اولویت سازمان ثبت در ۱۴۰۳؛ ایجاد زیرساخت اجرای بدون تنش طرح الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول
اولویت سازمان ثبت در ۱۴۰۳؛ ایجاد زیرساخت اجرای بدون تنش طرح الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول
عدلنامه: سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ایجاد زیرساخت برای اجرای بدون تنش طرح الزام به ثبت رسمی را یکی از اولویت های سازمان متبوع خود در سال جدید دانست.

به گزارش عدلنامه از  پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، «صفدر کشاورز» درباره اهداف معاونت املاک در سال ۱۴۰۳ گفت: به عنوان ۳ برنامه اصلی و اولویت حوزه املاک در سال ۱۴۰۳ بحث بازطراحی ارتقاء سامانه جامع املاک و بحث پیگیری و اتمام حدنگاری در باقی مانده عرصه‌های کشور و فاقد سند همچنین تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگی و همچنین ایجاد زیرساخت لازم برای اجرای سهل و کم تنش قانون طرح الزام به ثبت رسمی معاملات را در دستور کار سال ۱۴۰۳ قرار داده ایم.

گفتنی است؛ صفدر کشاورز در نشست خبری با اصحاب رسانه در پایان سال، آخرین وضعیت طرح الزام به ثبت رسمی را تشریح کرده بود. به گفته او طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در مجمع تشخیص در حال بررسی است. بعد از آنکه قریب ۳۰ جلسه کارشناسی در دبیرخانه حقوقی و قضایی مجمع برگزار شد، ۱۲ جلسه هم در صحن اصلی مجمع برگزار شده‌ است. این طرح ۱۵ ماده دارد و تا تبصره ۳ ماده ۱۰ در صحن اصلی مجمع بررسی شده است.

کشاورز همچنین افزوده بود: طرح ۴ هدف اصلی دارد؛ ساماندهی نقل و انتقالات عادی که یک سال بعد از فعالیت سامانه ثبت ادعا هرگونه نقل و انتقال به‌صورت رسمی خواهد بود. ساماندهی مشاورین املاک که بعد از تسهیل‌گری بین خریدار و فروشنده با دسترسی به سامانه ثبت الکترونیک اسناد بتوانند قرارداد اشخاص را وارد سامانه کنند و بعد طرفین را برای تنظیم‌ سند به دفاتر اسناد رسمی هدایت کنند. تسهیل صدور اسناد مالکیت که موانع آن برداشته شود و نیز، تسهیل تنظیم اسناد به این صورت که اسناد را بتوان در شبکه‌های الکترونیک تنظیم کرد و نیازی به حضور در دفاتر نداشته باشند.

سخنگوی سازمان ثبت همچنین تاکید کرد: در سازمان ثبت کارگروه‌های متناسب با این ۴ هدف شامل کارگروه‌های املاک، اسناد، مشاورین املاک، اطلاع‌رسانی و فناوری ایجاد شده است تا زمینه برای تأمین زیرساخت‌ها دیده شود، برخی هم در بازطراحی سامانه‌های سازمان دیده شده است./کانون سردفتران و دفتریاران