یک قاضی دادگستری در واکنش به پرونده فرمانده سابق نیروی انتظامی بندرانزلی: فشارهای رسانه‌ای، کار را برای اخذ رضایت از خانواده مقتول بیش از پیش دشوار می سازد/ هنوز رأی صادره قطعیت نیافته است و چه بسا در دیوان نقض شود   
یک قاضی دادگستری در واکنش به پرونده فرمانده سابق نیروی انتظامی بندرانزلی: فشارهای رسانه‌ای، کار را برای اخذ رضایت از خانواده مقتول بیش از پیش دشوار می سازد/ هنوز رأی صادره قطعیت نیافته است و چه بسا در دیوان نقض شود   
عدلنامه: دکتر حسین عزیزی، قاضی دادگستری در واکنش به پرونده سرهنگ سیدجعفر جوانمردی، فرمانده سابق نیروی انتظامی شهرستان بندرانزلی در پست اینستاگرامی خود، فشارهای رسانه‌ای پیرامون این پرونده و احتمال نقض رأی قصاص وی را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

به گزارش اختصاصی عدلنامه، دکتر حسین عزیزی، قاضی دادگستری و مدرس دانشگاه نوشت:

«در روزهای گذشته شاهد شکل گیری موجی از انتقادات و حملات در خصوص رای دادگاه #سرهنگ_جوانمردی بودیم و مطالب مختلفی گفته شد و حتی تلاش گردید تا با فشار رسانه و افکار عمومی، قضات دادگاه را تحت فشار قرار دهند. در این خصوص چند نکته قابل توجه است:

۱- حتما تابحال مجسمه عدالت را دیده اید؛ بانویی که در یک دست شمشیر و در دست دیگر ترازو دارد و چشمانش بسته است.. این مجسمه نمادی است از اینکه در اجرای عدالت نه افراد دیده می شوند و نه جایگاه ایشان؛ تنها یک معیار و میزان وجود دارد و آن هم قانون است.

۲- تشخیص و تطبیق قانون، صرفا با قضات محاکم است؛ چرا که از طرفی مسلح به قوانین هستند و از طرفی هم آگاه به تمام جزئیات پرونده. چگونه برخی افراد می توانند بدون آنکه پرونده را مطالعه کرده باشند و یا اطلاعات حقوقی کافی داشته باشند در مسائل قضایی اظهار نظر نمایند؟! چرا برخی عادت دارند در تمامی مسائل اظهارنظر کنند؟!

۳- فشارهای رسانه ای، قطعا کار را برای اخذ رضایت از خانواده مقتول بیش از پیش دشوار می سازد و آنها نیز برای اثبات حقانیت خود، سختی بیشتری از خود نشان‌می دهند و همین اندک امید به رضایت هم از بین می رود.

۴-عدالت را نباید اسیر حب و بغض های فردی یا جناحی کرد؛ بگذاریم قضات دادگاه ها به دور از فشار رسانه و با طیب خاطر رسیدگی و اتخاذ تصمیم کنند.

۵- در جریان رسیدگی به این پرونده تاکنون هفت قاضی به مجرمیت آقای جوانمردی رای داده اند و البته هنوز کار تمام نشده و دیوان عالی کشور (که متشکل از قضات خوشنام و باتجربه است) باید رای را تایید نماید. پس هنوز رای صادره قطعیت نیافته است و چه بسا در دیوان نقض شود..

۶- موارد مشابه مختلفی در خصوص افراد عادی داشته ایم که رای قصاص شان چندین بار در دیوان نقض شده است؛ پس حتی اگر رای نقض شود اتفاق عجیب یا غریبی رخ نداده است.

۷- اتفاقا آنچه تا اینجا رخ داده است، سندی است بر حرکت جمهوری اسلامی در مسیر عدالت؛ در این موضوع به همگان نشان دادیم که در مسیر اجرای عدالت، هیچگونه خط قرمزی نداریم.»

گفتنی‌ست صبح ۱۳ فروردین ۱۴۰۳، رسانه‌ها خبر از بررسی مجدد پرونده محکومیت سرهنگ جوانمردی داده بودند که این خبر واکنش های بسیاری از سوی مردم و برخی مسئولان در پی داشت.