شورای نگهبان به «طرح حمایت از مالکیت صنعتی» ایراد گرفت
شورای نگهبان به «طرح حمایت از مالکیت صنعتی» ایراد گرفت
عدلنامه: شورای نگهبان اعلام کرد بخشی از محتوای طرح حمایت از مالکیت صنعتی مبهم است و یا با موازین شرع و قانون اساسی مغایرت دارد.

 

به گزارش عدلنامه، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، گفت: بخشی از محتوای طرح حمایت از مالکیت صنعتی مبهم است و یا با موازین شرع و قانون اساسی مغایرت دارد.

وی گفت: شورای نگهبان این طرح را در ۷ جلسه بررسی کرده و نظر این شورا امروز به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود.

مجلس بر اساس قانون باید پس از انجام اصلاحات لازم در کمیسیون تخصصی این طرح -کمیسیون قضایی و حقوقی- مصوبه جدیدش را به شورای نگهبان بفرستد.

طرح ۱۵۲ ماده ای مالکیت صنعتی، به مسائلی مانند اختراع، شرایط ثبت اختراع ها، حمایت از حقوق مخترع و جلوگیری از ضایع شدن حقوق آن ها، پیش بینی فرایند ثبت اختراع، تعیین تکلیف حقوق مادی و معنوی مخترع، حمایت از جنبه‌های معنوی اختراع و تعیین قواعد واگذاری اختراع پرداخته است.

به گفته نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، طرح حمایت از مالکیت صنعتی، ثبت اختراع و علائم ثبت تجاری را ساماندهی می‌کند.

حجت الاسلام حسن نوروزی افزود: «ممکن است در شرایطی فردی اختراع موشکی یا فضایی انجام دهد که مورد نیاز وزارت دفاع باشد، بنابراین این اختراع ثبت اجباری می‌شود.»

او گفت: «در این طرح گروه ناظری تشکیل شده از ۱۰ وزارتخانه و با حضور رئیس جمهور برای تجاری سازی طرح‌ها تعیین شده و گروه دیگری با عنوان امتحان کننده‌ها برای بررسی نوآوری طرح‌ها انتخاب شده است.» /باشگاه خبرنگاران جوان

شورای نگهبان به «طرح حمایت از مالکیت صنعتی» ایراد گرفت