مصاحبه اختصاصی عدلنامه با سرکار خانم عاطفه شمال، رتبه ۶ آزمون وکالت ۹۹ کانون وکلای دادگستری گیلان:موفقیت یک امر شانسی نیست و مستلزم تلاش مستمر است/از آزمون وکالت غول ساخته بودم!/پس از آزمون از قبولی ام مطمئن بودم
مصاحبه اختصاصی عدلنامه با سرکار خانم عاطفه شمال، رتبه ۶ آزمون وکالت ۹۹ کانون وکلای دادگستری گیلان:موفقیت یک امر شانسی نیست و مستلزم تلاش مستمر است/از آزمون وکالت غول ساخته بودم!/پس از آزمون از قبولی ام مطمئن بودم
عدلنامه: عاطفه شمال، متولد ۱۳۷۶ در لنگرود و دارای مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه گیلان است. وی موفق به کسب رتبه ششم آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای دادگستری گیلان شد که در ادامه مصاحبه اش را با عدلنامه می خوانید.

به گزارش عدلنامه، عاطفه شمال، متولد ۱۳۷۶ در لنگرود و دارای مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه گیلان است. وی موفق به کسب رتبه ششم آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای دادگستری گیلان شد که در ادامه مصاحبه اش را با عدلنامه می خوانید.

انگیزه شما برای ورود به رشته حقوق و انتخاب حرفه وکالت چه بود؟

بنده با معدل بالایی وارد رشته علوم انسانی شدم. هدفم آن بود که روزی دکتر روانشناس شوم. معلم فلسفه و منطقی در دوره دبیرستان داشتیم که همیشه سؤالات سختی مطرح میکردند و من تنها دانش آموزی بودم که در امتحان های ایشان نمره ی بالا کسب می‌کردم. ایشان هنگام تصحیح ورقه ی امتحانی و در زیر برگه و در کنار نمره ام می‌نوشتند «موفق باشید دانشجوی حقوق». همین نوشته ها جرقه ای شد که بنده رشته ی حقوق را برای تحصیل انتخاب کنم و رفته رفته پس از آشنایی با تعدادی از وکلا به این حرفه علاقه‌مند شدم و سعی کردم با به‌کارگیری تمام توان بتوانم در آزمون وکالت ۹۹ رتبه ی خوبی کسب کنم.

*از چه زمانی خود را ردای وکالت می دیدید ؟

پس از کسب نتایج عالی در آزمون های آزمایشی بیش از پیش به خودباوری رسیدم و مطمئن بودم که با امید به خدا قطعا در آزمون پیشِ رو موفق خواهم بود.

*چه پیش بینی ای از نتیجه خود در آزمون داشتید؟

راستش فکر می‌کنم آزمون امسال نسبت به سالهای گذشته پیچیدگی خاصی داشت و کمی متفاوت از آنها بود. بعد از آزمون و پس از صحبت با مشاورم از قبولی مطمئن بودم اما احساس می کردم رتبه ای که کسب خواهم کرد آن‌چیزی نیست که انتظارش را داشتم اما به لطف خدا توانستم رتبه ی خوبی هم کسب کنم.

*با توجه به تعویق های پیاپی آزمون وکالت ۹۹، مجموعه اتفاقات و مسائل و چالش های ناشی از تعویق آزمون وکالت چه اثرات احتمالی بر عملکرد شما داشت و چگونه موفق به مهار آن ها شدید؟

آزمون وکالت کانون ۳ بار لغو شد و ۷ ماه به تعویق افتاد. هربار که با لغو آزمون مواجه می‌شدم، این اتفاق تا چند روز برایم دردناک و غیر قابل هضم بود اما هربار که به هدفم فکر می‌کردم با خود می‌گفتم رسیدن به هر هدف بزرگی بهایی دارد؛ پس هربار که آزمون لغو شود نه تنها از هدفم دست نمیکشم بلکه برای رسیدن به آن مصمم تر می‌شوم و به روزی فکر می‌کردم که به هدفم رسیدم و با کسب نتیجه ا‌ی خوب کل سختی ها را از یاد بردم و خداروشکر که این امر محقق شد.

*از چه زمانی به صورت جدی برای آزمون وکالت ۹۹ برنامه ریزی کرده و شروع به مطالعه کردید؟!

بنده مثلِ بسیاری از افراد دیگر از آزمون وکالت یک غول ساخته بودم و در دوران دانشجویی با خودم می‌گفتم کار هرکسی نیست قبول شدن در این آزمون سخت. یک دوستی داشتم که در آزمون وکالت سال ۹۸ شرکت کردند. چیزی که من در خودم توان روبرو شدن با آن(آزمون) را نداشتم؛ اما وقتی نتایج آزمون وکالت سال ۹۸ اعلام شد دوستم رتبه ی بسیار خوبی را کسب کردند و همین اتفاق باعث شد به خودم بگویم «پس چرا من نتوانم؟» همان زمان بود که باخودم گفتم «من قطعا موفق می‌شوم.»

*آیا زمانی بوده که در میانه راه خسته و بی انگیزه بشوید؟

_هرگز! آنقدر هدفم برایم ارزشمند بود که هرگز به خودم اجازه ندادم از آن دست بکشم و بی انگیزه بشوم. شاید گاهی کمی خسته شدم اما این خستگی باعث نشد هدف بزرگم را از یاد ببرم. من در این مسیر گام برداشتم که فقط و فقط موفق بشوم.

*منابع مطالعاتی شما در آزمون وکالت ۱۳۹۹؟

حقوق مدنی: عقود و تعهدات مجتبی جرعه نوش+حقوق مدنی دکتربیات و تست مجتبی جرعه نوش

آیین دادرسی مدنی: قانونیار چتردانش و تست عمروانی

حقوق تجارت: ۲ جلد رشیدی نسب و تست نیلوفر حسینی

آیین دادرسی کیفری: فقط تست ۲جلدی ساولانی + قانون آیین دادرسی کیفری را خواندم اما اگر داوطلبان آزمون وکالت قصد تهیه کتاب دارند کتاب نکته های قانون آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی را پیشنهاد ‌می‌کنم.

اصول فقه: ۲جلدی سمیرا محمدی و کتاب تست ایشان

جزای عمومی: کتاب دکتر ساولانی و کتاب های قانون

*چه موانعی را بر سر راه دانشجویان حقوق و علاقه‌مندان به حرفه وکالت می‌بینید؟

_اگر هدفی که ترسیم کرده ایم برای مان ارزشمند باشد، گذر از موانع قطعاً امکان پذیر است. بنده در این مسیر مانعی را احساس نکردم و سعی کردم به موانعی نیندیشم و تمام فکرم را بر قبولی در آزمون وکالت ۹۹ متمرکز کنم. پیشنهادم برای داوطلبین همین است که افکارشان را تنها بر آزمون متمرکز کنند و بجز به هدف بزرگشان و به چیز دیگری نیندیشند.

*توصیه شما به دانشجویان حقوق و داوطلبان آزمون وکالت چیست؟!

_در ابتدا هدف مشخصی برای خود تعیین کنند و اگر هدفشان رسیدن به مقام والای وکالت است برای این امر با تمام توان تلاش کنند و سعی کنند از مسیرشان لذت ببرند. موفقیت یک امر شانسی نیست بلکه نتیجه ی تلاشی بسیار طاقت فرساست‌‌. با داشتن یک برنامه ی عالی قطعا به اهدافشان خواهند رسید و در این مسیر از مشاوران تحصیلی مشاوره و کمک بگیرند تا إن‌شاالله نتیجه ی مطلوبی کسب کنند.

*و اما سخن پایانی:
موفقیت مستلزم تلاش مستمر است. با تلاش و توکل بر خدا قطعا همه ی ما به اهداف‌مان خواهیم رسید. جا دارد از خانواده، اساتید و مشاورانم، خصوصاً خانم فاطمه خورسند که با راهنمایی های‌شان تأثیر بسزایی در کسب این نتیجه داشتند تشکر و قدردانی کنم.