افزایش چند برابری حق عضویت وکلا و کارآموزان با درخواست کانون وکلای دادگستری مرکز از رئیس قوه قضائیه
افزایش چند برابری حق عضویت وکلا و کارآموزان با درخواست کانون وکلای دادگستری مرکز از رئیس قوه قضائیه
عدلنامه: معاوت حقوقی قوه قضاپیه طی نامه ای به رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، موافقت رئیس قوه قضائیه با افزایش چند برابری حق عضویت وکلا و کارآموزان را اعلام کرد.

به گزارش عدلنامه، معاوت حقوقی قوه قضاپیه طی نامه ای به رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز موافقت رئیس قوه قضائیه با افزایش چند برابری حق عضویت وکلا و کارآموزان را اعلام کرد.

اداره کل نظارت بر خدمات حرفه‌ای معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه در این نامه که تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۰ دارد، به رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز اعلام کرده است که رئیس قوه قضائیه با درخواست مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵ آن کانون مبنی بر افزایش حق عضویت وکلا و کارآموزان موافقت کرده است.

درخواست کانون وکلای مرکز برای افزایش حق عضویت

اواخر سال ۱۳۹۹ انتشار تصویر نامه پیشنهاد دو شیوه -یکی پلکانی و دیگری مقطوع- برای افزایش حق عضویت وکلا و کارآموزان وکالت از سوی کانون وکلای دادگستری مرکز به رئیس قوه قضائیه بحث هایی ایجاد کرده بود.

قوه قضائیه پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از ارسال این درخواست، موافقت خود با پیشنهاد دوم کانون وکلای دادگستری مرکز یعنی افزایش مقطوع حق عضویت اعلام کرده است.

پایه یک دو و نیم برابر و کارآموزان سه و نیم برابر

بر این اساس حق عضویت سالانه وکلای دادگستری پایه یک از ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال به ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال ( دو و نیم برابر) و حق عضویت سالانه کارآموزان وکالت از ۱.۲۰۰.۰۰۰ ریال به ۴.۵۰۰.۰۰۰ ریال (بیش از سه و نیم برابر) افزایش می یابد.

هرچند به نظر می رسد کانون های وکلای دادگستری، فقط به مطالبه این مبالغ جدید برای سال آینده باشند و مشابه صندوق حمایت وکلا مجاز به اخذ متمم حق عضویت برای سال جاری نیستند.

نهایت استفاده کانون وکلا برای افزایش هر سه سال یکبار

پیش از آن و در سال ۱۳۹۶ رئیس قوه قضائیه با درخواست کانون وکلای دادگستری مرکز مبنی بر افزایش حق عضویت وکلای پایه یک از ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال به ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حق عضویت کارآموزان وکالت از ۶۰۰.۰۰۰ ریال به ۱.۲۰۰.۰۰۰ ریال موافقت کرده بود.

طبق ماده ۹ اصلاحی ۱۳۸۱ آیین نامه مربوط به تعیین میزان و طرز وصول حق عضویت سالانه وکلای دادگستری مصوب ۱۳۵۰، هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز می تواند هر سه سال یکبار با تصویب رئیس قوه قضائیه حق عضویت وکلا و کارآموزان وکالت را افزایش بدهد.

علت انحصار اختیار افزایش حق عضویت به کانون وکلای دادگستری مرکز، قدیمی بودن این آیین نامه است و در نهایت حق عضویت مصوب رئیس قوه قضائیه نسبت به همه وکلای سایر کانون های وکلای دادگستری نیز قابل اجراست.

دکتر مالکی، پیشتاز تحمیل فشار اقتصادی به وکلا و کارآموزان

اقدام کانون وکلای دادگستری مرکز به ریاست دکتر مالکی برای افزایش چند برابری حق عضویت وکلا و کارآموزان در حالی انجام شده است که تقریبا همزمان با آن در صندوق حمایت وکلا که ریاست مجمع عمومی اش بر عهده وی قرار دارد، مصوبه هیات وزیران برای افزایش ۳۷.۵ درصدی حق بیمه سهم وکلا و کارآموزان اخذ شد.

قانون تسهیل کانون ها را ثروتمند خواهد کرد

با توجه به تصویب و اجرایی شدن قانون تسهیل، که موجب ورود موج عظیمی از کارآموزان و وکلا به کانون های وکلا خواهد شد، عملا درآمدهای کانون های وکلا حتی با نرخ های سابق هم افزایش چشم گیری پیدا می کرد و تحمیل این فشار مضاعف به وکلا و کارآموزان وکالت در وضعیت حاضر کاملا زائد به نظر می رسد.

متن نامه اداره کل نظارت بر خدمات حرفه‌ای معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه به رئیس کانون وکلای دادگستی مرکز به این شرح است:

جناب آقای دکتر مالکی

رییس محترم کانون وکلای دادگستری مرکز

سلام علیکم

با احترام؛ در اجرای ماده ۹ آیین نامه مربوط به تعیین میزان و طرز وصول حق عضویت سالانه وکلای دادگستری مصوب سال ۱۳۵۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی و عطف به نامه شماره ۹۹۹۹۹۰۰۲۶۹۴ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵ آن کانون، بدینوسیله موافقت رئیس محترم قوه قضاییه با پیشنهاد دوم ( حق عضویت ثابت ) ابلاغ می‌گردد؛ براین اساس، میزان حق عضویت سالانه وکلا و کارآموزان وکالت عضو کانون وکلای دادگستری به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

– حق عضویت وکلای پایه یک از مبلغ ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال به ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال در سال؛

– حق عضویت کارآموزان وکالت از مبلغ ۱.۲۰۰.۰۰۰ ریال به ۴.۵۰۰.۰۰۰ ریال در سال؛

مقتضی است مراتب به نحو شایسته به کانون‌های وکلای دادگستری ابلاغ و اطلاع‌رسانی شود.

نامه موافقت رئیس قوه قضائیه با افزایش حق عضویت وکلا و کارآموزان وکالت

/وکلاپرس