اصلاح طرح الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول برای تامین نظر شورای نگهبان: «معاملاتی که به ثبت نرسد، باطل است»
اصلاح طرح الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول برای تامین نظر شورای نگهبان: «معاملاتی که به ثبت نرسد، باطل است»
عدلنامه: نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز، طرح الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول را بررسی کرده و ضمن اصلاح برخی از مواد آن به منظور تامین نظر شورای نگهبان، بر برخی از مصوبات قبلی خود اصرار ورزیدند که جهت بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد شد.

به گزارش عدلنامه، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز، طرح الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول را بررسی کرده و ضمن اصلاح برخی از مواد آن به منظور تامین نظر شورای نگهبان، بر برخی از مصوبات قبلی خود اصرار ورزیدند که جهت بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین مواد طرح، ماده ۱ آن است که اشعار می‌دارد:

شش‌ماه پس از راه‌اندازی سامانه موضوع ماده (۱۰) این قانون، هر معامله‌ای که موضوع یا نتیجه آن‌ انتقال مالکیت یا انتقال حق انتفاع یا انتقال حق ارتفاق اموال غیرمنقول ثبت شده باشد و وقف و نیز انعقاد عقد رهن درخصوص آنها و انعقاد عقود مفید انتقال منافع اموال مذکور برای مدت بیش از دوسال و هر نوع پیش فروش ساختمان اعم از اینکه به صورت سهمی از کل عرصه و یا اعیان باشد و تعهد به انجام کلیه اعمال حقوقی مذکور، باید در سامانه ثبت الکترونیک اسناد به ثبت برسد. معاملاتی که به ثبت نرسیده، باطل است و در هیچ یک از ادارات و محاکم پذیرفته نخواهد شد و فقط کسی مالک ملک شناخته می‌شود که در دفتر املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که از این پس در این قانون «سازمان» نامیده می‌شود، ملک به نام او به ثبت رسیده یا از مالک رسمی به ارث برده باشد.

این ماده ۲ بار مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت که نهایتا امروز نمایندگان بر مصوبه قبلی اصرار ورزیدند و در ماده مذکور عبارت «معاملاتی که به ثبت نرسیده، باطل است» را به عبارت «معاملاتی که به ثبت نرسد، باطل است» اصلاح کردند.