رییس کانون وکلای دادگستری همدان: کانون وکلا نباید وارد بازی های سیاسی و جریانی شود/ در بیشتر فیلم‌ها، وکیل فردی کلاهبردار، مال مردم‌خور و فاسد است
رییس کانون وکلای دادگستری همدان: کانون وکلا نباید وارد بازی های سیاسی و جریانی شود/ در بیشتر فیلم‌ها، وکیل فردی کلاهبردار، مال مردم‌خور و فاسد است
عدلنامه: رییس کانون وکلای دادگستری همدان گفت: کانون وکلا نباید وارد بازی های سیاسی و جریانی شود چرا که در غیر این صورت کانون از بی طرفی که هویت اصلی آن است خارج می شود.

مهدی غلامی جلال روز یکشنبه در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز همدان بیان کرد: یکی از خصوصات برجسته کانون وکلای دادگستری، مستقل بودن و تعلق نداشتن به جریان های سیاسی است.

رییس کانون وکلای دادگستری استان همدان با اشاره به حساسیت های کار وکالت،تاکید کرد: فردی که به عنوان متهم و طرف دعوا مورد محاکمه قرار می گیرد حق و حقوقی دارد و وکیل تنها از حقوقی که قانون برای متهم پیش بینی کرده دفاع می کند بنابراین پذیرش وکالت این افراد و دفاع از موکل به عنوان تایید، دفاع و پذیرش باورها و رفتارهای او نیست با این توضیح که پذیرش وکالت یک قاتل به معنی تایید قتل و ارج نهادن به این اقدام نیست.

عضو هیات منصفه دادگاه مطبوعات همدان اظهار کرد: در جرائم سیاسی، مطبوعاتی و اخلاقی، وکیل از حقوق این افراد بر مبنای قانون دفاع می کند و معتقدیم وکیل باید گرد و غبار پیش چشم قاضی را کنار زده و با شفاف سازی موضوع پرونده زمینه صدور رای منطبق بر واقعیت را برای قاضی فراهم کند.

غلامی جلال با بیان اینکه سیاست های داخلی کانون وکلا نظارت بر گفتار، رفتار و اعمال وکلا و توجه به اصل خود انتظامی و خودنظارتی است،افزود: این مجموعه در پرداختن به امور خودانتظامی به هیچ وجه اهل مماشات نیست.

وی ادامه داد: این موضوع بر مبنای آمارهای موجود و آرایی که نقض می شود قابل ارزیابی و صحت سنجی است بنابراین به هیچ وجه در برخورد با تخلفات صنفی کوتاه نمی آییم و این اصل در همه کانون های وکلای کشور نهادینه شده است.

رییس کانون وکلای دادگستری استان همدان ادامه داد: علت سخت گیری در برخورد با تخلفات صنفی این است که در صورت بی توجهی و تساهل، مجوز ورود سایر مجموعه ها برای نظارت بر رفتار وکلا را صادی می کنیم بنابراین کانون وکلا با سخت گیری در نظارت بر عملکرد وکلا نمی خواهد سایر ارگان ها بر عملکرد این مجموعه نظارت کند.

غلامی جلال ادامه داد: به عنوان نمونه این مجموعه در موارد متعددی یعنی بیش از ۱۰ پرونده رای به ابطال پروانه فعالیت وکیل داده است که پس از اعتراض وکیل و ارجاع پرونده به تهران، دادگاه انتظامی قضات تهران رای کانون را سختگیرانه و شدید دانسته و رای را نقض و به ۶ ماه تا ۲ سال تعلیق کاهش داده است.

وی گفت: خطوط قرمز کانون وکلا «حق الناس» و «آبروی جامعه وکالت» است بنابراین اگر فردی به عنوان وکیل و نه شهروند با رفتار و گفتار خود اقدامی انجام دهد که منجر به ورود خدشه به آبروی این نهاد شود قابل اغماض نیست.

رییس کانون وکلای دادگستری استان همدان افزود: این مجموعه در سیاست گذاری خارجی کانون وکلا، آموزش وکلا و به روز رسانی دانش آنها را با جدیت دنبال می کند.

غلامی جلال با بیان اینکه افزایش تعاملات بیرونی در دستور کار کانون وکلای همدان است،اضافه کرد: برای ارتقای تعاملات بیرونی و شناساندن جایگاه کانون وکلا تلاش می کنیم چرا که کانون وکلا به عنوان یک نهاد اجتماعی باید برای حفظ پشتوانه مردمی و ادای تکالیف و وظایف اجتماعی در رخدادها و آسیب ها بی تفاوت نبوده و مسیولیت پذیر باشد.

وی ادامه داد: در این راستا کانون وکلا در حوادث و رخدادهای اجتماعی علاوه بر کمک های موثر قضایی، معاضدت و کمک به همنوعان را در دستور کار قرار داده و استقبال وکلای همدان از این کار خداپسندانه خوب بوده به گونه ای که موسسه خیریه وکلای دادگستری نیز ثبت شد.

ارائه مشاوره حقوقی به خبرنگاران همدان

رییس کانون وکلای دادگستری استان همدان گفت: این مجموعه توان ارایه خدمات حقوقی به بسیاری از نهادها و ارگان ها را دارد و در این راستا به زودی تفاهم نامه ای با خانه مطبوعات برای ارائه مشاوره حقوقی به خبرنگاران امضاء می شود.

غلامی جلال از ارایه خدمات رایگان حقوقی به خبرنگاران، کادر درمان و شبکه بهداشتی،زندانیان،افراد زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: افرادی که از سوی نهادهای طرف قرار داد معرفی می شوند در کمیسیون معاضدت مشاوره رایگان دریافت می کنند.

وی اضافه کرد: این افراد در صورت نیاز، وکیل رایگان در اختیارشان قرار می گیرد البته این وکلا تحمیلی نیستند بلکه پس از فراخوان دادن، وکیل داوطلبانه شرکت و وکالت فرد را با علاقه می پذیرد.

غلامی جلال افزود: در طول هفته سه روز در کانون وکلای دادگستری، یک وکیل پایه یک دادگستری به همراه ۲ کارآموز به مراجعان مشاوره حقوقی رایگان ارائه می دهند که منشا خیر و برکت شده است.

وی افزود: اگر وکیلی که مشاوره می دهد به این نتیجه برسد که این فرد به علت تخصصی بودن موضوع پرونده توان دفاع از خود را ندارد، فرمی را تکمیل و فرد را به کمیسیون معاضدت کانون وکلای دادگستری معرفی می کند و در آن کمیسیون وضعیت فرد بررسی و در صورتی که او توان مالی گرفتن وکیل را نداشته باشد در کمیسیون مربوطه تعیین وکیل رایگان برای این فرد مصوب می شود.

رییس کانون وکلای دادگستری استان همدان تاکید کرد: رایگان بودن وکیل در کیفیت کار او تاثیری ندارد چرا که وکیل باید به کانون وکلا گزارش روند کار را ارائه دهد همچنین کانون وکلا بر روند پیشرفت پرونده نظارت دارد.

نمایش چهره منفی از وکلا به مردم

رییس کانون وکلای دادگستری استان همدان گفت: ناملایمتی نسبت کانون وکلا را در همه زمان ها شاهد بوده ایم چرا که این مجموعه سدی در برابر زیاده خواهی ها بوده و با این مسایل مقابله کرده اند.

غلامی جلال افزود: متاسفانه در خیلی از موارد شاهد هستیم رسانه ملی وجهه منفی و معایب وکلا را به مردم نشان می دهد و در بیشتر فیلم های با موضوع حقوقی، وکیل فردی کلاهبردار، مال مردم خود و فاسد است در حالی که ارایه این چنین تصویری از وکلا در ذهن مردم تاثیر گذار است و باید اذعان کرد فرد خوب و بد در همه اقشار و صنوف وجود دارد.

وی اضافه کرد: وکلایی در همدان هستند که در دفترشان ابتدا موکل را محاکمه می کنند تا بدانند فرد دارای حق است یا خیر، همچنین وکلایی در اواسط پیگیری پرونده وقتی متوجه ناحق بودن خواست موکل می شوند از ادامه فرایند پرونده خودداری کرده و حق الوکاله را باز می گردانند.

رییس کانون وکلای دادگستری استان همدان بیان کرد: بهتر است وکلای خوش نام و نشان که حتی هزینه پرونده و تمبر موکل را از درآمد و جیب شخصی پرداخت می کنند به جامعه و مردم معرفی شوند.

در تصویب قوانین از توان فکری و مشاوره کانون وکلا استفاده شود

غلامی جلال اظهار کرد: بسیاری مواقع به مشاوره ها و صحبت های کانون وکلا به علل غیرمنطقی توجهی نمی شود برای نمونه در ۱۳۹۴ قانونی مرتبط با آیین دادرسی کیفری مصوب شد که کانون وکلای همدان خواستار دیدار و گفت و گو با مجمع نمایندگان این استان برای بیان معایب و محاسن این قانون شد که حتی یک نماینده با این مجموعه برای دریافت اطلاعات تماس نگرفت.

وی ادامه داد: این قانون ۲ ماه بعد از تصویب اصلاحیه خورد و هم اینک نیز موارد نقص فراوانی دارد که ناقض حقوق ملت است.

رییس کانون وکلای دادگستری استان همدان تاکید کرد: نمایندگان که به عنوان وکیل مردم راهی خانه ملت می شوند باید کمیته هایی متشکل از نخبگان در همه حوزه ها داشته باشند و از نظرهای مشورتی اعضای این کمیته استفاده کنند.

غلامی جلال همچنین یادآوری کرد: به عنوان نمونه قانون تجارت قرار است ظرف چند روز تصویب شود در حالی که بیشتر نمایندگان از مسایل مربوط به «حقوق تجارت» اطلاع کافی و لازم ندارند بنابراین می طلبد از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و مجموعه هایی نظیر کانون وکلا در این باره استفاده شود.

وی تاکید کرد: قوانینی که نگارش و مصوب می شود باید گره ای از مشکل مردم بگشاید نه اینکه مشکل جدیدی را برای جامعه ایجاد کند.

۲۱۸ پروانه کارآموزی وکالت در همدان صادر شد

رییس کانون وکلای دادگستری استان همدان گفت: ۲۱۸ پروانه کارآموزی وکالت برای پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ در همدان توسط کانون وکلای دادگستری صادر شده است که این آمار در سال ماقبل ۱۰۹ پروانه بود.

غلامی جلال در خصوص پرونده های تشکیل شده در رابطه با وکلا نیز اظهار کرد: سال گذشته ۳۹۶ پرونده علیه وکلا در این استان تشکیل شد که از این تعداد، دادسرا ۸۲ وکیل را متخلف تشخیص داد.

وی ادامه داد: ۵۲ فقره محکومیت سال گذشته به ثبت رسید و هشت وکیل از کار تعلیق شدند و در ۵۰ پرونده رای صادر شده که غیر قطعی بوده است./ایسنا