حکم اعدام سعید مومیوند ، محیط بان همدانی ، نقض شد
حکم اعدام سعید مومیوند ، محیط بان همدانی ، نقض شد
عدلنامه : وکیل مدافع سعید مومیوند اظهار کرد: دادگاه هم‌عرض ، قتل رخداده توسط موکلم را شبه عمد دانست و این محیط بان همدانی هم اکنون طی قرار وثیقه آزاد است.

به گزارش عدلنامه ، وکیل مدافع سعید مومیوند با اعلام تشخیص دادگاه هم عرض به وقوع قتل شبه عمد توسط موکلش (برخلاف نظر دادگاه های سابق که وقوع قتل را عمدی تشخیص داده بودند) درخصوص وضعیت فعلی این محیط بان گفت: سعید مومیوند هم اکنون طی قرار وثیقه آزاد است.

اسحاق خزایی ، وکیل پرونده ، با اشاره به جزئیات پرونده سعید مومیوند گفت: با عنایت به اینکه در سال ۱۳۹۵ در منطقه حفاظت شده قهاوند در استان همدان، تعدادی شکارچی غیر مجاز اقدام به تیراندازی کردند اما گروهی از مامورین حفاطت محیط زیست به نام آقای سعید مومیوند و محمد نورمحمدیان به منطقه مورد نظر اعزام و طی یک تعقیب و گریز در دامنه کوه که زمین شخم زده و ناهموار بوده است ، موجب رها شدن تیر از سلاح سازمانی و نهایتا مجروح شدن یکی از شکارچیان به نام آقای رضایی شد که نامبرده پس از ۱۷ روز بستری در بیمارستان فوت کرد.

وی ادامه داد: پرونده در دادسرا و نهایتا دادگاه کیفری یک استان همدان بررسی و پس از سه سال حکم قصاص محیط بان سعید مومیوند صادر شد که طی فرجام خواهی توسط بنده و حمید قیاسوند، پرونده در دیوان عالی کشور نقض و مجددا به شعبه ارجاع شد. اما شعبه پس از بررسی و انجام کارشناسی های متعدد، مجددا حکم قصاص را صادر و نوع جرم را قتل عمد تعیین کرد.

این وکیل دادگستری درخصوص تغییر ارتکاب قتل عمد به شبه عمد عنوان کرد: با توجه به تقدیم لوایح و دفاعیات دقیق ما، دیوان عالی کشور با پذیرش ایرادات اعلامی مجددا حکم را نقض و پرونده را به شعبه هم عرض یعنی شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان همدان ارجاع داد. نهایتا در ۱۱ اردیبهشت ماه جلسه رسیدگی تشکیل شد و طی دفاعیات وکلا نهایتا دادنامه اصداری در تاریخ ۲۰ اردیبهشت صادر و حکم بر شبه عمد بودن صادر شده است.

وی افزود: در روند رسیدگی ، دو مرتبه کارشناسی توسط کارشناسان خبره صورت گرفت و در مرحله دوم به جهت حساسیت موضوع هیأت کارشناسی از تهران تعیین و به محل اعزام شد که نهایتا نظر کارشناسی دلالت بر سهوی بودن ارتکاب جرم داشت .