رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد: وکلا یکی از مؤلفه‌های عدالت ترمیمی هستند
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد: وکلا یکی از مؤلفه‌های عدالت ترمیمی هستند
عدلنامه: رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر آگاهی حقوقی مردم بیشتر شود دعوایی را که قابلیت استماع ندارد، مطرح نمی‌کنند و حداقل ۳۰ درصد از دعاوی حقوقی به صورت شکلی بسته و بایگانی می‌شوند و وکلا می‌توانند در این فرایند نقش ایفا کنند.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این آیین گفت: در دادگستری استان از همکاران قضایی خواسته‌ایم در اجرای عدالت، به تکلیف قانونی خود عمل کنند و وکلا نیز در همین چارچوب به اختیارات قانونی خود عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه برای قضات و وکلا فرقی نداشته باشد که اصحاب پرونده چه کسانی هستند، گفت: همکاران قضایی و وکلای فقط به عدالت فکر و جهت احقاق عدالت کار کنند.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: همکاران قضایی و وکلا باید به استقرار عدالت کمک کنند و به قدرت عدالت ادراکی برسند و معیار حرکت ما باید قانون و عدالت باشد.

وی گفت: وکیل باید دنبال کشف حقیقت باشد و جهت استقرار عدالت نیز تلاش کند. در برنامه هفتم توسعه تکالیفی برای دستگاه قضایی در نظر گرفته شده است به طوری که مسیر و فرایند توسعه به گونه‌ای طراحی شده که از حقوق مالکیت خصوصی افراد حمایت کنیم که این مهم اول بر عهده‌ی وکلا، سپس بر عهده‌ی قضات است و اولین الگو در امر وکالت باید این باشد که حرمت حقوق خصوصی افراد حفظ شود.

افراسیاب با بیان این نکته که قانون یک متن جامد است گفت: قضات و وکلا هستند که به این متن جامد روح می‌دهند. حریم خصوصی افراد باید حفظ شود و وکلا نباید به خود اجازه دهند که به حریم خصوصی دیگران وارد شوند.

وی به وکلا توصیه کرد که همواره به دنبال صلح و سازش در پرونده‌ها باشند و سعی از تشکیل پرونده‌های قضایی جلوگیری کنند و دعاوی از طریق ریش سفیدی و دعوت به سازش، مصالحه شود.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: قضات باید در چهارچوب نکات اخلاقی، حرمت حریم خصوصی افراد را داشته باشند و آبروی مؤمن باید حفظ شود که ما با حفظ آبروی مؤمن است که بزرگ می‌شویم.

افراسیاب در ادامه اظهار کرد: یکی از مؤلفه‌های مورد تأیید سند تحول قضایی، افزایش نرخ صلح و سازش است که این موضوع فقط متوجه دستگاه قضایی نیست.

وی گفت: در حال حاضر در کشور‌های پیشرفته و کشور‌های که نسخه توسعه دارند به مؤلفه‌های عدالت ترمیمی روی آورده اند که مؤلفه‌های عدالت ترمیمی؛ یعنی ورود نهاد‌های صلح سازش در استقرار عدالت، جبران خسارت و به عبارتی دیگر دخالت حاکمیت کمتر می‌شود و دادرسی‌ها را به مردم واگذار می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: وکلا یکی از مؤلفه‌های عدالت ترمیمی هستند. تشکیل اتاق‌های صلح و سازش در مرکز وکلای قوه قضاییه استان مورد تأکید است تا وکلایی که تمایل و رغبت بیشتری به موضوع صلح و سازش دارند، وارد این عرصه شوند.

افراسیاب گفت: در دنیای امروز نظریه رشد نوین، توسعه فقط، کار و سرمایه نیست بلکه توسل به امور و محصولات فناورانه است؛ و‌ی در ادامه عنوان کرد: قانون برنامه هفتم توسعه استفاده از سیستم هوش مصنوعی و دیجیتال را به عنوان احکام تکلیفی در برنامه آورده است و این تکلیف وکلا هم است.

افراسیاب گفت: یکی از کار‌هایی که مرکز آموزش قوه قضاییه و دادگستری استان می‌توانند انجام دهند، اجرای بند یک الحاقی قانون برنامه هفتم توسعه است که شامل استاندارد سازی متن قرارداد‌ها و تبیین عنصر شناسی دعاوی است.

وی افزود: خیلی از مردم متن قرارداد‌ها و دعاوی خصوصی را بلد نیستند وکلا می‌توانند در این زمینه کمک کنند. وکلا می‌توانند در رابطه با استانداردسازی و عنصرشناسی دعاوی، یک اتاق مشترک با دادگستری استان داشته باشیم و از طریق صدا و سیما این موارد را آموزش دهیم که دعاوی غلط مطرح نشوند.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس کارشناسی که انجام داده ایم حداقل۳۰ درصد از دعاوی حقوقی ما به صورت شکلی بسته و بایگانی می‌شوند و اگر آگاهی حقوقی مردم بیشتر شود دعوایی را که قابلیت استماع ندارد، مطرح نمی‌کنند و وکلا می‌توانند در این فرایند نقش ایفا کنند.

افراسیاب درپایان بیان کرد: تنها راه رضایت‌مندی مردم استان گذر از شکل، به محتوا و ماهیت است که از طریق آموزش، پژوهش و اطلاع رسانی دادگاه‌های از مرحله شکل گذر کنند و به محتوا و ماهیت برسند، بخشی از نارضایتی مردم حل خواهد شد./میزان