لزوم حفظ بی طرفی کانون های وکلای دادگستری در انتخابات ریاست جمهوری
لزوم حفظ بی طرفی کانون های وکلای دادگستری در انتخابات ریاست جمهوری
عدلنامه : شاهین پزشک زاد، وکیل دادگستری کانون وکلای مرکز، درباره طرفداری از نامزدهای ریاست جمهوری گفت: هیات مدیره کانون وکلای دادگستری نماینده وکلا هستند و نمی توانند از کاندید خاصی حمایت نمایند.

به گزارش عدلنامه ، شاهین پزشک زاد، وکیل دادگستری کانون وکلای مرکز، درباره طرفداری اعضای هیأت مدیره کانون های وکلای دادگستری از نامزدهای ریاست جمهوری گفت: هیات مدیره کانون وکلای دادگستری ، نماینده وکلا هستند و نمی توانند از کاندید خاصی حمایت نمایند.

متن یادداشت این وکیل به شرح زیر است :

کانون وکلا در این دوران بسیار مورد هجمه قرار گرفته و برخلاف نظر برخی همکاران عزیز که معتقدند همان استقلال نصف و نیمه هم رو به سرازیری است و عنقریب پایان می پذیرد، بنده با اینکه می دانم استقلال بسیار شکننده شده است، ولی قائل به این غلظت نظر همکاران نیستم و معتقدم عدالت سیال است و بالاخره راه نفوذش را می یابد .

حال چطور و چگونه، بحث ثقیل و حوصله این قول کم است؛ ولی ترس از مصوبات و خدشه به کانون ها ، گاهی مسئولین محترم را ملتهب کرده و درصدد این بر می آیند که چه شخصا ، چه به نمایندگی از وکلا، اقدام به مشایعت و تبلیغ کاندیدای ریاست جمهوری نمایند که در صورت پیروزی در انتخابات ، از حمایت ایشان در خصوص وکلای دادگستری بهره مند شوند.

البته این تفکر کاملا مشروع و خیر خواهانه است، اما از چند منظر دچار ایراد می باشد :

  • هیات مدیره کانون وکلای دادگستری نماینده وکلا هستند و نمی توانند از کاندید خاصی حمایت نمایند و این استدلال که بنده نه به عنوان نماینده وکلا بلکه شخصا حمایت عمومی کرده ام از منظر مخاطبین و دیگران اینگونه برداشت نمی شود و شما همان نماینده وکلا دیده خواهید شد و هر اقدام اشتباهی دامن گیر همه وکلای دادگستری می شود .
  • یکی از دلایلی که استقلال وکیل و نهاد وکالت را تهدید می کند ، وابستگی است .  چه دولت ، چه قوه قضاییه و چه هر نهاد دیگری . فرض بفرمایید وکیلی علیه دولت ، دعوی درخور توجهی طرح نماید ، روسای محترم کانون ها که حمایت از کانداتور ریاست جمهور نموده اند ، با یک تلفن از دفتر فلان وزیر یا مدیر دفتر ایشان ، چه توصیه ای می توانند به وکیل نمایند؟! البته در ادوار مختلف اقداماتی بیش از فقط توصیه را دیده ایم .

با تمام تفاسیر فوق ، اساسا انتخاب کاملا امر شخصی است و روسای یک صنف فارغ از اعضای خود نمی توانند اقدام به حمایت از فرد خاصی نمایند . لذا توجه به این مهم در دوران انتخابات ریاست جمهوری کاملا ضروری است.