#معرفی_شخصیت/آقای وکیل
#معرفی_شخصیت/آقای وکیل
عدلنامه: وی دیپلم ادبی خود را در سال ۱۳۴۳ از مدرسه دارالفنون گرفت و وارد دانشگاه تهران شد و مدرک کارشناسی خود را در رشته حقوق قضایی از این دانشگاه اخذ کرد. بهمن کشاورز کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی را در دانشگاه ملّی سابق (شهید بهشتی) ادامه داد و در سال ۱۳۶۸ موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی شد.

بهمن کشاورز (۲۱ شهریور ۱۳۲۳ – ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) حقوق‌دان، وکیل دادگستری و رئیس پیشین اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران بود.

بهمن کشاورز در شهریورماه ۱۳۳۲ در شهر تهران زاده شد. پدرش کریم کشاورز، نویسنده، مترجم و داستان‌نویس گیلانی بود. مادرش، فرخنده نویدی کسمایی، در انجمن پیک نسوان رشت فعالیت می کرد و از اولین زنانی بود که در گروه تئاتر این انجمن به بازیگری روی آورد. پدربزرگش، محمد وکیل التجار یزدی، نماینده رشت در ادوار اول و دوم شورای ملی و عمویش فریدون کشاورز نیز نماینده مردم بندرانزلی در چهاردهمین دوره مجلس شورای ملی بود.

وی دیپلم ادبی خود را در سال ۱۳۴۳ از مدرسه دارالفنون گرفت و وارد دانشگاه تهران شد و مدرک کارشناسی خود را در رشته حقوق قضایی از این دانشگاه اخذ کرد. بهمن کشاورز کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی را در دانشگاه ملّی سابق (شهید بهشتی) ادامه داد و در سال ۱۳۶۸ موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی شد.

او یکی از بنیانگذاران اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) بود و به مدت پنج دوره ریاست آن را برعهده داشت. کشاورز به مدت سه دوره عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز بود و در ۲۲ فروردین ۱۳۸۵ در دوره بیست و چهارم هیأت مدیره کانون ‌وکلای دادگستری مرکز، به عنوان رئیس این کانون انتخاب شد.

بهمن کشاورز به دلیل وکالت غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران در دادگاه، و همچنین به دلیل پیگیری‌هایش در امور صنفی وکلا و یادداشت‌های حقوقی آگاهی بخش، در رسانه‌های ایران شناخته می‌شد. از دیگر پرونده‌های او، وکالت عبدالفتاح سلطانی وکیل پایه یک دادگستری، بود که در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸، دستگیر و زندانی شد.

او تیرماه ۱۳۹۴ در جریان مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفته بود: «اگر نظامی بودم، در حالت خبردار به تیم هسته‌ای کشورم سلام نظامی می‌دادم.»

از آثار وی می توان به: آیین تنظیم قراردادها، آیین نگارش حقوقی و کلیات عملی علم حقوق، سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت در حقوق ایران و فقه اسلام، بررسی تحلیلی قانون جدید روابط موجر و مستأجر، هنر دفاع در دادگاه استراتژی و تاکتیک، فرهنگ حقوقی انگلیسی به فارسی، آداب و شگردهای وکالت در دادگستری، وکیل دادگستری و اخلاق حرفه‌ای، متن محشای قانون و آیین‌نامه “اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی”، آسیب‌شناسی وکالت دعاوی، قضا و مزاح ناشر، دفاع و استدلال شفاهی در دادگاه و تحولات نود ساله وکالت دادگستری در ایران اشاره کرد.

بنیادی حقوقی به نام بهمن کشاورز برای گرامیداشت تلاش‌های پنجاه ساله او در شهریور ۱۳۹۸ تأسیس شد و ۹ مهرماه ۱۳۹۸، همایشی با عنوان اخلاق و حقوق به مناسبت تأسیس این بنیاد در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد. در این همایش دکتر مرتضی شهبازی نیا، رئیس وقت اسکودا، دکتر عیسی امینی، رئیس وقت کانون وکلای دادگستری مرکز، دکتر محمدرضا تخشید، دکتر سیدمحمود کاشانی و دکتر سیدمحمد هاشمی سخنرانی کردند.

سرانجام استاد بهمن کشاورز در تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ بر اثر ایست قلبی در بیمارستان مهراد تهران درگذشت.

کامیلا افراخته، شهربانو بهارک کشاورز و کریم کشاورز موسسین بنیاد حقوقی بهمن کشاورز و علیرضا آذربایجانی، محمودآموزگار، عمادالدین باقی، مرتضی شهبازی‌نیا، محمد شیوایی کجوری، پروفسور داریوش فرهود، مهرداد قربانی سرابی، فریده غیرت، علی مانی فر، نسرین مصفا، سعید ملک‌زاده و صدیقه نعیمیان اعضای هیئت امنا این بنیاد حقوقی هستند همچنین طلایی کمال آباد، کریم کشاورز، محمد شیوایی کجوری و شهربانو بهارک کشاورز اعضای هیئت مدیره بنیاد حقوقی بهمن کشاورز را تشکیل می دهند.

در شهریورماه سال ۱۳۹۹ خیابان هفتم خالد اسلامبولی واقع در منطقه ۶ تهران توسط شورای پنجم تهران به نام این پیشکسوت عرصه حقوق ایران نامگذاری شد.