دکتر کوشا در گردهمایی بزرگ حقوقدانان در کرمان: تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری مانعی در راستای تحقق عدالت قضایی است/ درخت کهن نهاد وکالت اگرچه پابرجا است، اما حال خوبی ندارد
دکتر کوشا در گردهمایی بزرگ حقوقدانان در کرمان: تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری مانعی در راستای تحقق عدالت قضایی است/ درخت کهن نهاد وکالت اگرچه پابرجا است، اما حال خوبی ندارد
عدلنامه: گردهمایی بزرگ حقوقدانان با موضوع «سیاست حقوقی ایران در زمینه نهاد وکالت» به همت کانون وکلای دادگستری استان کرمان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان برگزار شد.

گردهمایی بزرگ حقوقدانان با موضوع «سیاست حقوقی ایران در زمینه نهاد وکالت» به همت کانون وکلای دادگستری استان کرمان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان برگزار شد.

به گزارش عدلنامه و به نقل از روابط عمومی اسکودا، دکتر جعفر کوشا در این همایش، وکالت را یکی از شاخصه‌های بااهمیت در بحث عدالت قضایی برشمرد و تصریح کرد: یکی از بازوانی که در خارج از حاکمیت می‌تواند به قاضی در کشف حقیقت کمک کند، وکیل است. وکیل به‌ ماهو وکیل، باید برخاسته از نهادی باشد که نهراسد که پروانه‌اش باطل شود و و مورد تعقیب قرار گرفته و در خیابان مورد تهدید جانی قرار گیرد؛ لذا باید استقلال او را تامین کرد.

رئیس اسکودا همچنین با انتقاد از تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری، گفت: عدالت قضایی مگر با تبصره و لیست وکلای مورد تایید حاکمیت محقق می‌شود؟ این تبصره نوعی رانت است و آرای منبعث از آن نیز نمی‌تواند به عدالت قضایی منجر شود. این اشتباه است که وکیل را قوه قضائیه تعیین کند. وکیل باید توسط موکل انتخاب شود. این تبصره مانعی در راستای تحقق عدالت قضایی است. پیشتر این تبصره در مرحله تحقیقات مقدماتی و در دادسرا کاربرد داشت، اما امروز آن را به دادگاه‌ها نیز تسری داده‌اند. چرا؟ چون می‌گویند ما به این وکیل اعتماد نداریم! مگر این وکیل از فرزندان این مملکت نیست؟ مگر نهاد وکالت پروانه او را صادر نکرده است؟ مگر نهاد وکالت جزئی از نهاد‌های این کشور نیست؟ مگر این‌ها فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های همین سرزمین نیستند؟

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: وقتی در بحث عدالت قضایی می‌گوییم قاضی باید کمتر اشتباه کند تا به عدالت قضایی نزدیک شود، منظورمان این است که وکیل باید آزاد و مستقل باشد. وکیل مستقل است که می‌تواند اشتباهات قاضی را کمتر کند. وکیل تبصره‌ای نمی‌تواند به قاضی در کشف حقیقت یاری رساند.

دکتر کوشا با تاکید بر اینکه تحقق عدالت قضایی نیازمند نهاد وکالتی موثر و مستقل است، گفت: ما امروز برای دستیابی به عدالت قضایی نهاد وکالتی را نداریم که بتواند کمک کند چرا که حال خوبی ندارد و با هجمه‌های بی‌سابقه‌ای مواجه است. این درخت کهن اگرچه پابرجا بوده، پابرجا می‌ماند و پابرجا خواهد ماند، اما حال خوبی ندارد.

گفتنی است دکتر عارفی، دکتر نجفی ابرندآبادی، دکتر شاملو، دکتر غلامی و دکتر نیازپور از دیگر سخنرانان این گردهمایی بودند. ▪️همچنین در پایان این گردهمایی از مقام شامخ دکتر سید احمد علوی، استاد پیشکسوت و برجسته علم حقوق تجلیل به عمل آمد.