عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری فارس در مصاحبه اختصاصی با عدلنامه:  برخی تصور می کنند با حمله به کانون وکلای دادگستری می توانند اندک اعتباری برای خودشان بخرند/معاندان کانون وکلا، به اندازه یک دانشجوی حقوق که دروس حقوق  تجارت را گذرانده سواد حقوقی ندارند
عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری فارس در مصاحبه اختصاصی با عدلنامه:  برخی تصور می کنند با حمله به کانون وکلای دادگستری می توانند اندک اعتباری برای خودشان بخرند/معاندان کانون وکلا، به اندازه یک دانشجوی حقوق که دروس حقوق  تجارت را گذرانده سواد حقوقی ندارند
عدلنامه: محمدهادی جعفرپور، وکیل دادگستری و عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری فارس، در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر غیر قانونی بودن اسکودا گفت: اشخاصی، فاقد هویت و موقعیت اجتماعی هستند و تصور می کنند با حمله و هجمه علیه کانون وکلای دادگستری، که در بدنه جامعه، مورد اعتماد و وثوق مردم است، اندک اعتباری برای خودشان بخرند.

به گزارش عدلتامه، محمدهادی جعفرپور، وکیل دادگستری و عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری فارس، در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر غیر قانونی بودن اسکودا به عدلنامه گفت: اشخاصی، فاقد هویت و موقعیت اجتماعی هستند و تصور می کنند با حمله و هجمه علیه کانون وکلای دادگستری، که در بدنه جامعه، مورد اعتماد و وثوق مردم است، اندک اعتباری برای خودشان بخرند، که زهی خیال باطل و عملکرد ایشان مصداق مَثَلِ عرض خود می‌بری و زحمت ما می داری، است. اما خدا را شکر نشر برخی اخبار و سخنان، راز بزرگی را فاش کرد که معاندان کانون وکلا، به اندازه یک دانشجوی حقوق که دروس حقوق  تجارت را گذرانده سواد حقوقی ندارند و از اساس با مقررات قانون تجارت و آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجارتی، بیگانه اند و نمی دانند تشریفات ثبت موسسات غیر تجاری چگونه است.

وی افزود: توصیه می‌کنم این افراد پیش از آن‌که، تمام سعی و تلاش خودشان را صرف بالا رفتن از نردبان کانون وکلا، به قصد دیده شدن کنند، کافی است نگاهی به موقعیت سازمانی خودشان کنند، که با امضایی منصوب می شوند و با امضایی از صحنه ی رسانه و … محو می شوند. یقینا چنین اشخاصی را نمی توان با مدیرانی مقایسه کرد که با انتخاباتی آزاد و اراده همکارانشان بر مسند مدیریت کانون وکلا می‌نشینند. همان اراده آزاد در مقطعی از زمان، بنا به اندیشه ی خرد جمعی تصمیم می‌گیرند بنا به ضرورت فعالیت های اجتماعی، موسسه ای غیرانتفاعی منطبق بر مقررات قانون تجارت و آیین نامه ثبت موسسات غیر انتفاعی، به ثبت برسانند که تحت عنوان اسکودا، بیش از یک دهه از حیات آن می‌گذرد.

این عضو کانون وکلای دادگستری فارس اضافه کرد: نکته ای که برایم جای سوال و تاسف دارد، آن‌جاست که برخی از اشخاص که مدعی هستند درس حقوق خوانده اند و خودشان را دانش آموخته حقوق معرفی می کنند، اندک اطلاعاتی در تشریفات ثبت موسسات تجاری، غیرتجاری، احزاب و… ندارند. کاش یکی بود به این‌ها می گفت عزیزان، برای ثبت هر شخص حقوقی، تشریفات خاصی در قوانین جاریه کشور تعریف شده است. تشریفات تشکیل و تاسیس انجمن ها و NGO ها در ماده ۵۸۳ و ۵۸۴ و ۵۸۵ قانون تجارت تصریح و آیین نامه ی فوق الذکر نیز تشریفات اجرایی ثبت چنین موسساتی را به غایت، تشریح کرده است. لذا محض اطلاع عرض می شود که اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا موسسه غیرانتفاعی، دارای شخصیت حقوقی مستقل، متشکل از کانون‌های وکلای دادگستری کشور است که بنا بر تاریخچه تاسیس، این نهاد در هشتم آذرماه ۱۳۸۲ به موجب روزنامه رسمی شماره ۱۷ ۱۲۲ تحت شماره ثبتی۱۶۰۳۰ به ثبت رسمی اداره ثبت شرکت‌ها رسیده است و در سال ۹۳ اساسنامه اتحادیه، اصلاح و مجدد در اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت شده است. هرچند که برخی اشخاص وابسته به دستگاه های حکومتی، از اساس با فلسفه ی وجودی نهادهای مدنی غریبه اند، چه رسد به اراده ای بر تاسیس چنین نهادی. اما در راستای روشن‌گری و تکلیف به آگاهی رسانی، توصیه می کنم مواد قانون تجارت و آیین نامه ثبت شرکت ها و موسسات غیر انتفاعی را مطالعه و مرور کنند و احیاناً اگر سوال و ابهامی داشتند می توانند از دانشجویان عزیز دانشکده حقوق که درس حقوق تجارت را پاس کرده‌اند بپرسند.

محمدهادی جعفرپور در پایان گفت: وجود نقد و ایراد بر مدیران کانون، مسئله ی درون خانواده ی وکلای کانون وکلا است و به هیچ ارگان و دستگاه حاکمیتی ارتباط ندارد. بالعکس وکلای کانون وکلا، تمام قد حامی و همراه مدیران منتخب خویش بوده و هستند و در این مقطع نیز رئیس محترم اسکودا جناب دکتر کوشا، مورد حمایت و تأیید قاطبه ی وکلای دادگستری و مدیران کانون های وکلا هستند. لذا گرچه برخی مواقع آب گل آلود می شود، اما وقت ماهی گیری نیست!