یک کارشناس رسمی دادگستری: ارزش حق سرقفلی به قیمت روز به مستاجر پرداخته شود
یک کارشناس رسمی دادگستری: ارزش حق سرقفلی به قیمت روز به مستاجر پرداخته شود
عدلنامه: یک کارشناس رسمی دادگستری گفت: مالک موظف است هنگامی که مستاجر ملک را تخلیه می‌کند ارزش حق سرقفلی(حق کسب و پیشه یا تجارت) را به قیمت روز به مستاجر بپردازد.

به گزارش عدلنامه، علیرضا خرمی، کارشناس رسمی دادگستری، گفت: وجود تعداد املاک زیاد نهایتاً منجر به این شد که برای هر ملکی یک شماره اصلی و یک شماره فرعی تعیین شود که ترکیب اصلی و فرعی تحت عنوان پلاک ثبتی نامیده می شود.

وی ادامه داد: شماره پلاک ثبتی معمولاً به چهار صورت در اسناد مالکیت ذکر می شود که شامل یک شماره اصلی یا مادر و بدون شماره فرعی مانند عدد ۲۲، یک شماره اصلی یا مادر و یک شماره پلاک فرعی مانند۲۲.۱۹۵۰،   یک شماره اصلی و چند پلاک فرعی مانند۱۹۵۲–۲۲.۱۹۵۰ وچند پلاک اصلی و چند پلاک فرعی مانند ۳۳۰۲-۶۱۸/۳۳۰۳-۵۱۱ هستند.

این کارشناس رسمی دادگستری با بیان اینکه شماره پلاک ثبتی و اصلی برای قطعه مادر صادر می‌شود، بیان کرد:  پس از آن هر بخش کوچک تری که از قطعه اصلی جدا شود یک شماره پلاک فرعی هم خواهد داشت، برای مثال، برای شماره پلاک۷۹/۱۸۸۰ عدد ۷۹ سمت چپ ممیز نوشته شده شماره پلاک ثبتی اصلی ملک است و عدد  ۱۸۸۰ که در سمت راست ممیز نوشته شماره فرعی محسوب می‌شود.

وی در خصوص سرقفلی ملک اظهار کرد: سرقفلی(حق کسب و پیشه یا تجارت)   که در قانون قدیمی روابط موجر و مستاجر با نام حق کسب و پیشه یا تجارت شناخته می‌شد، حقی است که قانونگذار برای مستاجران اماکن تجاری در نظر گرفته بود تا از آنها به نحوی ویژه حمایت کرده باشد.

خرمی اضافه کرد: براساس این قانون مستاجر تا هر زمان که بخواهد می‌تواند ملک را در اجاره خود نگه دارد.

این کارشناس رسمی دادگستری تصریح کرد: نکته قابل توجه اینکه اگر مالک زمان عقد قرارداد از مستاجر حق سرقفلی(حق کسب و پیشه یا تجارت)   را گرفته باشد، موظف است هنگامی که مستاجر ملک را تخلیه می‌کند ارزش حق سرقفلی را به قیمت روز به مستاجر بپردازد.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع بدان معناست که مالک نمی‌تواند پس از پایان یافتن مدت قرارداد مستاجر را مجبور به تخلیه مکان تجاری کند.

خرمی یادآور شد: براساس قانون پس از پایان یافتن مدت قرارداد مستاجر،  قرارداد به صورت خودکار تمدید می‌شود و مستاجر تا هر زمان که بخواهد می‌تواند ملک را در اجاره خود نگه دارد. /ایسنا