علیرضا امانی، رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان: همه چیز در کانون‌های وکلا شفاف است / اتحاد کانون‌های وکلا راه حل خروج نهاد وکالت از معضلات است
علیرضا امانی، رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان: همه چیز در کانون‌های وکلا شفاف است / اتحاد کانون‌های وکلا راه حل خروج نهاد وکالت از معضلات است
عدلنامه: وکلای عضو کانون وکلای دادگستری مستقل‌اند. این استقلال امری پذیرفته شده در همه دستگاه های حقوقی دنیاست و این امر باعث می‌شود وکلا در ارائه خدمت خود و یا نمایندگی کردن از مردم آزاد و از هجوم قدرت خارجی مصون باشند. متأسفانه در کشور ما عدم آگاهی و اشراف کامل بعضی از صاحب منصبان از جایگاه وکالت و همینطور تأثیر پذیری آنان از برخی افراد که دچار تعارض منفعت با نهاد وکالت هستند، باعث شده فشارهای بیرونی روز به روز بیشتر شود.

آیین تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری گیلان روز گذشته با حضور و سخنرانی دکتر لعیا جنیدی حقوقدان و وکیل دادگستری برگزار شد.

به گزارش اختصاصی عدلنامه، علیرضا امانی، رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان با تأکید بر لزوم استقلال وکیل دادگستری و نهاد وکالت گفت: وکلای عضو کانون وکلای دادگستری مستقل‌اند. این استقلال امری پذیرفته شده در همه دستگاه های حقوقی دنیاست و این امر باعث می‌شود وکلا در ارائه خدمت خود و یا نمایندگی کردن از مردم آزاد و از هجوم قدرت خارجی مصون باشند. متأسفانه در کشور ما عدم آگاهی و اشراف کامل بعضی از صاحب منصبان از جایگاه وکالت و همینطور تأثیر پذیری آنان از برخی افراد که دچار تعارض منفعت با نهاد وکالت هستند، باعث شده فشارهای بیرونی روز به روز بیشتر شود.
وی با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس ادامه داد: به جای آنکه نمایندگان مجلس به مسائل مهم و وظیفه ذاتی خودشان همچون قانون‌گذاری بپردازند، به عرصه وکالت می‌پردازند. اخیراً نماینده محترم مجلس که رییس کمیسیون جهش و رونق تولید است گفت «تمام روزنه ها را بر کانون های وکلا خواهیم بست.» ایشان مگر رییس کمیسیون رونق نیست؛ مگر تخصص ایشان اقتصاد نیست. ایشان با کدام تخصص در حوزه وکالت ورود می کند.‌ قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار، اعضای مجوز به شرکت‌های خصوصی جهت استفاده از نمایندگان حقوقی، تکلیف و اجبار کانون ها به بارگذاری پروانه وکالت، صدور، ابطال و تمدید آن از طریق درگاه ملی مجوزهای وزارت اقتصاد و … نشان دهنده آن است که یک تفکر اقتصادی بدون اندک بهره ای از تخصص حقوقی همه این اتفاقات را رقم زده است.

امانی با اشاره به طرح تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلا اظهار کرد: قطع نظر از اینکه کانون وکلا در ردیف سازمان هایی قرار ندارد که موضوع تحقیق و تفحص باشد باید پرسید چه موضوع پوشیده ای در کانون وکلا وجود دارد که مورد تحقیق قرار گیرد؟ صدور پروانه ما بر اساس لایحه استقلال و آیین نامه اخیرالتصویب است. دادسرا و دادگاه انتظامی ما بر اساس قانون عمل می‌کند. کمیسیون ها بر اساس قانون تعیین می شوند و همه چیز در کانون های وکلا شفاف است و امر پوشیده ای در آن وجود ندارد. اگر بارگذاری صدور، ابطال و تمدید پروانه از سوی درگاه ملی مجوزها صورت بگیرد هویت کانون های وکلا چیزی جز یک ساختمان نخواهد بود. هم‌چنین معضلات راجع به بند ت ماده ۱۳ برنامه توسعه هفتم که می‌گوید اگر ۵ نفر از طریق درگاهی که تعریف می‌شود، از یک وکیل دادگستری شکایت بکنند، صلاحیت آن وکیل از بین می‌رود و موجبات ابطال پروانه وکالت او فراهم خواهد شد. هیچ ضابطه‌ای هم برای آن وجود ندارد. اینکه این ۵ نفر تبانی کنند، تا از من وکیل شکایت کنند، چه متر و معیاری برای احراز صلاحیت این‌ها و صحت ادعای اینها وجود دارد. اصلا چه کسی باید موضوع را بررسی کند. باز هم استحضار دارید که هیچ قاعده‌ای وجود ندارد. همه اینها صرفا بخش کوچکی از معضلات امروز است.

وی افزود: به نظر می‌رسد بهترین اتفاق در روزگار امروز، اعتلای مودت و همراهی وکلای دادگستری و کانون‌های وکلا با همدیگر است. اگر کانون‌های وکلا باهم اتحاد داشته باشند، یقینا به نحو بسیار شایسته‌ای از این معضل، خارج خواهند شد و کماکان نهاد وکالت پابرجا و مصمم باقی خواهد ماند.

علیرضا امانی اضافه کرد: همکاران و کارآموزانی که امروز به افتخار پایه یک بودن نائل می‌شوید، بدانید این کسوت حاصل ده‌ها سال مجاهدت و پیگیری بی بدیل افرادی است که با شناخت فلسفه وکالت و لزوم استقلال، این تشکیلات صنفی را با چنگ و دندان حفظ کرده‌اند. وکالت موجب شناخت حق دفاع در راستای تامین حقوق مردم، دادرسی عادلانه و برابری سلاح‌ها و انتقال رسالت دفاع از حق و قانون به وکیل دادگستری است. به تبع واگذاری این رسالت به عنوان امانت از طرف جامعه به وکیل، وظیفه او را بسیار سنگین خواهد کرد. تحمل این بار جز با مسلح شدن به قابلیت‌ها و اوصاف و ویژگی‌های شخصی و حرفه‌ای ممکن نیست. بنابراین بی جهت نیست که وکیل دادگستری، شرف خود را در سوگند حرفه‌ای ابتدای شروع کار وکالت وثیقه رعایت قانون و انصاف و درستکاری قرار می‌دهد تا بدون اثرپذیری از اغراض شخصی و سیاسی وظیفه خود را انجام دهد. بنابراین شما وظایفی دارید و تقاضا می‌کنم این نکات را رعایت کنید. همواره به قوانین و نظامات احترام بگذارید. قوانین در دادگاه‌ها کاربرد دارد و همواره وسیله و دستاویز شما برای احقاق حق موکل است. غیر از آن نظاماتی هم توسط کانون‌های وکلا تنظیم شده، لطفا تلاش کنید این قوانین و نظامات نادیده گرفته نشوند. به مردم احترام بگذارید. مردم چه به عنوان موکل و چه به عنوان طرف دعوا، همواره ولی نعمت ما هستند.

احترام به مردم احترام به وکیل دادگستری را به دنبال دارد و باعث رفتار متقابل می‌شود. به مقامات قضایی، کارمندان دفتر، کارشناسان دادگستری احترام بگذارید. اینکه من احساس بکنم مقام قاضی از سواد کافی برخوردار نیست، صرفا یک احساس شخصی است. با همان ذهنیت هم باز تلاش کنید و به تصمیمات او احترام بگذارید. احترام واجب‌تر، احترام به همکار است. شما با هم دوست هستید و در یک پرونده ممکن است طرف مقابل هم قرار بگیریم. وظیفه ما دفاع از حقوق و تلاش در اجرای درست مقررات است. نباید علیه همکار خود جبهه بگیریم. تلاش کنید در جهت اجرای عدالت و احقاق حق. شغل وکالت شغل شریفی است. شغلی است که ماسوای مشاغل دیگر است و بنابراین تلاش وکیل باید احقاق حق و ابطال باطل باشد. از سیاسی کاری دوری بکنید. ما سیاسی کار نیستیم‌. هر ادعا و تفکر سیاسی که دارید برای بیرون از دفتر وکالت و محکمه هست. اگر نگرش سیاسی دارید، لطفاً آن نگرش سیاسی را در امر وکالت دخالت ندهید. سعی نکنید انتقام جویی داشته باشید. وکیل تکلیف مشخصی دارد و اگر در پرونده‌ای به هر دلیلی یک وکیل شکست بخورد نباید به دنبال انتقام در پرونده دیگری باشد. راستی، صداقت و درستی همواره باید سرلوحه کار وکیل قرار گیرد در غیر اینصورت فرد وکیل موفقی نخواهد بود.
این وکیل دادگستری در پایان گفت: در آخر مهم‌ترین عنصر برای یک وکیل موفق، مطالعه است. با دکترین روز آشنا باشید و از پیشکسوتان و همکاران مشورت بگیرید. از جملاتی که بلد نیستید در دادگاه استفاده نکنید تا همان باعث نشود که طرف مقابل یا هر فرد دیگری سوء استفاده کند.