امام جمعه یزد: پولی که از راه پایمال کردن حق به دست آید، ثمن ظلم و دارای اشکال شرعی است/وکالت از جمله مشاغل سخت است
امام جمعه یزد: پولی که از راه پایمال کردن حق به دست آید، ثمن ظلم و دارای اشکال شرعی است/وکالت از جمله مشاغل سخت است
عدلنامه: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: وکلا باید دوره های آموزش‌ اخلاقی را طی کنند، روحیه گذشت نسبت به مسایل مالی و رفاه دنیوی در این گروه باید بیشتر تقویت شود و با توجه به مسئولیت سنگینی که از لحاظ کاری بر عهده دارند، در معرض خطر لغزش هستند.

به گزارش عدلنامه، آیت‌الله محمدرضا ناصری، امام جمعه یزد، در دیدار با رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه  گفت: پولی که از راه پایمال کردن حق به دست آید، ثمن ظلم و دارای اشکال شرعی است.

وی با بیان اینکه البته قاضی باید به « بینه » توجه داشته باشد و ۱۰۰ درصد نباید به برداشت وکیل اتکا کند، افزود: این قبیل مشاغل بسیار سخت و پُر مسئولیت است و در کنار آموزش‌های علمی به آموزش‌ های اخلاقی و دینی نیاز است.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان یزد در ادامه  بر لزوم تقویت روحیه گذشت در وکلا و قضات تاکید کرد و گفت: روحیه کمک به مردم به ویژه افراد کم بضاعت نیز باید در این ۲ گروه تقویت شود و در کنار این، خدا را روزی رسان و قدرت خود را از آن خدا بداند.

ناصری با بیان اینکه روحیه صرف نظر کردن مسایل مادی و رفاه دنیوی باید در میان صاحبان مشاغل پرمسئولیت نظیر وکلا تقویت شود، اظهار کرد: در چند آیه قرآن، خداوند مستقیم به انسان در این مورد امر می کند.

وی یادآور شد: در یکی از آیه ها به سپردن امانت الهی به اهل آن تاکید و امر شد، زیرا قرآن ، فرزندان، جامعه، اسلام، مفاهیم قرآنی، حق و حقوق انسان‌ها را همه از مصادیق امانت الهی می داند.

وی عنوان کرد: قضاوت که باعث می شود حق به حق‌دار برسد نیز رد امانت الهی است و اگر قضاوت‌های ما آلوده به خواسته های نفسانی شود، امر خدا بر زمین مانده زیرا حق به حق‌دار نرسیده است.

امام جمعه یزد ادامه داد: حتی معلمان در تربیت فرزندان به عنوان امانت الهی، وظیفه دارند آن را به نحو مطلوب تربیت کنند و آنچه خدا به آنها امر کرده، به کار گیرند تا فرزندانی شایسته و متدین بار آورند، اما برخی معلمان نسبت به این موضوع غفلت می کنند.

وی عنوان کرد: وکالت نیز از جمله مشاغل سخت است و از آنجا که پای پول و رفاه دنیوی در میان است، باید تقوا، حق و انصاف رعایت بشود و یک وکیل می‌داند حق با کدام طرف دعواست، اگر بخواهد از باطل دفاع کند و آن را به کرسی بنشاند، خسران دیده است.

همچنین رییس مرکز وکلا ، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه نیز در این دیدار با بیان اینکه در یزد ۵۰۰ وکیل و کارآموز و ۲۰۰ کارشناس وکالت در حوزه های حقوقی و کارشناسی فعالیت دارند، اظهارکرد:  آماده هستیم از این ظرفیت در رفع مشکل مردم و مراجعان به دفاتر ائمه جمعه استان یزد استفاده شود.

علی بهادری جهرمی  عنوان کرد: این مجموعه در حوزه معاضدت پیشگام است و به مراجعان دستگاه های حمایتی و عموم مراجعان به دستگاه قضایی، خدمات رایگان ارایه می دهد.

وی بیان کرد: در حوزه آداب القضا، اقدام های خوبی انجام شد اما در حوزه وکالت و کارشناس رسمی دچار ضعف هستیم و دست نیاز به سوی حوزه های علمیه  دراز می کنیم زیرا نیاز به احکام مبتلابه در این ۲ حوزه وجود دارد. /ایرنا