«خدمت گزاری به مردم در شعار» ارزشی ندارد
«خدمت گزاری به مردم در شعار» ارزشی ندارد
عدلنامه : یک حقوقدان با اشاره به لزوم تکریم ارباب رجوع در مراجع قضایی گفت: صرف شعار این‌ که خدمت‌گزار مردم هستیم و در عمل اعتنایی به مردم نشود تناقضی است که باید هرچه زودتر برطرف شود و باید فرهنگی ایجاد شود که تشکیلات قضایی بدانند آمده‌اند به مردم خدمت کنند و منتی وجود ندارد.

به گزارش عدلنامه ، عبدالصمد خرمشاهی ،  در ارتباط با تکریم ارباب رجوع در مراجع قضایی گفت: مطابق اصل ۱۵۶ قانون اساسی، قوه قضائیه تکالیف و وظایف بسیار مهمی دارد که مهم‌ترین آن‌ها رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات افراد و احیای حقوق عامه است . بنابراین اغلب کسانی که به تشکیلات قضایی مراجعه می‌کنند با امید و انتظار و توقع از این که از آن‌ها حمایت شود و به حقشان برسند به دستگاه قضا مراجعه می‌کنند و اگر از همان ابتدای امر از مامور جلوی در دادسرای محاکم تا کارکنان به مردم بی‌احترامی کنند و برخورد مناسبی نداشته باشند طبیعتا تاثیر بسیار منفی در اذهان عامه مردم می‌گذارد.

وی ادامه داد: بحث تکریم ارباب رجوع در مراکز قضایی به این معنا نیست که بزرگداشت به جا آورند و بیش از حد تحویل بگیرند بلکه حداقل این است که احترام اولیه را  رعایت کنند و بی‌احترامی به ارباب رجوع نشود. البته این فقط وظیفه قوه قضائیه و محاکم و دادسراها نیست بلکه وظیفه کلیه تشکیلات و سازمان‌های دولتی و مراجع مربوطه است که احترام مردم را داشته باشند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: حضرت امام هم فرمود مردم ولی نعمت ما هستند و ما هم بارها از روسای جمهور مختلف شنیدیم که ما خدمت‌گزار مردم هستیم اما این حرف‌ها در شعار ارزشی ندارد و در عمل باید مراقبت و نظارت شود که حداقل مردم با بی‌احترامی روبرو نشوند و جواب ارباب رجوع را بدهند و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نباشند درحالی که از گذشته تضاد بین حرف و عمل وجود داشته است و در حرف از تکریم ارباب رجوع صحبت می شده اما درعمل چیز دیگری می‌دیدیم ، پس حتما باید تشکیلات نظارتی وجود داشته باشد که ببینند تکریم ارباب رجوع واقعا انجام می‌شود یا نه.

خرمشاهی در پایان گفت: در مجموع باید گفت «تکریم» یعنی به ارباب رجوع بی‌احترامی نشود و خواسته آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد و خیلی از مردم انتظار دارند حداقل پاسخ از مسئولی که به آن‌ها مراجعه می‌کنند بشنوند و متاسفانه می‌بینیم که مسئولی که ارباب رجوع به آن مراجعه می‌کند خیلی وقت‌ها از پاسخ طفره می‌رود و این یکی از معضلات اداره‌های ما است بنابراین صرف شعاراین‌که خدمت‌گزار مردم هستیم و در عمل اعتنایی به مردم نشود تناقضی است که باید هرچه زودتر برطرف شود و باید فرهنگی ایجاد شود که تشکیلات قضایی بدانند آمده‌اند به مردم خدمت کنند و منتی وجود ندارد.

/ایسنا