معاون قضایی دادگستری گیلان: انتخاب ۲۶۵ صلح یار در سراسر استان برای تقویت صلح و سازش/جزو برنامه ماست که دعاوی مردم از راه های غیر قضایی حل شود
معاون قضایی دادگستری گیلان: انتخاب ۲۶۵ صلح یار در سراسر استان برای تقویت صلح و سازش/جزو برنامه ماست که دعاوی مردم از راه های غیر قضایی حل شود
عدلنامه: این صلح یاران که از افراد متنفذ و معمر انتخاب شدند، مشغول رسیدگی به پرونده ها هستند تا بتوانند به صلح و سازش کمک و اختلافات و دعاوی را تا حد امکان به صلح ختم کنند.

به گزارش عدلنامه، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرمحمدی، معاون قضایی دادگستری گیلان، با اشاره به دو وظیفه مهم شوراهای حل اختلاف، اظهار کرد: براساس ماده ۹ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال ۱۳۹۴ کلیه دعاوی مالی راجع به اموال منقول تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال در شورای حل اختلاف رسیدگی و منجر به صدور رای می شود.

وی افزود: همچنین قضات شوراهای حل اختلاف با مشورت اعضای شورا اقدام به رسیدگی و صدور رای در کلیه دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجره به جز دعاوی مربوط به سرقفلی، دعاوی تعدیل اجاره بها، صدور گواهی حصر وراثت، تحریر ترکه و مهر و موم ترکه و رفع آن، دعاوی خانوادگی راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال، تامین دلیل و جرایم تعزیری که مستوجب مجازات جزای نقدی درجه هشت است، می کنند.

معاون قضایی دادگستری گیلان دومین وظیفه مهم شوراهای حل اختلاف را اصلاح ذات البین و سازش در تمام پرونده های قضایی به جز موارد خاص که قانونگذار مستثنی کرده، دانست و تصریح کرد: شوراهای حل اختلاف صلاحیت صلح و سازش در پرونده ها را دارند.

حجت الاسلام میرمحمدی ادامه داد: علاوه بر اینکه مقام قضایی در دادگاه و دادسرا دادخواست های حقوقی را به شعب شورای حل اختلاف ارجاع می دهد، خود افراد نیز می توانند به شعب شورای حل اختلاف مراجعه کنند.

وی با اشاره به راه اندازی ستاد ملی صبر قوه قضائیه از سال ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: شوراهای حل اختلاف علاوه بر دو وظیفه اصلی خود، بر تقویت مصالحه و سازش ذیل ستاد صبر تاکید دارند.

معاون قضایی دادگستری گیلان یادآور شد: ستاد ملی صبر ۲۵ عضو شامل شخصیت های حقوقی و حقیقی دارد و متناظر این ستاد در استان گیلان نیز راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶۵ صلح یار در سراسر استان انتخاب شده اند، خاطرنشان کرد: این صلح یاران که از افراد متنفذ و معمر انتخاب شدند، مشغول رسیدگی به پرونده ها هستند تا بتوانند به صلح و سازش کمک و اختلافات و دعاوی را تا حد امکان به صلح ختم کنند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان، با اشاره به ورودی ثابت پرونده های قضایی به شعب شورای حل اختلاف استان طی سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، عنوان کرد: جزو برنامه ماست که دعاوی مردم را از طریق داوری و میانجی گری به نتیجه برسانیم تا مردم کمتر به دادسرا مراجعه کنند و دعاوی از راه های غیر قضایی حل شود.

حجت الاسلام میرمحمدی با بیان اینکه طی دو ماهه نخست امسال، ۲۸ هزار و ۶۲۲ پرونده وارده به شورای حل اختلاف استان داشتیم، گفت: از این تعداد ۲۶ هزار و ۹۴۴ پرونده در کل استان مختومه شد.

وی از ورود ۲۶ هزار و ۳۴۲ پرونده به شعب شورای حل اختلاف استان و مختومه شدن ۲۵ هزار و ۷۷۳ پرونده در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ خبر داد و اضافه کرد: طی دو ماهه نخست امسال از ۱۹ هزار و ۵۸۴ پرونده قابل مصالحه، ۶۰۰۰ پرونده به مصالحه و سازش ختم شد که معادل ۳۰ درصد است. /ایسنا