#اختصاصی_عدلنامه/#دیدگاه_سردبیر: رسانه‌ها و نشریات در کدام سمت طرح تسهیل ایستادند؟
#اختصاصی_عدلنامه/#دیدگاه_سردبیر: رسانه‌ها و نشریات در کدام سمت طرح تسهیل ایستادند؟
عدلنامه: بخش عظیمی از این جامعه دریافتند عنصر خبر و رسانه می‌تواند نقش به‌سزایی در تهییج، تفهیم و ترغیب حوزه عمومی و نهادهای تصمیم‌ساز داشته باشد. می‌توان گفت وکلای دادگستری بیش از پیش متوجه نقش خطیر رسانه در تأخیر و تعلیق آن‌چه که باید و نباید، یا تعمیق در حوزه ارتباط با مردم و نهادهای سیاست‌گذار شدند. از این حیث با نگاه به «نیمه پر لیوانِ» خالیِ طرحِ تسهیل برخی مجوزهای کسب و کار می‌توان ماحصل سطور مذکور را دستاورد گران‌سنگ نهاد وکالت دانست.

به گزارش اختصاصی عدلنامه، محمدطاهامحمودی سردبیر پایگاه خبری تخصصی حقوقی-قضایی عدلنامه نوشت: در روزهایی که تقابل میان موافقان و مخالفان طرح “تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار” به اوج خود رسید، طرفینِ این غائله نیز به هر دری می‌زدند تا حرف خود را به کرسی بنشانند؛ از همسو ساختن رسانه ها تا لابی در راهروهای مجلس!
در این بین، رسانه‌ها نقش مهم و مؤثری ایفا کردند. در میان رسانه‌های پرتعداد کشور، چند خبرگزاری و روزنامه پرمخاطب فعال‌تر نشان داده‌اند که در ادامه به بررسی وضعیت آن‌ها می‌پردازیم.

«موافقان»

خبرگزاری فارس

شاید بتوان گفت خبرگزاری فارس در نوک پیکان خط مقدم رسانه‌ها ی موافق با طرح تسهیل برخی مجوزهای کسب و کار قرار دارد. فارس در چند ماه اخیر، حملات خود را به کانون‌های وکلا افزود و اخبار مربوط به نمایندگان موافقان طرح را پوشش می‌داد.

خبرگزاری تسنیم

این خبرگزاری نیز از جمله موافقان طرح تسهیل به شمار می‌رود. این خبرگزاری در یکی از گزارش‌هایش می‌گوید: «تأکید بر برگزاری آزمون و تعیین ظرفیت کارآموزی، یکی از ابزارهای کانون‌های وکلا بر تداوم “انحصار صنفی” است.»

خبرگزاری مهر

خبرگزاری مهر نیز مانند فارس و تسنیم مدافع طرح تسهیل بود البته نه با شدت و حدت فارس و تسنیم، اما در بزنگاه‌ها با انتشار گفت‌ و گوهایی در صدد ایجاد موج رسانه‌ای به نفع موافقان طرح مذکور بود. این خبرگزاری با استفاده از سرویس فعالِ خود، یعنی سرویس مجلس، گزارش‌ها و مصاحبه‌های خوبی در جهت دفاع از طرح تسهیل انجام داده است.

روزنامه آفتاب یزد

از روزنامه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان که می‌توان گفت در میان رسانه‌های مکتوب، برای موافقان «طرح تسهیل» سنگ تمام گذاشت و حتی یک ویژه‌نامه نیز در رسای فواید این طرح و مذمت مخالفان آن نیز منتشر کرد.

روزنامه رسالت

روزنامه رسالت که متعلق به جناح محافظه‌کار است از اصلی‌ترین روزنامه‌های حامی طرح تسهیل به شمار می‌رود. رسالت، مصاحبه‌ها و گزارش‌های اختصاصی بسیاری از ابتدای وصول طرح تا تصویب آن تهیه و منتشر کرد.

«مخالفان»

خبرگزاری ایسنا

این خبرگزاری دولتی وابسته به جهاد دانشگاهی از اصلی‌ترین مخالفان طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار بود. گفتنی‌ست این خبرگزاری، عموماً اخبار مربوط به کانون وکلای دادگستری را پوشش می‌دهد و از رسانه‌های نزدیک به اسکودا به شمار می‌رود.

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران نیز موضعی محافظه‌کارانه را در طول کش و قوس های مربوط به طرح تسهیل دنبال می‌کرد و سیاست «یکی به نعل یکی به میخ» را نصب العین قرار داده بود؛ اما در مواردی به صورت غیر مستقیم و با انجام مصاحبه هایی تلویحاً از این طرح حمایت می‌کرد.

ایلنا

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نیز حمایت تمام قدی از مخالفان طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار داشت و با انتشار مصاحبه مخالفان طرح، موضعی صریح و شفاف در این مورد گرفت. ایلنا از رسانه‌های فعال در حوزه‌های قضایی به شمار می‌رود.

روزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد، متعلق به الیاس حضرتی و رسانه نزدیک به حزب اعتماد ملی نیز از اصلی‌ترین رسانه‌های مکتوبِ مخالفان طرح تسهیل به شمار می‌رود. این روزنامه ارتباط نزدیکی با اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز دارد.

روزنامه شرق

این روزنامه صبح ایران نیز گرچه مطالب اختصاصی چندانی در مخالفت با طرح تسهیل منتشر نکرد لکن یادداشت های بسیاری از وکلای مخالف این طرح در صفحات اول خود چاپ کرد تا بتواند با ایجاد فشار رسانه‌ها ، نمایندگان ملت را از تصویب این طرح منصرف کند.

نباید از نظر دور داشت در میان رسانه‌ها ی مربوط به حوزه عمومی، از مکتوب تا مجازی، بسیار خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و روزنامه‌هایی بودند که در موافقت و یا مخالفت با این طرح گام برداشتند اما شاید نه آن رسانه‌ها به قدر رسانه‌های مذکور تأثیرگذار بودند و نه اطاله تحلیل در این باره در حوصله مخاطبان باشد. علی رغم تصویب این طرح، شاید تنها فایده این کش‌مکش برای وکلا و نهاد وکالت [خاصه کانون‌ها] آن بود که ارتباط کارآموزان، وکلا و مدیران این نهاد با رسانه‌ها افزایش یافت. بخش عظیمی از این جامعه دریافتند عنصر خبر و رسانه می‌تواند نقش به‌سزایی در تهییج، تفهیم و ترغیب حوزه عمومی و نهادهای تصمیم‌ساز داشته باشد. می‌توان گفت وکلای دادگستری بیش از پیش متوجه نقش خطیر رسانه در تأخیر و تعلیق آن‌چه که باید و نباید، یا تعمیق در حوزه ارتباط با مردم و نهادهای سیاست‌گذار شدند. از این حیث با نگاه به «نیمه پر لیوانِ» خالیِ طرحِ تسهیل برخی مجوزهای کسب و کار می‌توان ماحصل سطور مذکور را دستاورد گران‌سنگ نهاد وکالت دانست.