استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی:  مهسا امینی و خانواده اش قربانیان نقض حقوق بنیادن بشر هستند/ دینداری حقیقی در گرو تضمین همه جانبه حق ها و آزادی‌های انسانی است
استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی:  مهسا امینی و خانواده اش قربانیان نقض حقوق بنیادن بشر هستند/ دینداری حقیقی در گرو تضمین همه جانبه حق ها و آزادی‌های انسانی است
عدلنامه: مطالبه، حمایت و تضمین همه جانبه حقوق بنیادین انسان از نان شب هم برای میهن ما ضروری تر است. حق ها و آزادیهای بشری اگر به تمام تضمین شوند، نان شب مردمان نیز با کرامت و شرافت تام و تمام تامین خواهد شد.

به گزارش عدلنامه، دکتر سید محمد قاری سیدفاطمی، استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در مورد حوادث مربوط به مرگ مهسا امینی در یادداشتی نوشت:
برای مهسا، پاکْ دخترِ امینم!

١. ماجرای غمبار آسمانی شدن دختر مظلومِ وطن، روان شاد، خانم مسا امینی بار دیگر بوضوح نشان داد که حقوق بشر گوهر گم شده آرامش و زیست اخلاقی و انسانیِ اکنون و اینجای جامعه ایران است. مهسای ستم‌دیده و خانواده دغدارش قربانیان نقض حقوق بنیادن بشر هستند. مطالبه، حمایت و تضمین همه جانبه حقوق بنیادین انسان از نان شب هم برای میهن ما ضروری تر است. حق ها و آزادیهای بشری اگر به تمام تضمین شوند، نان شب مردمان نیز با کرامت و شرافت تام و تمام تامین خواهد شد.

٢. حقوق بشر معاصر نسخه روشن و تجلی تمام عیار عدالتِ قضایی، سیاسی و اداری است. احترام و تضمین حق ها و آزادی های بنیادین، عدالت، آرامش و امنیت انسانی را به دنبال دارد. مغزها و سرمایه ها از محیط امن و آرام و عادلانه حقوق بشری نه تنها نمی‌گریزند، که به گواهی تمامی آمارها و واقعیات موجود به سوی چنین محیطی سرایز می‌شوند.

٣. اختلاس گران و متجاوزان به حق ها و آزادیهای مردم در محیط شفاف حقوق بشری در پستوهای تاریک خود برای اختلاس، تعدی و تجاوز احساس آرامش نمی‌کنند. در محیط حقوق بشری پلیس و قاضی و مجری، خادمان پر افتخار مردمان خود و پشت و پناه بی پناهان هستند. خبرنگاران و گزارشگران در سایه آزادی بیان چشمان تیز بین و رصدگری هستند که خواب آرام اختلاس گران و متعدیان به جان و مال و نوامیس مردم را خواهند گرفت.

۴. مهسای عزیز ما در آستانه اربعین حسینی آسمانی شد، اما به یقین ما را شرمنده حسین(ع) کرد. حادثه کربلا یادآوری از بزرگترین جنایت های ضد حقوق بشری در تاریخ اسلام است. نواده پاک رسول خدا( ص) و همراهان اندکٍ پاک سیرتش را انبوهی بزرگ از رجاله ها و منحرفان متعصب و کوردل به نام دین جدش با قساوت تمام شهید و زنان و دخترانش را به اسارت گرفتند. یاد حسین(ع)، بزرگداشتِ کرامت، انسانیت و آزادگی است. بعنوان دانش آموز و معلم حقوق بشر، که عمری را در یادگیری و آموزش و ترویج علمی و عملی حقوق بشر گذرانده، دردمندانه به عالمان و دغدغه مندان راستین دین عرض می کنم که دینداری حقیقی هم در گرو تضمین همه جانبه حق ها و آزادی‌های انسانی است. باور کنیم که تنها ابزاری که می‌تواند دین حنیف را از دین ورزی داعشی و طالبانی در جهان پیچیده امروز پاسداری کند، همانا التزام علمی و عملی به حقوق بشر معاصر است.

و درود بر پیروان پاکباز حق و حقیقت باد.