وکیل مدافع قربانیان جنگ علیه غزه: معیارهای دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی دوگانه است
وکیل مدافع قربانیان جنگ علیه غزه: معیارهای دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی دوگانه است
عدلنامه: «تریستینو مارینیلو» وکیل مدافع و یکی از اعضای تیم حقوقی قربانیان جنگ علیه غزه در دادگاه کیفری بین‌المللی از «کریم خان»‌ دادستان ارشد این دادگاه به دلیل استفاده از معیارها و استانداردهای دوگانه در قبال پرونده جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و پرونده جنگ اوکراین انتقاد کرد.

به گزارش عدلنامه، «تریستینو مارینیلو» وکیل مدافع و یکی از اعضای تیم حقوقی قربانیان جنگ علیه غزه در دادگاه کیفری بین‌المللی از «کریم خان»‌ دادستان ارشد این دادگاه به دلیل استفاده از معیارها و استانداردهای دوگانه در قبال پرونده جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و پرونده جنگ اوکراین انتقاد کرد.

«تریستینو مارینیلو» که همچنین استاد حقوق در دانشگاه «جان موریس» لیورپول نیز هست در مقاله‌ای که در وب سایت «Opinio Juris» منتشر کرد، به سکوت طولانی مدت «کریم خان» دادستان کل دادگاه کیفری بین المللی در قبال مساله فلسطین اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه دادستان کل دادگاه کیفری بین المللی در مدت کوتاهی موارد مشخص در جنگ جاری در اوکراین را تعیین کرده است، گفت: دادستان کل دادگاه کیفری بین المللی، کمتر از یک سال موارد مشخص در جنگ جاری در اوکراین را شناسایی کرد اما طی حدود دو سال و نیم در تحقیقات مربوط به نقض قوانین در سرزمین‌های فلسطینی حکم بازداشت یا احضاریه‌ای صادر نکرده است.

مارینیلو گفت که دادستان کل دادگاه کیفری بین المللی معیارهای دوگانه دارد و هیچ دادستانی از دادگاه کیفری بین المللی از سرزمین‌ اشغالی فلسطین بازدید نکرده است.

وی افزود که تناقض شدیدی بین رویکرد کریم خان در مورد تحقیقات مربوط به فلسطین و اوکراین وجود دارد.

این عضو تیم حقوقی قربانیان جنگ علیه غزه در دادگاه کیفری بین المللی در ادامه با اشاره به اینکه دادستان کل دادگاه کیفری بین المللی پس از آغاز جنگ اوکراین و روسیه بازدیدهای زیادی از اوکراین داشته و در کنفرانس‌های مطبوعاتی شرکت کرده است، افزود که کریم خان در مدت کوتاهی پس از شروع جنگ در اوکراین اولین سری از اقدامات پیشگیرانه را منتشر کرد که اثر بازدارنده‌ای داشت، در حالیکه از ژوئن ۲۰۲۱ تاکنون هیچ گفت و گو یا اقدام پیشگیرانه‌ای در رابطه با تحقیقات در فلسطین انجام نداده است.

مارینیلو گفت که دادستان کل دادگاه کیفری بین المللی درخواست‌های فلسطینی‌ها را رد می‌کند؛ در حالیکه به سرعت به درخواست‌ها برای دیدار با صهیونیست‌های آسیب دیده در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) و وکلای آن‌ها پاسخ داد و چند بار با آن‌ها ملاقات کرد.

وی افزود: این رفتار واقعا تعجب برانگیز است.

وکیل مدافع قربانیان جنگ غزه اظهار داشت که دادستان کل دادگاه کیفری بین المللی در جریان سفر خود به مصر در ۲۹ اکتبر با فلسطینی‌های آواره ملاقات نکرد.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه دیروز شنبه در آخرین آمار خود اعلام کرد که تعداد قربانیان تجاوزگری رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف نوار غزه تاکنون به ۲۲ هزار و ۷۲۲ شهید و ۵۸ هزار و ۱۶۶ مجروح رسیده است.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و متوقف ساختن عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است./ایرنا