نظارتی بر ثبت شرکت های صوری وجود ندارد / برگزاری مجدد آزمون سر دفتری
نظارتی بر ثبت شرکت های صوری وجود ندارد / برگزاری مجدد آزمون سر دفتری
عدلنامه : رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اگر دستگاه‌ های مسئول به خوبی نظارت کنند کسی جرات نمی‌ کند شرکت صوری ثبت کند، ولی متاسفانه نظارتی صورت نمی‌ گیرد.

به گزارش عدلنامه ، ذبیح الله خدائیان ، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت :

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به موجب قانون ، صلاحیت نظارت بر شرکت‌های صوری را ندارد و دستگاه‌های دیگر باید نظارت را اعمال کنند، و اگر این دستگاه‌ها به خوبی نظارت کنند کسی جرأت نمی‌کند شرکت صوری ثبت کند، ولی متأسفانه نظارتی صورت نمی‌گیرد.

خدائیان با بیان اینکه امسال ۱۰ هزار و ۱۸۳ انحلال شرکت ثبت شده است، خاطرنشان کرد: اگر قانونی وجود داشته باشد که بر اساس آن شرکت‌های ثبت شده در ظرف یک یا دو سال موظف باشند نسبت به موضوع درخواستی فعالیت کنند، می‌توان با ثبت شرکت‌های صوری مقابله کرد.

وی با بیان اینکه همه استعلامات در مورد ثبت شرکت‌ها به صورت برخط انجام می‌شود، گفت: بعد از ثبت شرکت حتماً باید دستگاه‌ها نظارت کنند.

پیگیری برای برگزاری مجدد آزمون سردفتری

معاون رئیس قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد جذب سردفتران و رفع انحصار در این زمینه، اظهار کرد: در قانون دفاتر اسناد رسمی، ماده ۵ تصریح دارد که بر اساس تعداد جمعیت، میزان تأسیس دفاتر مشخص می‌شود. در سال گذشته از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، پیشنهاد اصلاح آئین نامه ارائه و این آئین نامه به تصویب ریاست قوه قضائیه رسید و تحول خوبی در حوزه سردفتری صورت گرفت.

عضو شورای عالی قوه قضائیه بیان داشت: در این آئین نامه زمینه‌ای فراهم شد که هر سال آزمون سردفتری را برگزار کنیم.

خدائیان تصریح کرد: در سال گذشته با توجه به آزمونی که تاکنون گرفته شده بود، حدود هزار مجوز سردفتری صادر کردیم و در حال پیگیری هستیم که در امسال مجدداً آزمون برگزار شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: اقدام دیگری که در اصلاح آئین نامه صورت گرفت و موجب یک تحول در دفاتر شد، این بود که مقرر شد کلیه امور دفاتر به صورت الکترونیکی انجام شود.

وی ادامه داد: در آئین نامه جدید مقرر شده است که تمام امور در دفاتر باید الکترونیکی باشد به نحوی که مردم نیاز نداشته باشند به دفاتر مراجعه کنند و از طریق ثبت نام در سامانه ثنا و با امضای الکترونیک خدمات را دریافت نمایند.

معاون رئیس قوه قضائیه به اسکن دفاتر نیز اشاره کرد و بیان داشت: مقرر شده است که تمام دفاتر اسکن پرونده‌ها را انجام و آن را وارد سامانه کنند.

خدائیان به ضبط صدا و تصویر مطابق آئین نامه اصلاح شده اشاره کرد و گفت: در آئین نامه مقرر شد که هرکسی معامله‌ای را انجام و قراردادی را تنظیم می‌کند، مفاد آن قرائت و صدا و تصویر آن ضبط شود و با این اقدام جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که زمینه ضبط صدا و تصویر در همه دفاتر تا پایان سال فراهم گردد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به راه اندازی سامانه تطبیق اثرانگشت و استعلام برخط اشاره کرد و افزود: این اقدام نیز در مبارزه با مفاسد و طرح دعوی علیه دفاتر اسناد رسمی بسیار مؤثر بود.