بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری اصفهان به مناسبت روز مبارزه با تروریسم
بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری اصفهان به مناسبت روز مبارزه با تروریسم
عدلنامه: تروریسم یکی از مسائل مهم و همواره چالش‌برانگیز دنیای امروز است. پدیده ای هنجار شکن که حقوق اساسی بشر به مانند حق زندگانی و حیات، حق بر آسایش و امنیت و کرامت انسانی را نشانه می‌رود. پدیده هراسناک  که رفته رفته با سوءاستفاده از  فناوری های روز و امکانات مخابراتی و ارتباطی در فضای سایبر، بیش از پیش سایه شومش را بر صلح و آسایش و امنیت پایدار در جهان گسترده است.

به گزارش عدلنامه، کمیسیون حقوق بشرکانون وکلای دادگستری استان اصفهان در بیانیه ای نوشت:

تروریسم یکی از مسائل مهم و همواره چالش‌برانگیز دنیای امروز است. پدیده ای هنجار شکن که حقوق اساسی بشر به مانند حق زندگانی و حیات، حق بر آسایش و امنیت و کرامت انسانی را نشانه می‌رود. پدیده هراسناک  که رفته رفته با سوءاستفاده از  فناوری های روز و امکانات مخابراتی و ارتباطی در فضای سایبر، بیش از پیش سایه شومش را بر صلح و آسایش و امنیت پایدار در جهان گسترده است.
می توان گفت در روزگار امروزی همه کشورهای جهان، کم و بیش قربانی تروریسم بوده اند و ایران نیز یکی از کشورهایی است که بارها اینگونه رفتارهای وحشیانه را تجربه کرده و شاهد کشته شدن انسان های بی گناه و دانشمندان برجسته توسط اعمال تروریستی بوده است.
باید گفت اسناد فرا سرزمینی و کنوانسیون هایی مانندکنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته ملی و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم نیز تا امروز آن چنان کارایی در جلوگیری از رفتارها و اقدامات تروریستی نداشته اند. پیشگیری و مبارزه با تروریسم نیازمند هم افزایی همه کشورهای جهان به دور از نگاه های سیاسی و سلطه جویانه و رها از دیدگاه های نژادی و مذهبی می باشد. در سایه نگاهی فراگیر و مشترک به حقوق اساسی بشر است که می توان با همکاری کشورها در زمینه هایی چون، تبادل اطلاعات شایسته و موثر، مدیریت مرزها، واکنش های در خور قضایی و افزایش آموزش و آگاهی های مردم گام های اساسی برای سست کردن ریشه های تروریسم برداشت.

در این راستا توجه به نکات زیر ضروری به نظر می رسد:
۱- رفتار و حملات تروریستی در سرتاسر دنیا به دور از هرگونه رنگ بندی قومی و مذهبی، خلاف حقوق اساسی بشر، ناپسند و محکوم است و تروریسم را نباید به خوب و بد و یا خودی و غیرخودی تقسیم کرد.
۲- تروریسم ریشه در عقاید افراطی دارد و افزایش دانش و آگاهی می‌تواند نقش به سزایی در کاهش گرایش به رفتارهای تروریستی داشته باشد.
۳- مبارزه با پول شویی و منابع تامین مالی تروریسم در همه کشورها باید در دستور کار باشد.
۴- از آن جا که پیشگیری و مبارزه با تروریسم نیاز به اندیشه و اراده یکسان کشورها دارد، همکاری های فرا سرزمینی کشورها برای رویاروئی و مقابله با این پدیده شوم، گریز ناپذیر است و نیاز به پیروی کشورها از کنوانسیون ها و اسناد فرا سرزمینی، بدون داشتن دیدگاه های سلطه جویانه و سلیقه ای برای دست یابی به این آرمان ضروری می باشد.
کمیسیون حقوق بشرکانون وکلای دادگستری استان اصفهان ضمن گرامیداشت هشتم شهریورماه که به عنوان روز مبارزه با تروریسم در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده روزهای توام با صلح و به دور از خشونت را برای تمام مردم جهان آرزومند است./کانون وکلای اصفهان