موزه حقوق ایران راه‌اندازی شد
موزه حقوق ایران راه‌اندازی شد
عدلنامه: نخستین موزه حقوق ایران با نمایش یک میلیون سند در سازمان اسناد و کتابخانه ملی افتتاح شد.

به گزارش عدلنامه، موزه حقوق ایران همزمان با یکصد و پانزدهمین سالگرد انقلاب مشروطه، با حضور اشرف بروجردی ـ رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ـ و لعیا جنیدی ـ معاون حقوقی رییس‌جمهور ـ با پیام حسن روحانی ،رییس‌جمهور، در ساختمان آرشیو ملی ایران افتتاح شد.

اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ـ در افتتاحیه این موزه گفت: همه آن‌چه در طول سال‌های متمادی در کشور عزیزمان شکل گرفته به عنوان حافظه ملی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی نگهداری و حفاظت می‌شود و پژوهشگران و اهالی علم و دانش با استناد به اسناد، بهره لازم را در پژوهش‌های خود می‌برند.

او سپس به نقش معاون حقوقی رییس‌جمهور در راه‌اندازی این موزه اشاره کرد و افزود: افرادی که در منصب‌های اجرایی قرار می‌گیرند به دلیل رویکرد علمی در حوزه تخصصی خود تاکید و تلاش می‌کنند زندگی مردم ایران را بر مبنای حق و قانون پیش ببرند. خوشبختانه رییس‌جمهور خود یک حقوقدان است. او کسی است که در دولت خود تصمیم مهمی اتخاذ کرد و مقوله حقوق شهروندی در دستگاه‌های اجرایی را مطرح و عملیاتی کرد.

بروجردی در ادامه بیان کرد: امید است شاهد تحولات توسعه‌گرایانه باشیم تا مردم بدانند در کشوری زندگی می‌کنند که سیاستمداران بر اساس عدالت از آن‌ها محافظت می‌کنند.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس‌جمهور نیز درباره فرآیند شکل‌گیری این موزه توضیح داد: راه‌اندازی این موزه کار مشکلی بود و از دو سال قبل مجوز آن از طرف رییس‌جمهور صادر شد و تاکید داشت این موزه جزء بخش مستقل کتابخانه ملی باشد که خوشبختانه با دلسوزی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و همکاران او، محل مناسبی برای راه‌اندازی موزه تعیین شد و امیدواریم ساختمان سی‌تیر کتابخانه ملی نیز برای جمع‌آوری اسناد حقوقی به عنوان موزه استفاده شود.

او گفت: باید مستندات و تجربیات حقوقی را در قالب یک موزه شکل می‌دادیم تا تاثیر تلاش‌های مردم بر آزادی و قانون‌مداری به صورت تاریخی مصور در موزه قرار می‌گرفت تا این تجربیات به فرزندان‌مان یادآوری شود و با انتقال این تجربیات از تکرار آزمون‌ها و خطاها جلوگیری شود.

معاون حقوقی رییس‌جمهور افزود: از مظاهر حقوقی ایران از منشور کوروش گرفته تا عهدنامه‌های کهن و معاصر و الواح و تمام آثار نویسندگان و فرهیختگان می‌تواند در این موزه جمع‌آوری شود.

او در ادامه بیان کرد: تلاش می‌کنیم تمام تصویب‌نامه‌ها از دوره ناصرالدین شاه و حتی نخستین صورت‌جلسات به قلم نخست‌وزیران گذشته از جمله مصدق و دیگر نخست وزیران ایران و حتی رؤسای جمهور در دوران انقلاب اسلامی در این موزه جمع‌آوری شود، زیرا این موزه با اسناد حقوقی از ۱۲۰ سال گذشته می‌تواند برای محققان و اندیشمندان علوم انسانی و متخصصان علوم سیاسی پشتیبان بسیار مناسبی باشد.

جنیدی اظهار کرد: موزه حقوق یک موجود زنده است و باید به کمال برسد، بنابراین به کمک همه صاحب‌نظران علوم اجتماعی نیاز دارد. جامعه حقوقی ایران برای غنابخشی به این موزه کمک کند و موزه حقوق را به عنوان یک سرمایه کشور در نظر بگیرند. ممکن است این موزه نواقصی داشته باشد، ولی باید با کمک همه صاحب‌نظران تکامل بیشتری پیدا کند.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعلام کرده است در این موزه حدود یک میلیون سند حقوقی نگهداری می‌شود. /ایسنا