امیر غفاری، رئیس کمیسیون کارآموزی مرکز وکلای زنجان: جذب بی‌رویه وکیل در سال های آینده به شدت آسیب زا خواهد بود/ تبلیغات سوء موجب کاهش اعتماد مردمی به جامعه وکلا می شود
امیر غفاری، رئیس کمیسیون کارآموزی مرکز وکلای زنجان: جذب بی‌رویه وکیل در سال های آینده به شدت آسیب زا خواهد بود/ تبلیغات سوء موجب کاهش اعتماد مردمی به جامعه وکلا می شود
عدلنامه: جذب بی شمار متقاضیان در رشته حقوق و به دنبال آن صدور بسیار زیاد پروانه وکالت به یک معضل تبدیل شده است که به گفته کارشناسان باید برای آن تدبیر لازم صورت گیرد.

به گزارش عدلنامه، امروزه وکالت در جامعه از جمله مشاغل پر جذبه و با اقبال عمومی خانواده ها به ویژه نسل جوان محسوب می شود.
همین مساله موجب شده سالانه تعدادی زیادی دانشجو در رشته حقوق در دانشگاه های دولتی و خصوصی پذیرش و فارغ التحصیل شوند و با هزاران آرزو به دنبال ورود به حرفه وکالت باشند در حالیکه طی سال های اخیر افزایش بی رویه فارغ التحصیلان رشته حقوق مشکلاتی را به دنبال داشته است.
به گفته کارشناسان امر، وکالت در مقایسه با رشته های دیگر به گذراندن دوره های دقیق آموزشی نیاز دارد و بی تفاوتی نسبت به آن هزینه های زیادی را به جامعه تحمیل می کند. جذب وکیل در سال های اخیر روند صعودی داشته و همین مساله امکان تربیت افراد توانمند در این حرفه را با مشکل مواجه کرده است.
امیر غفاری، رییس کمیسیون اختبار و کارآموزی مرکز وکلای استان زنجان، در رابطه با سؤال خبرنگار ایرنا پیرامون وضعیت جذب وکیل در جامعه گفت: در زمان حاضر جذب وکیل در کشور روند منطقی خود را طی نمی کند، چرا که تصمیماتی که از سوی سازمان مرکزی در این خصوص از طریق مرکز وکلای قوه قضائیه اتخاذ می شود بر اساس نیازهای واقعی جامعه نیست. درحالی‌که طی سال های گذشته برای جذب وکیل در مرکز استان با همکاری رییس کل دادگستری، رئیس کانون وکلای استان و سه نفر از قضات تجدید نظر، نیاز سنجی و تصمیم گیری می شد. در حال حاضر چنین رویه ای نیست و باید توجه داشت، جذب بی رویه وکیل در سال های آینده به شدت آسیب زا خواهد بود.

وی افزود: در زمان حاضر ۲۱۵ نفر وکیل کار آموز در مرکز وکلای استان دوره های آموزشی را سپری می کنند که ۱۱۲ نفر دیگر نیز به آنها افزوده خواهد شد.این کارآموزان باید در مدت ۱۸ ماه دوره های آموزشی لازم را سپری کنند درحالی‌که کارآموزانی هستند که با گذشت ۹ ماه از آموزش ها نتواسته اند پرونده ای را بر عهده بگیرند تا با آن امرار معاش کنند.

امیری خاطرنشان کرد: متأسفانه با تداوم چنین روندی تامین نیازهای کارآموز هم ممکن نیست و قطعا این افراد در آینده وقتی هم وکیل شوند، دست به کارهایی می زنند که بر خلاف شان وکالت است و هم قوه قضائیه را که به دنبال عدالت گستری است با آسیب مواجه می کند. امیدواریم تمهیداتی انجام گیرد تا جذب وکیل روند بهتری را در کشور طی کند، به عبارتی بر اساس نیازهای جامعه باشد چرا که این شغل از حساسیت های زیادی برخوردار است و همتراز قضاتی است که در قوه قضائیه به دنبال عدالت گستری هستند.
رئیس کمیسیون کارآموزی مرکز وکلای زنجان با تأکید بر اهمیت بسزای آموزش برای کارآموزان وکالت ادامه داد: یک وکیل علاوه بر فراگیری علم حقوق در دانشگاه ها باید بایسته های این کار را فرا بگیرد، اما وقتی به طور نامحدود و بدون در نظر گرفتن امکانات استان ها و امکانات لازم برای آموزش، وکیل جذب می شود قطعا کیفیت آموزش نیز کاهش می یابد.به عنوان مثال برای هر وکیل کارآموز باید در طول دوره آموزشی ۲۵ ساعت کلاس های کارآگاهی و ۳۰ ساعت آموزش در قالب همایش برگزار شود، در این کلاس ها موضوعات عملی تدریس می شود اما متاسفانه به دلیل تعداد زیاد وکلا امکان پوشش کامل آموزش به نحو مطلوب و در ابعاد مختلف برای همه کارآموزان وجود ندارد. باید به این موضوع توجه داشت که در دادگستری ها چه تعداد پرونده وجود دارد که بخواهند برای آموزش از وکلای کنونی استفاده کنند؟ از ۱۸ ماه دوره کارآموزی حداقل ۱۰ ماه آن باید به طور مستمر در دادگستری ها انجام شود ولی با توجه به شمار بالای متقاضیان، ظرفیت انجام چنین کاری وجود ندارد، امیدواریم تدابیر لازم از سوی قانونگذاران اتخاذ شود تا از مشکلات آتی جلوگیری به عمل آید.