دکتر جعفر کوشا خطاب به نمایندگان مجلس:اگر نهاد وکالت را از بین ببرید چه عاید شما می‌شود؟ مگر شما نمایندگان مردم نیستید و قرار نیست از حقوق آنها دفاع کنید؟
دکتر جعفر کوشا خطاب به نمایندگان مجلس:اگر نهاد وکالت را از بین ببرید چه عاید شما می‌شود؟ مگر شما نمایندگان مردم نیستید و قرار نیست از حقوق آنها دفاع کنید؟
عدلنامه: دکتر جعفر کوشا، در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت دادگستری استان کرمان با تاکید بر اینکه از نگاه ما ترویج کسب‌وکار اشکال ندارد گفت: اعمال نظر با نگاه اقتصادی در حوزه حقوقی و وکالت موجب از بین رفتن نهاد وکالت می شود.

به گزارش عدلنامه، دکتر جعفر کوشا، در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت دادگستری استان کرمان با تاکید بر اینکه از نگاه ما ترویج کسب‌وکار اشکال ندارد گفت: اعمال نظر با نگاه اقتصادی در حوزه حقوقی و وکالت موجب از بین رفتن نهاد وکالت می شود.

وی خطاب به نمایندگان مجلس اظهارداشت: باید از عاملان این حرکت پرسید اگر نهاد وکالت را از بین ببرید چه عاید شما می‌شود، مگر شما نمایندگان مردم نیستید و قرار نیست از حقوق آنها دفاع کنید؟

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران ادامه داد: مجلس ما امروز در طرح تسهیل و صدور مجوزهای کسب و کار و کمیسیون ویژه جهش تولید دارد درباره وکالت اظهارنظر و قانونگذاری می‌کند، در حالی که هیچ جا چنین نیست که افراد متخصص در حوزه اقتصاد یا سایر حوزه‌ها برای حوزه حقوقی تصمیم‌گیری کنند و توجهی به نظرات کارشناسان و صاحبنظران حقوق نداشته باشند.

کوشا تصریح کرد: آیا آثار و پیامدهای وکیل بیکار بیشتر است یا دانش‌آموخته بیکار؟

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران بیان کرد: چرا در بررسی طرح مورد نظر، به جای اینکه نماینده وزیر دادگستری برود درباره موضوع صحن مجلس اظهارنظر کند، نماینده وزیر اقتصاد این کار را می‌کند؟

کوشا با تاکید بر اینکه ورود به مباحث مربوط به وکالت نیاز به کار کارشناسی دارد گفت: چطور در اتاق جراحی فقط پزشک حضور دارد اما در امر وکالت همه دارند دخالت می‌کنند؟

وی در ادامه تاکید کرد: احترام خاصی به قوه قضاییه قائل هستیم  و خود را در مقابل آنها نمی‌دانیم؛ هر کس بخواهد ما را در مقابل حاکمیت و قوه قضاییه قرار دهد، دشمن است.

کوشا همچنین وجه مشترک وکالت و قضاوت را استقلال و آزادی دانست و گفت: اگر بتوانیم در جامعه استقلال و آزادی قضات و وکلا را ایجاد کنیم حاکمیت و حکومت از منظر عرف بین المللی پیشرفته شناخته می‌شود و ملاک پیشرفته بودن این است که قضات و وکلا در اجرای عدالت استقلال و آزادی داشته باشند، زیرا هر دو برای تصدی این منصب سوگند یاد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قاضی در مقام قضاوت قسم می خورد که مستقل باشد و در حکم صادره آزادی داشته باشد اظهارداشت: وکیل نیز قسم می‌خورد در پرونده ای که دفاع می کند، مستقل باشد و آزادی داشته باشد.

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران تصریح کرد: وکیل پروانه خود را از دستگاه قضایی نمی‌گیرد و از کانون وکلا می گیرد که این به معنای عدالت است و این نشان می دهد وکلا مستقل هستند.

وی همچنین خطاب به ۸۱ وکیل که تحلیف شدند بیان کرد: باید به هجمه‌هایی که به حوزه وکالت می‌شود، توجه داشته باشید و بدانید افراد، گروه‌ها و باندهایی هستند که می‌خواهند حق اثبات نشود اما شما سربازانی هستید که باید پاسدار قانون، حق و عدالت باشید.

کوشا  تاکید کرد: شما در نگاه جامعه افرادی فرهیخته شناخته می‌شوید و مردم نگاه خوبی به شما دارند، در حالی که متاسفانه تصویر حرفه وکالت در برخی رسانه‌ها درست نیست و بعضا مغرضانه است. /ایرنا

انتقاد رئیس اسکودا از اعمال‌نظر با نگاه اقتصادی به حوزه وکالت