طرح تسهیل مجوز کسب و کار برای بار سوم از سوی شورای نگهبان رد شد
طرح تسهیل مجوز کسب و کار برای بار سوم از سوی شورای نگهبان رد شد
عدلنامه: شورای نگهبان برای سومین بار طرح تسهیل مجوز کسب و کار را به مجلس اعاده کرد؛ این بار به علت نظر هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام.

به گزارش عدلنامه، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری امروز (۲۳ بهمن ۱۴۰۰) خود، از عدم تأیید طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار شورای نگهبان خبر داد.

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار (مصوب جلسه مورخ پنجم دی ماه یکهزار و چهارصد مجلس شورای اسلامی) پیرو اعلام نظر این شورا، با عنایت به نظر هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در خصوص طرح فوق، مصوبه در موارد مذکور در نامه این هیأت، مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد. به پیوست نظر این هیأت به شماره ۰۱۰۱/۱۰۱۴۸۴ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ در خصوص این طرح عیناً جهت اقدام لازم ارسال می‌گردد.

ایراد هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر طرح تسهیل مجوز کسب و کار چه بود؟

اوایل بهمن بود که شمس الدین حسینی(رئیس کمیسیون جهش تولید) در گفت و گو با برنامه میز اقتصاد شبکه یک سیما، از اقدام عجیب هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در اعلام ایراد نسبت به ماده یک طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار خبر داده بود.

حسینی با اعلام اینکه نمایندگان مجلس از این اقدام غافلگیر شده اند، منشا آن را گزارشات مغرضانه ای که از سوی بانک مرکزی به هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام داده شده است دانست.

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید در مورد واکنش نمایندگان به تصمیم اعلام شده از سوی هیات عالی گفته بود در مشورت با سایر نمایندگان، به این جمع بندی رسیده اند که با توجه به اعلام نظر هیات عالی پس از تایید صدر ماده یک طرح تسهیل، نظر اعلام شده قابل ترتیب اثر نیست و مجلس به آن ترتیب اثر نخواهد داد. /وکلاپرس