست مهم قدردانی می‌کنیم و مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم./ایسنا