آزمون سردفتری آذرماه برگزار خواهد شد
آزمون سردفتری آذرماه برگزار خواهد شد
عدلنامه: معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: به دنبال آن هستیم که تنظیم قراردادها (قولنامه های دستی) در نمایشگاه های خودرو و بنگاه های املاک فقط برعهده دفاتر اسناد رسمی باشد.

به گزارش عدلنامه، حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در گفت و گوی ویژه شبکه خبر در مورد قطعی شبکه ها گفت: برخی ارتباطات ما با برخی سازمان ها به تازگی میسر شده و باید با تقویت سامانه ها مشکلات برطرف شود. باید زمان دهید تا بسترها فراهم شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه این گفتگوی زنده خبری در پاسخ به اظهارات یک کارشناس امور اسناد در مورد آزمون سردفتری وفق قانون تسهیل کسب و کار گفت: آذرماه این آزمون با رعایت قانون برگزار خواهد شد. اما بحث صلاحیت علمی و عملی برای سازمان اهمیت دارد و قطعا افراد صلاحیت دار انتخاب می شوند. قطعا در شهرهایی که نیاز باشد جذب خواهیم داشت.

بابایی در مورد اسناد عادی و ایجاد ۳۵ هزار پرونده جعل و کلاهبرداری فقط در بخش پیش فروش ساختمان ها و فعالیت بنگاه های املاک در تنظیم قراردادها گفت: یکی از محورهایی که در دوران رشد و توسعه دستگاه قضایی و سازمان ثبت اسناد و املاک تدوین و پیگیری می شود موضوع توسعه سند رسمی است. یعنی اینکه ما باید کاری کنیم تا معاملات و قراردادها در قالب سند رسمی تنظیم شود. در این زمینه بستر تحول قضایی باید فراهم شود و یکی از مهم ترین این بسترها طرح الزام به سند رسمی بود که از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شد. البته شورای نگهبان ایراداتی را گرفت و ما داریم با همکاری مجلس این ایرادات را رفع می کنیم.

معاون قوه قضائیه با اشاره به فعالیت بیش از ۸۵۰۰ دفتراسناد رسمی در کشور گفت: صلاحیت علمی و عملی سردفتران تائید شده و آنها متخصص و حرفه ای در تنظیم اسناد هستند. ما به دنبال این هستیم که مشاران خودرو و املاک به وظیفه ذاتی خود یعنی تسهیل گری (دلالی) بپردازند و تنظیم سند فقط برعهده دفاتر اسناد رسمی باشد. اگر این مهم کامل رخ دهد، شاهد کاهش شدید ورودی پرونده های قضایی خواهیم بود. /کانون سردفتران و دفتریاران