مفاهیم بنیادینی همچون حاکمیت قانون بومی‌ سازی نمی‌شوند
مفاهیم بنیادینی همچون حاکمیت قانون بومی‌ سازی نمی‌شوند
عدلنامه : عیسی امینی : «تفسیر اصول قانون اساسی» به عهدۀ شورای نگهبان است نه وضع قانون اساسی یا قانون عادی .

به گزارش عدلنامه ، وکیل عیسی امینی در نقد مصوبه اخیر شورای نگهبان در خصوص شرایط نامزدهای ریاست جمهوری با تاکید بر شأن نظارتی شورای نگهبان گفت : محدودیت سنی بین ۴۰ تا ۷۵ سال و داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد دقیقاً تفسیر کدام اصل قانون اساسی است؟

دکتر عیسی امینی ، رییس سابق کانون وکلای مرکز، مصوبه اخیر شورای نگهبان را ورود شورای نگهبان به شأن قانون گذاری دانست که موجب بی قدر و منزلت ساختن جایگاه مجلس شورای اسلامی می شود. وی افزود: همچنین باعث می شود وضع قانون که تشریفات طولانی، دقیق و منطقی حسب قانون اساسی دارد به هر شکل و توسط هر مرجع ممکن گردد.

رییس سابق کانون وکلای مرکز درباره مصوبه اخیر شورای نگهبان راجع به معیارهای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: هیچ‌گاه مفاهیم بنیادینی همچون حاکمیت قانون بومی‌سازی نمی‌شوند، زیرا اصل و یک‌دست هستند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امروزه در کنار قوانین مجلس شورای اسلامی، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، شورای‌عالی امنیت ملی و … را نیز می‌بینیم و در تعیین درجه و فرادست یا فرودست بودن آنها با کمی آشفتگی و موازی‌کاری روبه‌روییم، ولی مسلم است که جایگاه شورای نگهبان ، فراتر از تفسیر و تعریف قانون اساسی و شأن نظارتی نیست.

امینی خاطرنشان کرد: در بیانیۀ اخیر شورای نگهبان نیز به اصول قانون اساسی به‌طورکلی اشاره شده، ولی این پرسش باقی است که اگر انسان به چهل سال برسد، رجل می‌شود یا مدیر و یا مدبر؟ به‌ هرحال به نظر می‌رسد بر تعیین شرایط به کیفیت مزبور ، ایرادِ وضع قانون و قاعده‌گذاریِ موجب و سالب حق بر این مصوبه شورای نگهبان وارد است. البته این تفسیر خطر بزرگ‌تری نیز در پی دارد؛ اگر تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی چنین باشد، حتی راه وضع قانون توسط مجلس نیز در تعیین شرایط نامزدان مسدود خواهد شد؛ زیرا با این مصوبه، علاوه بر وضع قانون به‌جای تبیین ، تفسیر شورای نگهبان نیز از اصول قانون اساسی پیشاپیش هویدا شده است.

جوان سی‌ و پنج ساله هم می‌تواند حکمرانی خوب باشد

وی افزود: تأمل دوم بر رویکرد فکری دربارۀ ماهیت این گونه شرایط است. به‌ عنوان مثال، جوان سی‌وپنج ساله هم می‌تواند حکمران خوب باشد. اگر به گذشته بازگردیم، بسا بزرگانی که قبل از چهل سال ، تاریخ‌سازان و یا حکمرانان کشور و جهان بوده‌اند. امروزه نیز با رؤسای جمهور و نخست‌وزیرانی در جهان مواجه هستیم که به چهل سال تمام نرسیده‌اند و البته این امر در مدیریت کشور پس از انقلاب اسلامی نیز بی‌سابقه نبوده است. این اندیشه به آیندۀ کشور و مدیریت آن نیز لطمه وارد خواهد کرد.

این حقوقدان در پایان گفت: طبعاً شورای نگهبان می‌تواند در مقام تعیین مصداق شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی، صرف نظر از درستی و نادرستی ماهیت این تصمیمات، آنها را مدنظر قرار دهد و از نظر شکلی، دچار مشکل نشود ولی آنچه امروزه به‌صورتِ قواعد الزام‌آور ابلاغ شده است ، بیشتر به قانون شباهت دارد و قانونگذاری است.