«بررسی ابعاد جامعه‌شناختی خودکشی سه جوان رشتی در کمتر از یک هفته»
«بررسی ابعاد جامعه‌شناختی خودکشی سه جوان رشتی در کمتر از یک هفته»
عدلنامه: دکتر رضا علیزاده، پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان در گفت و گوی اختصاصی با عدلنامه با اشاره به خودکشی های چند روز اخیر در شهر رشت و با تأکید بر لزوم بررسی جامعه‌شناختی پدیده خودکشی در میان جوانان گفت: متأسفانه گیلان جزء استان هایی است که بیشترین نرخ خودکشی را در کشور دارد.

به گزارش عدلنامه، رشت در یک هفته پایانی تیرماه امسال، شاهد سلسله خودکشی‌های پراکنده در میان جوانانش بود. این بخش کوچکی از ده ها خودکشی روزانه در زیر پوست این شهر است که بازتابش در رسانه ها، خاطر مردم را مکدر نموده است.

اولینِ آن‌ها، روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ خودکشی جوان ۲۱ ساله رشتی بود که قصد انداختن خود از طبقه پنجم آپارتمان در حال ساخت در خیابان معلم داشت که پس از پرتاب خود از بالای ساختمان، با کابل برق فشار قوی برخورد داشت و روی تشک نجات افتاد. پس از وارد شدن صدمات جدی، وی به بیمارستان انتقال یافت.

دومین خودکشی در رشت نیز، مربوط به فردای روزِ حادثه خودکشی جوان ۲۱ ساله رشتی از بالای ساختمان نیمه کاره در خیابان معلم رشت بود. در این حادثه، همزمان با راه افتادن قطار، مسافران و خدمه ایستگاه قطار رشت متوجه خودکشی یک پسر حدوداً ۲۰ ساله شدند.

اما سومین اقدام به خودکشی مربوط به یک جوان ۱۸ ساله رشتی بود که ظاهراً به دلیل مشکلات خانوادگی، در تاریخ ۲۹ تیرماه سال‌جاری قصد اقدام به خودکشی از بالای پل عابر پیاده میدان یخسازی شهر رشت را داشت که با اعزام استقرار نیروی انتظامی در محل، این جوان دهه هشتادی با غافلگیری در یک لحظه مهار و از خودکشی وی جلوگیری شد.

عدلنامه قصد دارد تا به ابعاد جامعه‌شناختی این پدیده در میان جوانان در گیلان بپردازد.

به همین منظور با دکتر رضا علیزاده، عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه گیلان به گفت و گو پرداختیم.

دکتر رضا علیزاده، پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان در گفت و گوی اختصاصی با عدلنامه با اشاره به خودکشی های چند روز اخیر در شهر رشت و با تأکید بر لزوم بررسی جامعه‌شناختی پدیده خودکشی در میان جوانان گفت: متأسفانه گیلان جزء استان هایی است که بیشترین نرخ خودکشی را در کشور دارد.
وی افزود: از حیث بررسی زمانی نیز، بیشترین میزان خودکشی در گیلان مربوط به فصول بهار و تابستان است. خودکشی در زنان گیلانی بیش از مردان گیلانی است اما اقدام منتج به نتیجه [منجر به مرگ] در خودکشی مردان بیش از زنان در گیلان است.
علیزاده اضافه کرد: متأسفانه خودکشی در بین جوانان گیلانی روند فزاینده ای دارد و یکی از مهم ترین دلایل خودکشی در گیلان، مشکلات اقتصادی است. بیکاری، نداشتن پول مکفی، از دست دادن شغل و … از جمله موارد اقتصادی افزایش موارد خودکشی در گیلان است.
این جامعه شناس با اشاره به موارد اجتماعی پدیده خودکشی اظهار داشت: نداشتن امید به آینده، مشکلات فرهنگی موجود در خانواده هاو شکاف بین نسلی میان خانواده ها از دیگر موارد دلایل افزایش نرخ خودکشی در بین جوانان گیلانی‌ست.
دکتر علیزاده خاطرنشان کرد: در مورد نحوه و شیوه سه خودکشی اخیر، پرتاب از ارتفاع و رفتن زیر قطار یک نوع انتقام از خود، انتقام از خانواده و دادخواهی از جامعه دیده می شود.
این عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان ادامه داد: مصرف قرص و یا به دار آویختن، یک شیوه مرسوم در خودکشی است اما سه مدل

خودکشی اخیر، بیانگر حاد بودن وضعیت روحی جامعه است. فرد خودش را از بین می برد و در عین حال این از بین بردن حامل یک پیام است که جامعه بی مسئولیت است و به وظایف خود عمل نمی‌کند.
رضا علیزاده در پایان گفت: این اتفاقات حاد بودن وضعیت جامعه را نشان می دهد و این جامعه نیاز به دادرس دارد. گیلان انباشتی از مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که بر اثر فشار این مشکلات، هر فردی به یک شکلی به این ناکارآمدی ها پاسخ می‌دهد.