سخنگوی شورای عالی وکلای قوه قضائیه:  اظهارات وزیر اقتصاد پیرامون برگزاری سه ماه یکبار آزمون وکالت مستند قانونی ندارد/  صداوسیما در تلاش است وکلا را “شیاد” نشان دهد
سخنگوی شورای عالی وکلای قوه قضائیه:  اظهارات وزیر اقتصاد پیرامون برگزاری سه ماه یکبار آزمون وکالت مستند قانونی ندارد/  صداوسیما در تلاش است وکلا را “شیاد” نشان دهد
عدلنامه: محمد عباسی، سخنگوی شورای عالی وکلای قوه قضائیه در بازدید از دفتر این پایگاه خبری تخصصی حقوقی و قضایی عدلنامه، با سردبیر و هیأت تحریریه این رسانه، پیرامون قانون تسهیل برخی مجوز های کسب و کار، برگزاری هر سه ماه یکبار آزمون های وکالت، استفاده شرکت های خصوصی از نماینده حقوقی در محاکم قضایی و تعامل بیش از پیش کانون و مرکز وکلا گفت و گو کرد.

محمد عباسی، سخنگوی شورای عالی وکلای قوه قضائیه در بازدید از دفتر این پایگاه خبری تخصصی حقوقی و قضایی عدلنامه، با سردبیر و هیأت تحریریه این رسانه، پیرامون قانون تسهیل برخی مجوز های کسب و کار، برگزاری هر سه ماه یکبار آزمون های وکالت، استفاده شرکت های خصوصی از نماینده حقوقی در محاکم قضایی و تعامل بیش از پیش کانون و مرکز وکلا گفت و گو کرد.

محمد عباسی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس باید آثار و تبعات مصوبه های خود را بررسی نمایند گفت: اتاق فکر اصلی قانون تسهیل، نمایندگان نیستند؛ بلکه مردودان آزمون های وکالت این طرح را پیگیری کردند. مجلس باید در مورد طرح تسهیل از نظرات متخصصان و کارشناسان استفاده می کرد. پیش نیاز هر طرح بررسی پیش نیاز ها و آسیب های آن است اما نمایندگان مجلس هیچ اشراف و آشنایی ای با حرفه وکالت ندارند.

سخنگوی شورای عالی وکلای قوه قضاییه ضمن خاطرنشان کردن تأخیر در تشکیل کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس یازدهم اضافه کرد: با مجلسی رو‌به‌رو هستیم که کمیسیون حقوقی و قضایی اش در مسائل مربوط به خود اختیاری ندارد و علی رغم آنکه ۲۵ نفر از نمایندگان مجلس فعلی فارغ التحصیل رشته حقوق هستند و در ادوار گذشته مجلس ۷۰ درصد تنقیح قوانین به‌عهده کمیسیون قضایی و حقوقی بوده است که این نشان‌دهنده اهمیت این کمیسیون و در عین حال بی توجهی نمایندگان کنونی مجلس به این کمیسیون است.

این وکیل پایه یک دادگستری با بدون وکیل شمردن ۸۹ الی ۹۱ درصد پرونده ها در سال های ۱۳۹۹-۱۴۰۰ طبق آمار قوه قضائیه افزود: در یکی از جلسات شورای عالی، یکی از رؤسای مراکز گفتند وکیلی داریم که زیر خط فقر و تحت پوشش کمیته امداد است. ما وکیلی داریم که وکالت را کنار گذاشته و در حوزه های برق و الکترونیک فعالیت می کند و تصوری که نمایندگان از این حرفه دارند صحیح نیست.

سخنگوی شورای عالی وکلای قوه قضائیه پیرامون اظهارات وزیر اقتصاد پیرامون برگزاری هر سه ماه یکبار آزمون های وکالت خاطرنشان کرد: صحبت های ایشان مستند قانونی ندارد و اینگونه طرح ها و مصوبات ناشی از نگاه غیر تخصصی به حرفه وکالت است و انتظار می رود ایشان در حوزه های تخصصی خودشان و در جهت بهبود شرایط اقتصادی مردم تلاش کنند.

محمد عباسی در پاسخ به سؤال عدلنامه پیرامون طرح استفاده شرکت های خصوصی از نماینده حقوقی در محاکم قضایی اذعان کرد: قرار است پس از اربعین این طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی بررسی شود و با توجه به رایزنی ها و بازخورد ها امیدواریم این طرح در مجلس تصویب نشود.

سخنگوی شورای عالی وکلای قوه قضائیه با تأکید بر بی رحمانه بودن هجمه های همه جانبه علیه نهاد وکالت، کانون و مرکز وکلای قوه قضائیه را به تعامل و برقراری ارتباط بیش از پیش با یکدیگر توصیه کرد و بیان داشت: در شرایطی که برخی وکالت را در مرکز سیبل حملات خود قرار داده اند و نهادی مانند صداوسیما در صدد شیاد نشان دادن وکلاست انتظار می رود کانون و مرکز وکلا با تجمع قوا و برقرار کردن ارتباطات دوسویه گام های مثبت و موثری در جهت تثبیت جایگاه حقیقی وکالت بردارند.

عباسی در پایان به نقش مهم رسانه در تبیین مسائل حقوقی گفت: کمبود یک رسانه تخصصی حقوقی و قضایی در استان حس می شد که با راه اندازی و فعالیت جدی عدلنامه در یک سال گذشته این خلأ پر شد.