بارگذاری پروانه کارآموزی وکالت در درگاه ملی مجوز‌ها
بارگذاری پروانه کارآموزی وکالت در درگاه ملی مجوز‌ها
عدلنامه: رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: «پروانه کارآموزی وکالت» در اجرای تکلیف موضوع تبصره ۳ ذیل ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی اصلاحی ۱۳۹۹ در درگاه ملی مجوز‌های کشور بارگذاری شد.

به گزارش عدلنامه، امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: بر اساس اطلاعات بارگذاری شده در این درگاه، «پروانه کارآموزی وکالت» در قالب دو شناسه مجزا، برای مجوز‌های مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه یا کانون وکلای دادگستری بارگذاری شده است.

متقاضیان پروانه وکالت باید پس از قبولی در آزمون، مدارک مورد نیاز را در سامانه ملی مجوز‌ها، بارگذاری و سپس برای دریافت پروانه، به مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه یا کانون وکلای دادگستری مراجعه کنند. نهاد‌های مذکور نیز موظفند ظرف یک هفته، پروانه وکالت را صادر کرده و به متقاضیان ارائه دهند. به این ترتیب از درخواست مدارک اضافه برای صدور پروانه، از قبول شدگان آزمون جلوگیری می‌شود.

طبق تبصره ۳ ذیل ماده ۷ قانون اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن مصوب بهمن ۱۳۹۹، همه مراجع صادر کننده مجوز موظفند، ظرف چهار ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، برای تکمیل شناسنامه صدور، تمدید، اصلاح و لغو مجوز‌ها بر اساس استاندارد تعیین شده بر روی درگاه ملی مجوز‌های کشور به صورت الکترونیکی اقدام کنند.

در صورت تکمیل نشدن اطلاعات سامانه، از سوی سازمان‌ها در مهلت زمانی تعیین شده، درخواست هرگونه اطلاعات و مدارک، جز موارد موجود در سامانه، ممنوع است و بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مرجع صادرکننده مجوز و یا مقامات و مدیران مجاز، مسئول حسن اجرای این ماده هستند.

بر اساس تبصره ۴ این قانون، همه مراجع صادرکننده مجوز، موظفند حداکثر ظرف یک سال پس از لازم الاجراءشدن این قانون، ثبت درخواست و صدور همه مجوز‌های خود را به صورت الکترونیکی (غیرکاغذی)، بر اساس اولویت تعیین شده ازسوی دبیرخانه هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار، مطابق جزئیات مندرج در شناسنامه مصوب و از طریق درگاه ملی مجوز‌های کشور انجام دهند. همچنین متخلف از حکم این تبصره به مجازات حبس از دو ماه تا یک سال محکوم می‌شود./صداوسیما