منبع متون فقه آزمون وکالت ۱۴۰۰
منبع متون فقه آزمون وکالت ۱۴۰۰
عدلنامه: در نشست خبری هیات رئیسه اسکودا و مدیران کانون‌های وکلای دادگستری کشور روز ۱۱ آذر ۱۴۰۰، منبع متون فقه آزمون وکالت ۱۴۰۰، سه کتاب حدود، وکالت و شهادت از کتاب تحریرالوسیله امام خمینی معرفی شد.

به گزارش عدلنامه، بطور کلی متون فقهی به متون گردآوری شده از رساله ها و فتاوای علما و فقهای بزرگ که عمدتا به زبان عربی هستند، گفته ‌می‌شود. از آنجا که علما و فقهای بزرگ زیادی در تاریخ شریعت بوده اند، متون فقهی متعددی وجود دارد. یکی از متون فقهی که در دانشکده های حقوقی بطور رایج تدریس می‌شود، شرح لمعه شهید ثانی می‌باشد و منبع درسی آزمون های سراسری دکتری و کارشناسی ارشد حقوق نیز هست. ولی منبع متون فقه آزمون وکالت، کتاب تحریرالوسیله امام خمینی (ره)، بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

کتاب تحریرالوسیله در دو جلد به زبان عربی توسط امام خمینی (ره) تالیف گردیده است. این کتاب رساله فتوایی ایشان می‌باشد و ۵۱ باب (یا کتاب) فقهی و مسائل ارائه شده هر باب را در بر می‌گیرد. جلد اول شامل ۲۳ باب و جلد دوم شامل ۲۸ باب فقه می‌باشد.

تحریرالوسیله در آزمون وکالت

در بخش چهارم آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوبه شماره ۹۰۰۰/۲۴۹۷۵/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۰۶ رییس قوه قضاییه و ماده ۴۰ در منابع سوالات آزمون وکالت متون فقهی در حد تحریرالوسیله امام خمینی (ره) برای اولین بار در آزمون وکالت افزوده شد. پیش از این تنها اصول فقه یکی از مواد امتحانی آزمون وکالت بود.

مطابق مصوبه چهلمین نشست هیات عمومی اسکودا در ۲۷ آبان ۱۴۰۰، در آزمون وکالت ۱۴۰۰، متون فقه به همراه اصول فقه و با ضریب ۱ منبع آزمون خواهد بود که از هر کدام از این دو درس، ده سوال طرح می‌شود.

در نشست خبری هیات رئیسه اسکودا و مدیران کانون‌های وکلای دادگستری کشور روز ۱۱ آذر ۱۴۰۰، منبع متون فقه آزمون وکالت ۱۴۰۰، سه کتاب حدود، وکالت و شهادت از کتاب تحریرالوسیله امام خمینی معرفی شد.

امید سلطانی، طراح اپلیکیشن «قانون در جیب شما»، متن  کامل این سه کتاب را به صورت یک‌جا و همراه با ترجمه فارسی آن برای انتشار در اختبار در یک فایل پی‌دی‌اف گردآوری کرده است.

فایل گردآوری شده کتاب (باب) حدود، وکالت و شهادت را می توانید از لینک زیر به رایگان دانلود کنید:

https://www.ekhtebar.com/wp-content/uploads/2021/12/%D9%85%D8%AA%D9%88%D9%86-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%84%D9%87-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%88%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%AA-1400.pdf

کتاب آزمونی برای فقه آزمون وکالت

از آنجا که این درس به تازگی به آزمون وکالت افزوده شده است، کتب آزمونی برای باب های حدود، وکالت و شهادت موجود نیست. اما از آنجا که در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه باب های وکالت، اقرار، ایمان، قضا، شهادت تحریرالوسیله منبع درس فقه بوده اند. کتب آزمونی منبع فقه آزمون مرکز وکلا (شامل نکات و تست) برای مطالعه و افزایش مهارت پاسخ سوالات چهارگزینه ای باب های وکالت و شهادت مفید هستند. اما برای باب حدود در حال حاضر جز مطالعه متن این باب گزینه ای دیگر وجود ندارد.

برای تهیه کتب منبع فقه آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه که شامل باب‌های وکالت و شهادت می‌شوند، میتوانید از کتابفروشی حقوقی دادبازار از سراسر کشور اقدام کنید. /اختبار