بخشنامه معاون اول قوه قضائیه: در صورت طلاق به درخواست احدی از زوجین و توافق در دادگاه نیز بایستی زوجین به مراکز مشاوره معرفی شوند   
بخشنامه معاون اول قوه قضائیه: در صورت طلاق به درخواست احدی از زوجین و توافق در دادگاه نیز بایستی زوجین به مراکز مشاوره معرفی شوند   
خلیلی: برابر گزارش واصله برخی وکلا در طلاق توافقی ضمن اقدام به طرح دادخواست از سوی یکی از زوجین در جلسه اول توافق زوجین را اعلام می کنند تا پرونده به مراکز مشاوره ارجاع نشود. بعضی از دادگاه ها در این موارد تقدیم دادخواست از سوی یکی از زوجین (اعلام اختلاف) – سپس اعلام توافق با استناد به ماده ۱۸ همین قانون و اختیار دادگاه در ارجاع اختلاف زوجین آنان را به مراکز مشاوره معرفی نمی کنند.

متن بخشنامه به شرح زیر است:

روسای کل محترم دادگستری های کشور سلام علیکم؛

برابر گزارش واصله برخی وکلا در طلاق توافقی ضمن اقدام به طرح دادخواست از سوی یکی از زوجین در جلسه اول توافق زوجین را اعلام می کنند تا پرونده به مراکز مشاوره ارجاع نشود. بعضی از دادگاه ها در این موارد تقدیم دادخواست از سوی یکی از زوجین (اعلام اختلاف) – سپس اعلام توافق با استناد به ماده ۱۸ همین قانون و اختیار دادگاه در ارجاع اختلاف زوجین آنان را به مراکز مشاوره معرفی نمی کنند.

با توجه به اینکه حسب ماده ۲۵ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ مجلس شورای اسلامی در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد…..

موضوع منصرف از ماده ۱۸ قانون مذکور بوده با حصول توافق در هر مرحله دادگاه باید به تکلیف معرفی زوجین به مراکز مشاوره عمل کند. شایسته است ضمن نظارت اجرای دقیق مقررات قانونی به دادگاه های خانواده یادآوری شود.

خلیلی معاون اول قوه قضائیه