تصویب قانون جاسوسی بدون محدودیت از شهروندان و اتباع خارجی در آمریکا
تصویب قانون جاسوسی بدون محدودیت از شهروندان و اتباع خارجی در آمریکا
عدلنامه: قانونگذاران آمریکایی به قانون نظارت بر اطلاعات خارجی (Fisa) که امکان جاسوسی بدون مجوز از اتباع و شهروندان خارجی را فراهم می‌کند، رای دادند.

به گزارش عدلنامه، قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا به مجوز مجدد بخش ۷۰۲ قانون نظارت بر اطلاعات خارجی (Fisa) که امکان جاسوسی بدون مجوز را فراهم می‌کند، رای دادند.

این قانون بحث‌برانگیز، مجوزی است برای شنود جامع و گسترده ارتباطات خارجی، اما امکان شنود پیام‌ها و تماس‌های تلفنی اتباع خارجی و شهروندان آمریکایی را نیز شامل می‌شود.

قانون مذکور برای دسترسی و خواندن ایمیل‌ها، شنود تماس‌ها و رصد پیامک‌های شهروندان آمریکایی به دولت اختیارات گسترده‌ای می‌دهد.

گروه‌های حامی آزادی مدنی می‌گویند که این قانون نقض حقوق حریم خصوصی شهروندان آمریکایی است، چراکه به سازمان‌های دولتی مانند اداره امنیت ملی اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به حکم دادگاه، داده‌ها را جمع‌آوری کرده و ارتباطات شهروندان خارجی را در خارج از قلمرو آمریکا نظارت کنند.

سال گذشته اسنادی که در یکی از دادگاه‌ها افشا شد، نشان داد اف‌بی‌آی تقریبا ۳۰۰ هزار بار از این قانون به‌طور نادرست استفاده کرده و معترضان به عدالت نژادی، مظنونان ۶ ژانویه و دیگران را هدف قرار داده است.

منتقدین بر این باورند که این قانون، ابزار سازمان‌های اطلاعاتی امریکا برای تحت فشار قرار دادن مخالفان است./میزان