معاون سازمان ثبت اسناد: طرح تحول ثبت اسناد با مشارکت ۹ شرکت دانش‌بنیان رقم خورد
معاون سازمان ثبت اسناد: طرح تحول ثبت اسناد با مشارکت ۹ شرکت دانش‌بنیان رقم خورد
عدلنامه: معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از راه‌اندازی طرح تحول دیجیتال این سازمان با شعار «ثبت هوشمند؛ پیشران ایران دیجیتال» خبر داد و گفت: در این طرح ملی از ظرفیت و مشارکت ۹ شرکت دانش‌بنیان و جامعه نخبگان کشور همچنین فناوری‌های نوین و زیرساخت‌های روز دنیا استفاده شده است.

به گزارش عدلنامه، ستار هاشمی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: در این طرح تحولی خدمات به صورت یکپارچه درنظر گرفته شده است تا مردم در دریافت خدمات سردرگم نباشند.

وی ادامه داد: بیش از ۷۰۰ متخصص فنی و حوزه حرفه ثبت به عنوان بدنه اجرایی طرح تحول ثبت فعالیت داشته‌اند.

هاشمی با اشاره به صدور الکترونیک اسناد افزود: با اجرای این طرح تحولی از ارائه خدمات توسط هشت هزار دفتر اسناد رسمی در سراسر کشور به ۸۰ میلیون ایرانی (هر ایرانی یک کارتابل ثبتی) ارتقا یافتیم و به واقع اکنون با اجرای این طرح تحولی، به تعداد همه ایرانیان امکان ارائه خدمات ثبتی مستقیم وجود دارد.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: افزایش سرعت و دقت فرایندها، ارائه خدمات برخط و ارزان با هدف ارتقای رضایت عمومی، کاهش مراجعه حضوری مردم و خدمات رسانی ۲۴ ساعته، ایجاد کانالهای متنوع ارتباطی و بهره‌گیری از ظرفیت کانون سردفتران و دفتریاران به عنوان اپراتور اصلی ارائه خدمات دیجیتال ثبتی از جمله رویکردهای کلیدی طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اجرای سیاست‌های کلان سند تحول قضایی است.

وی با تاکید بر ضرورت امنیت و حفاظت از حقوق شهروندان افزود: نگهداشت، صیانت از داده‌ها با رعایت حریم خصوصی و حقوق شهروندی، ارتقای اعتمادپذیری، تسهیل و تسریع اثبات حقانیت و حفظ امنیت مالکیت شهروندان همچنین بهبود امنیت حقوقی و اقتصادی جامعه از جمله رویکردهای کلیدی طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه حفظ حریم خصوصی افراد است.

وی یادآور شد: طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک از سال ۱۴۰۱ و با هدف دستیابی به «سازمان ثبت هوشمند» طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا شد که «مرکز کنترل و پایش هوشمند خدمات دیجیتال ثبتی»، «سامانه صدور و مدیریت اسناد الکترونیک» و «سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب» از جمله طرح‌های فناورانه سازمان ثبت اسناد و املاک بودند.

کاتب سکوی خدمات دیجیتال ثبتی است

هاشمی در ادامه با اشاره به پلتفرم «کاتب» به عنوان یکی از طرح‌های مهم در طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد اظهار داشت: کاتب سکوی خدمات دیجیتال ثبتی است که برای ارائه انواع خدمات ثبتی در هر ساعت از شبانه روز طراحی شده است و از طریق وب‌سایت، نرم‌افزار موبایل و خدمات کدهای دستوری توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در دسترس شهروندان قرار دارد البته این طرح در اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز شد و ۱۱ ماه بعد یعنی در دی ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید و اکنون در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

وی افزود: وب‌سایت کاتب به نشانی الکترونیکی Kateb.ir جامع‌ترین و آسان‌ترین روش استفاده از خدمات غیرحضوری ثبتی است و کاربران می‌توانند تنها با چند کلیک در این سایت عضو شوند و از خدمات آن استفاده کنند.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: شهروندان برای استفاده از این درگاه جامع، ابتدا باید به لینک https://web.kateb.ir/User/Login مراجعه کنند و پس از مشاهده تصویر زیر، چنانچه پیش‌تر حساب کاربری دارند، تنها با وارد کردن کد ملی و ورود کد دریافتی از طریق پیامک در محل تعبیه شده وارد سامانه شوند و از سرویس‌های ثبتی استفاده کنند؛ در غیر این‌صورت می‌توانند با ورود به صفحه ثبت نام و وارد کردن اطلاعات هویتی خواسته شده در کمتر از ۲ دقیقه نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام و وارد آن شوند.

هاشمی اضافه کرد: کاتب با قابلیت نصب بر روی همه دستگاه‌های اندرویدی و با رابط کاربری زیبا پاسخگوی همه نیازهای شما به خدمات ثبتی است و همه افراد می‌توانند، برای استفاده از این نرم‌افزار ابتدا از این صفحه https://kateb.ir/app.html آن را دانلود و نصب کنند سپس مطابق با فایل راهنمایی که در همین صفحه قابل دانلود است وارد آن شده و در کاتب ثبت‌نام کنند. کاربران می‌توانند پس از ورود به کاتب از امکانات این نرم‌افزار جامع استفاده کنند.

وی ادامه داد: در صورت عدم دسترسی افراد به اینترنت یا حتی گوشی همراه هوشمند، نیز امکان استفاده از خدمات کاتب برای همه افراد فراهم شده است و شهروندان با شماره‌گیری کد دستوری #۲۲۸۲* می‌توانند به آن دسته از خدماتی که در این بستر تعریف شده، دسترسی پیدا کنند.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: چنانچه هر فردی نیاز به یکی از خدمات فراهم شده در سامانه کاتب داشته باشد اما به اینترنت یا گوشی هوشمند دسترسی نداشته باشد، تنها کافی‌ست کد #۲۲۸۲* را شماره‌گیری کند و شماره خدمت مورد نظر خود را وارد کند و مراحل دریافت خدمات را به راحتی تا زمان دریافت پیامک نتیجه ادامه دهد./ ایرنا