آیت الله محقق داماد:  مظهر کامل معروف نقد قدرت حاکمه است نه دخالت در حریم خصوصی شهروندان و منحرف ساختن افکار عمومی
آیت الله محقق داماد:  مظهر کامل معروف نقد قدرت حاکمه است نه دخالت در حریم خصوصی شهروندان و منحرف ساختن افکار عمومی
عدلنامه: پاسخگوی اصلی در پیشگاه الهی و سپس ملت شریف ایران نسبت به این گونه حوادث تلخ، کسانی هستند که روزی به نام امربه معروف، تهمت و افترا ودروغ پردازی و هتک حرمت و سلب کرامت و حقوق انسانی را حلال و مجاز و حتی فریضه دانستند و ازین رهگذر عالمان را ملجم و جاهلان را مکرم ساختند .

به گزارش عدلنامه، آیت الله محقق داماد با اشاره به مرگ مهسا امینی نوشت:

پاسخگوی اصلی در پیشگاه الهی و سپس ملت شریف ایران نسبت به این گونه حوادث تلخ، کسانی هستند که روزی به نام امربه معروف، تهمت و افترا ودروغ پردازی و هتک حرمت و سلب کرامت و حقوق انسانی را حلال و مجاز و حتی فریضه دانستند و ازین رهگذر عالمان را ملجم و جاهلان را مکرم ساختند .

متن یادداشت آیت الله محقق داماد در خصوص مرگ مرحوم «مهسا امینی» بدین شرح است:

انا لله وانا الیه راجعون

حادثه مرگ جانسوز هموطن عزیزمان «مهسا امینی» موجب جریحه دارشدن قلوب مردم شریف ایران شد. اینجانب ضمن عرض تسلیت این مصیبت به خاندان داغدار و عموم ملت سوگوار، رخصت می طلبم که به چند نکته تاکید و تصریح نمایم؛

۱- در وقوع این حوادث به دنبال خاطی گشتن و حتی به مجازات خاطیان رده های پایین بسنده کردن، نه درد و سوز عمومی را تسکین می بخشد و نه امیدی به عدم تکرار نظیر آن ایجاد میکند . زیرا این حوادث معلول است  و باید در جستجوی علت ها بود .

۲- در حادثه ننگین زندان کهریزک سال ۸۸ برغم وقوع جنایتی هولناک وننگین سرانجام به مجازات چند مباشر ضعیف منتهی شد و اسباب اقوی نه تنها عفو، بلکه برخی در مقامات برتر منصوب شدند درحالی که به یقین حادثه مزبور دال بر بی کفایتی وسوء مدیریت آنان بود و چنانچه شایسته سالاری انجام می شد، از تکرار آن جلوگیری بعمل می امد .

۳- امربه معروف ونهی ازمنکر به معنای صحیح و منطبق با تعلیمات اسلامی را هرگز کسی انکار نمی کند . ولی به یقین این دو فریضه الهی شرایطی دارد ودر راس انهانه تنها اشنایی بلکه اگاهی کافی و عمیق مجریان با معروف و منکر است . تشکیل این نهاد و دادن آن به دست افراد ناآگاه، انحرافی است روشن از تعالیم اسلامی و راهی است برای سلب آزادی های قانونی و شرعی شهروندان. در روایت مسعده بن صدقه امام صادق (ع) فرمودند: امربه معروف ونهی از منکر باید توسط کسانی انجام شود که معروف را از منکر بشناسند نه کسانی که خود هدایت نشده اند تا دیگران را هدایت کنند – وسایل ج۱۱ ص۲۰۰)

۴-مظهر کامل معروف، تذکر خیرخواهانه و نقد قدرت حاکمه است و نه دخالت در حریم خصوصی شهروندان و منحرف ساختن افکار عمومی از وظایف اصلی آنان .

۵-در جامعه ای که فساد و سوء استفاده و رانت و اختلاس و ارتشا هر روز خبرش حتی از رسانه ملی بگوش می رسد و ارقامش حیرت آور است، به یقین نهی از منکر معنای دیگری می یابد و موارد اهمی خواهد یافت و ترجیح اهم بر مهم روش خردمندان است.

۶-تامین امنیت شهروندان، اصلی ترین وظیفه قدرت حاکم است . قدرت حاکم نمی تواند با بکارگیری افراد ناآگاه و دادن لقب ارشاد و مرشد به آنان‌ موجبات سلب آسایش گردد. اینگونه القاب شایسته صالحان علمی و عملی است .

۷-جرم انگاری و تعیین مجازات نسبت به اعمال و رفتار شهروندان کار بسیار دقیقی است و در جوامع پیشرفته جهان امروز همواره توسط متخصصان دانش حقوق و علوم اجتماعی و روانشناسی انجام می گیرد و در جامعه ما نیز انچه جنبه فقهی دارد بایستی توسط فقیهان عالی رتبه و واجد درجه اجتهاد مسلم انجام شود تا مبادا موضوعی که اصل و یا حدود و ثغورش جای سوال و تردید دارد، صرفا به خواسته و نظر گروه و یا فردی بر جامعه تحمیل گردد و موجبات تنفر و انزجار از شریعت سهله و سمحه احمدی را فراهم اورد .

۸-پاسخگوی  اصلی در پیشگاه الهی وسپس ملت شریف ایران نسبت به این گونه حوادث تلخ کسانی هستند که روزی به نام امربه معروف، تهمت و افترا ودروغ پردازی و هتک حرمت و سلب کرامت و حقوق انسانی را حلال و مجاز و حتی فریضه دانستند و ازین رهگذر عالمان را ملجم و جاهلان را مکرم ساختند . ربنا وعلیک توکلنا والیک انبنا والیک المصیر

سید مصطفی محقق داماد‌

۲۵شهریور ۱۴۰۱

/جماران