رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه:نهاد موازیِ ما تبلیغات سوء می‌کند/وکیلی که برابر نظام می‌ایستد در حوزه وکالت جایی نخواهد داشت
رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه:نهاد موازیِ ما تبلیغات سوء می‌کند/وکیلی که برابر نظام می‌ایستد در حوزه وکالت جایی نخواهد داشت
عدلنامه: وکیلی که به صورت علنی در برابر نظام می‌ایستد و با بیگانگان در ارتباط است، در حوزه وکالت جا نخواهد داشت.

به گزارش عدلنامه، حسن عبدلیان‌پور در نشست خبری خود با خبرنگاران، با تبریک اعیاد شعبانیه، در ارتباط با عملکرد مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: در خصوص اصلاح آیین‌نامه نحوه جذب و به کارگیری نیروهای انسانی اقداماتی انجام شده است و همکاران ما تلاش کردند مواردی که باقی مانده بود را به پایان برسانند. در سه ماه گذشته تفاهم‌نامه‌های همکاری با اسنپ، پلیس آگاهی، گروه خودروسازی سایپا و آستان مقدس احمدی و محمدی در استان فارس برای ارائه خدمات معاضدتی امضا کردیم.

وی با بیان این‌که در سالی که گذشت توانستیم آزمون‌های وکالت و کارشناسی را برگزار کنیم گفت: در حال حاضر، ۳۰ هزار و ۶۷۲ وکیل عضو مرکز وکلا هستند و ۸۱ هزار داوطلب در آزمون وکالت امسال شرکت کردند که ۷۰۱۲ نفر در این آزمون قبول شدند و امیدواریم تا قبل از آزمون ۱۴۰۱ نتیجه نهایی آن را اعلام کنیم. هم‌چنین ثبت‌نام آزمون وکالت که ۲۳ اردیبهشت برگزار می‌شود در ۲۰ تا ۲۶ فروردین انجام می‌شود. به این دلیل که نهاد موازی ما نتوانست در سال ۱۴۰۰ آزمون برگزار کند این آزمون وکالت را به صورت فوق‌العاده برگزار می‌کنیم.

رئیس مرکز وکلا افزود: در حال حاضر ۱۴ هزار کارشناس عضو مرکز هستند و ۶۱ هزار نفر در آزمون کارشناسی امسال شرکت کردند که حدودا ۵ هزار نفر قبول شدند و امیدواریم نتایج نهایی به زودی اعلام شود.

عبدلیان‌پور بیان کرد: تا چند سال گذشته اگر کسی از یک وکیل یا کارشناس شکایتی داشت باید به تهران می‌آمد هم‌چنین وکیل یا کارشناس هم باید به صورت فیزیکی در تهران حاضر می‌شد اما امروز به جایی رسیدیم که در ۳۱ حوزه وکالت و کارشناسی مراکز انتظامی داریم هم‌چنین در سراسر استان‌ها محاکم بدوی نیز داریم. امروز تمام شکایات علیه وکلا، کارشناسان و مشاوران به صورت کاملا الکترونیکی است و مردم از منزل می‌توانند به سامانه دسترسی داشته باشند و شکایت خود را ثبت کنند.

وی با اشاره به تعداد مجازات‌ها در دادگاه بدوی در طول یک سال گذشته گفت: از سوی نهاد موازی ما تبلیغات سوئی وجود دارد که ما پروانه بسیاری از وکلایمان را ابطال می‌کنیم چون زیر نظر قوه قضائیه هستیم اما این‌طور نیست و ما قائل به خودانتظامی هستیم و خود را موظف به حمایت از وکلا می‌دانیم اما هرکس تخلف کند با جدیت با آن برخورد می‌کنیم. ما در طول یک سال فقط ۱۵ مورد ابطال پروانه و ۱۵ مورد انفصال موقت، ۷ مورد تنزل و ۱ مورد توبیخ داشتیم.

عبدلیان پور در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص جزئیات پرونده ابطال پروانه وکالت علی اکبر گرجی -استاد حقوق- و این‌که آیا انتقاد از نظام منجر به ابطال پروانه وکالت می‌شود گفت: این یک اصل است که برای وکیلی که در مقابل نظام می‌ایستد باید محدودیت‌هایی ایجاد شود. وکیلی که به صورت علنی در برابر نظام می‌ایستد و با بیگانگان در ارتباط است در حوزه وکالت جا نخواهد داشت. در خصوص دکتر گرجی، پرونده ایشان در یک فرایند عادلانه و انتظامی بررسی شده است. یک قاضی در دادگاه بدوی و سه قاضی در دادگاه تجدیدنظر پرونده ایشان را بررسی کردند و من فکر نمی‌کنم وقتی ۴ قاضی روی یک پرونده نظر دهند پرونده موردی داشته باشد و پرونده در یک فرایند عادلانه رسیدگی و منجر به صدور رای شده است‌.

رئیس مرکز وکلا با اشاره به بحث معاضدت گفت: تعداد پرونده‌های تسخیری انجام شده در ۱۰۰ روز گذشته به جز دو استان قم و خوزستان ۳۳۱۵ پرونده بودند. پرونده های وکالت معاضدتی که از سوی مراجع حمایتی معرفی شدند به جز استان های قم و خوزستان ۵۵۷۵۱ مورد و تعداد مشاوره‌های قضایی که به صورت رایگان در مجتمع‌ها به مردم ارائه شده ۱۸۰۳۷۴ مورد بود (به جز استان های قم و خوزستان).

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری انتخابات هیأت مدیره این مرکز، اظهار کرد: از آنجایی که همه برنامه‌های مرکز با نظم برگزار می‌شود، انتخابات هیأت مدیره نیز با نظم خاص در بهمن ماه برگزار شد؛ تمامی فرایند انتخابات به صورت الکترونیکی و بدون وجود شائبه‌ برگزار شد.

عبدلیان پور در خصوص بیشترین تخلفات کارشناسان رسمی گفت: بیشترین شکایات علیه کارشناسان ، گزارش خلاف واقع است. در حدود ۷۰ درصد این شکایات هم واهی است چرا که در هر پرونده با توجه به اینکه یکی از طرفین پرونده بهره‌مند و دیگری متضرر می‌شود، این مسائل و شکایات مطرح می‌شود.

وی همچنین در خصوص ساماندهی کارشناسان پرونده‌های بانکی‌ گفت: پرونده‌هایی که به مرکز ارجاع می‌شود و همچنین گزارشات کارشناسی که در مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه انجام می‌شود همواره سعی شده که به بهترین نحو باشد و مواردی نداشتیم که کارشناسان ما درگیر تخلفات این چنینی شوند. /ایسنا