سه هزار وکیل در طرح وکالت در مساجد مشارکت دارند
سه هزار وکیل در طرح وکالت در مساجد مشارکت دارند
عدلنامه: رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با اشاره به اجرای طرح وکالت در مساجد گفت: اکنون سه هزار وکیل معاضدتی در طرح "وکالت در مساجد" مشارکت دارند.

به گزارش عدلنامه، رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با اشاره به اجرای طرح وکالت در مساجد گفت: اکنون سه هزار وکیل معاضدتی در طرح “وکالت در مساجد” مشارکت دارند.

حسن عبدلیان‌پور افزود: طرح وکالت در مساجد یا هر مسجد یک وکیل در کشور با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد و قوه قضاییه آغاز شده است و تعدادی از وکلای مورد تایید قوه قضاییه در مساجد مستقر هستند و به صورت رایگان به حل مشکلات قضایی و مشاوره حقوقی شهروندان می‌پردازند.

وی اظهار داشت: در این طرح وکلا به صورت مستمر در مساجد حاضر و خدمات مشاوره حقوقی را در راستای تکریم مردم ارائه می‌دهند.

به گفته وی، طرح مذکور در راستای اجرای طرح وکیل معاضدتی این مرکز در سطح کشور فعال شده است، تا افرادی که بی‌بضاعت هستند و در زمینه پرونده‌های حقوقی، وکیل نیاز دارند، با یک راستی آزمایی مشخص شود که فرد توان پرداخت حق وکالت را ندارد و از وکیل رایگان بهره‌مند شوند.

عبدلیان‌پور به فعال شدن سامانه ۱۲۹ در چهارمحال و بختیاری به عنوان بیست و نهمین استان کشور اشاره کرد و گفت: در ۲ استان دیگر به دلیل کمبود زیرساخت‌ها این سامانه فعال نشده است.

به گفته وی، در سامانه ۱۲۹ کارشناسان و حقوقدانان مرکز به سووالات حقوقی مردم پاسخگو خواهند بود و طرح مشکلات و مشاوره قضایی توسط کارشناسان انجام خواهد شد.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه افزود: با فعال شدن این سامانه مردم می‌توانند بدون حضور در دادگستری ها، علاوه بر کاهش هزینه‌ها و اتلاف وقت، با شتاب بیشتری مشکلات خود را رسیدگی کنند.

با حضور رییس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه مرکز ۱۲۹ استان چهارمحال و بختیاری فعال شد.

 

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه همچنین از جذب ۴۸۰ عضو هیات علمی دانشگاه‌ها در حوزه وکالت در یک‌سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دادگستری چهارمحال و بختیاری، حسن عبدلیان‌پور در سفر به شهرکرد در دیدار با مقامات قضایی استان افزود: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه پارسال نخستین دادگاه نمادین را برای دفاع از حق مردم مظلوم فلسطین، مصادف با روز قدس در میدان فلسطین تهران برگزار کرد.

وی اظهار داشت: این مرکز در کارزاری که به منظور احقاق حق مردم فلسطین تشکیل داد موفق به جمع‌آوری ۶میلیون امضا برای اقامه دعوی علیه رژیم سفاک و کودک کش صهیونیستی شد.

عبدلیان‌پور افزود: در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه از تمام ظرفیت‌های علمی، تخصصی و تجربی برای پیشبرد امور و خدمت به مردم استفاده می‌شود و هم‌اکنون بیش از چند هزار عضو هیات علمی در حوزه کارشناسان رسمی به کار گرفته‌ شده است تا موارد کارشناسی را مورد رسیدگی و اعلام نظر قرار دهند.

وی اظهار داشت: در حوزه مشاوران خانواده نیز تمامی تکالیف مرتبط با این حوزه بر عهده مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه گذاشته شود و تهیه و تدوین آیین نامه‌های اجرایی این طرح درست انجام است.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه با بیان این مطلب که آمار صلح و سازش و اصلاح ذات البین در استان‌های کم جمعیت بالاتر از سایر استانهاست، گفت: از راه‌اندازی سامانه مسیر و تلفن گویای ۱۲۹ به منظور ارائه مشاوره حقوقی رایگان به خانواده‌ها خبر داد.

رییس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به رویکرد و تعامل مثبت میان دادگستری و مراکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه گفت: کمیسیون مشورتی مشترک میان این ۲ مرکز و دستگاه قضایی استان تشکیل شده است.

محمد رزم افزود: ایجاد بستر لازم برای برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده ازبرنامه‌های دادگستری استان است.

وی اظهار داشت: پیگیری حقوق افراد و برقراری صلح و سازش میان اصحاب دعوی از مهمترین برنامه‌های کارشناسان و وکلای این فعال در این مرکز است.

رزم تصریح کرد: در خصوص رسیدگی‌های مجدد به پرونده‌ها نیز وکلا و کارشناسان این مرکز این نکته را مد نظر قرار دهند که اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری فقط به آرایی مربوط می‌شود که خلاف بین شرع صادر شده باشند و درخواست اعاده دادرسی برای پرونده‌هایی که رسیدگی به آنها کاملا طبق مقررات و موازین دینی انجام شده است جز افزایش ورودی پرونده به محاکم و بالارفتن حجم پرونده ها ثمری نخواهد داشت./ایرنا