نامه رئیس کانون وکلای سمنان به وزیر علوم درمورد مشکل بیکاری دانش آموختگان حقوق و وکلا
نامه رئیس کانون وکلای سمنان به وزیر علوم درمورد مشکل بیکاری دانش آموختگان حقوق و وکلا
عدلنامه: رییس کانون وکلای سمنان در نامه ای خطاب به وزیر علوم صمن انتقاد از جذب بدون برنامه ریزی دانشجوی دکتری به ویژه در رشته حقوق، به مشکل بیکاری گسترده در میان دانش آموختگان حقوق و حتی وکلای دادگستری پرداخت و از وی خواست تا وزارت علوم در دولت جدید به این مشکلات اساسی توجه ویژه ای داشته باشد.

متن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
إنَّهُ عَلِیمٌ بذات الصدور
بسمه تعالی

شماره : ۵۶۱۰-۱-۸
تاریخ : ۱۴۰۳/۰۷/۰۳

وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای دکتر حسین سیمایی صراف

سلام علیکم

موضوع بیکاری بیش از پنج هزار دانش آموخته دکتری و جذب ۲۴ هزار دانشجوی جدید در این مقطع چه تناسبی با یکدیگر دارند؟ این سوالی است که با توجه به آمارهای رسمی و شرایط موجود توجه ویژه شما را می طلبد. طبق آمارها تعداد قابل توجهی از دانش آموختگان مقطع دکتری در رشته های مختلف از جمله رشته حقوق در حال حاضر بیکار هستند. از سوی دیگر در آزمون ورودی دکترای سال ۱۴۰۳ قرار است که ٢۴ هزار دانشجوی جدید دکترا در دانشگاههای کشور پذیرفته شوند. این حجم از جذب دانشجوی دکتری به ویژه در رشته حقوق بدون برنامه ریزیهای دقیق و در نظر گرفتن نیاز واقعی جامعه پرسشهای بسیاری را ایجاد میکند با وجود بیکاری گسترده در میان دانش آموختگان حقوق و حتی وکلای دادگستری وزارت علوم همچنان به جذب بی رویه دانشجویان در مقاطع مختلف حقوقی ادامه میدهد. این روند نه تنها راه حلی برای مشکلات موجود نخواهد بود بلکه در آینده ای نزدیک به بحرانهایی جدید منجر خواهد شد.

آیا بار دیگر باید شاهد اعتراضات فارغ التحصیلان بیکار مقابل مجلس و افزایش فشارها بر کانونهای وکلای دادگستری باشیم؟ تا کی کانونهای وکلا باید بار بی توجهی به سیاستهای علمی و اقتصادی را به دوش بکشند؟

در حالی که بخشهای دولتی و غیر دولتی قادر به جذب این فارغ التحصیلان نیستند. سوال اینجاست: آیا مشکل در ضعف برنامه ریزی دانشگاه ها و وزارت علوم است با در ناتوانی این دانش آموختگان در ارائه مهارت های لازم؟ در هر دو حالت یک شکست تلخ در انتظار جامعه علمی و شغلی کشور است

سوال دیگر این است چرا تمرکز عمده وزارت علوم و نمایندگان مجلس بر جذب دانشجویان در رشته حقوق است؟ آیا کشور به تعداد وکلای بیشتر نیاز دارد یا ایجاد اشتغال فاقد درآمد است؟ در پایان انتظار میرود که وزارت علوم در دولت جدید به این مشکلات اساسی توجه ویژه ای داشته و با برنامه ریزی مدون و دقیق جلوی تکرار بحرانهای مشابه را بگیرد.

و السلام على من التبع الهدى سید حسین حسینی
رئیس کانون وکلای دادگستری استان سمنان