غلام عباس ترکی، معاون دادستان کل کشور: مصلحت سنجی غیر ضروری به اجرای عدالت آسیب می زند/باید ساختارهای فسادزا به درستی تبیین شوند
غلام عباس ترکی، معاون دادستان کل کشور: مصلحت سنجی غیر ضروری به اجرای عدالت آسیب می زند/باید ساختارهای فسادزا به درستی تبیین شوند
عدلنامه: دولت باید بجای تصدی گری، نقش تنظیم گری داشته باشد.

به گزارش عدلنامه، غلام عباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستان کل کشور با بیان اینکه برخی قوانین نیاز به اصلاح دارد، گفت: دولت باید بجای تصدی گری نقش تنظیم گری داشته باشد.

معاون دادستان کل کشور، در نشست تخصصی ساختارهای فسادزا و کشف ریشه های آن در دانشگاه امام رضا (ع) مشهد افزود: مصلحت سنجی غیر ضروری به اجرای عدالت آسیب می زند و باید با شناخت دقیق به سمت اجرای عدالت گام بر داشت.

وی با اشاره به اینکه پیامد فساد در جامعه منجر به انحطاط ارزش ها و بی انگیزگی و کاهش رقابت و اثربخشی فعالیت ها می شود، اظهار کرد: قرآن کریم امنیت را دارای ابعاد مختلف معرفی می کند و فساد منجر به سلب امنیت در جامعه می‌شود و شرط امنیت در دنیا و آخرت، ایمان و دوری از ظلم است. از سوی دیگر ذهنیت از فساد با ادراک آن متفاوت است و این در حالی است که ادراک و ذهنیت از فساد در کشور ما بیش از واقعیت آن است.

این مقام مسئول بیان کرد: به عنوان مثال، شرکت ها و موسسه های اقتصادی و تجاری به لحاظ ماهیت، دولتی و عمومی محسوب نمی شود و اگر در یکی از شرکت ها اموال حیف و میل شود و سازمان بازرسی پرونده ای برای آن ایجاد کند و به دادگاه ارسال شود؛ دادگاه آن را اختلاس محسوب نمی کند، اگر چه ماهیت اموال عمومی است ولی بر اساس قوانین، اختلاس محسوب نمی شود و در نهایت خیانت در امانت شناخته می شود و برای برسی آن نیز نیاز به ثبت شکایت خصوصی است و چون این شکایت وجود ندارد در نهایت قرار منع پیگیری صادر می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: بسیاری از کشورها در حوزه مبارزه با فساد به سراغ مراکز رصد رفته اند و رسانه ها را برای مطالبه گری تقویت می‌کنند.

غلامرضا گودرزی افزود: وقتی ظلمی رخ دهد، کرامت انسانی دچار ضربه می‌شود و به هدف نهایی و غایت کرامتی، ضربه وارد می شود.

وی ادامه داد: ناکارآمدی منجر به فساد می شود و سیستم ایراد دار فرد را به سمت فساد سوق می دهد و این در حالی است که ساختار گاهی به کمک فساد می آید به همین دلیل برای مبارزه با فساد یک مبارزه چند جانبه باید رخ دهد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در طول تاریخ و در زندگی ائمه اطهار علیهم السلام شاهد آن هستیم که با فساد مبارزه کردند و ما نیز باید از این بزرگواران الگو پذیریم.

مدیر اندیشکده ‌حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق (ع) نیز با اشاره به هدف برگزاری این نشست گفت: در هفته قوه قضاییه مباحث مرتبط به عدالت و همچنین مانیفست که در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان شده است ، تاکید بر این است که ساختارهای فسادزا  تبیین شود.

امیر حسین جوانبخت افزود: در ساختار فسادزا موضوعات اقتصادی،معیشتی و مدیریتی وجود دارد و اگر این ساختار ها به درستی تبیین شود کمتر دچار فساد سیستمی می شویم. /ایرنا