شمس، وکیل دادگستری: سالانه بیش از ۱۰ وکیل دادگستری در دفاع از حقوق موکلین خود جان‌شان را از دست می‌دهند/ شغل وکالت به مشاغل ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی افزوده شود
شمس، وکیل دادگستری: سالانه بیش از ۱۰ وکیل دادگستری در دفاع از حقوق موکلین خود جان‌شان را از دست می‌دهند/ شغل وکالت به مشاغل ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی افزوده شود
عدلنامه: یک وکیل دادگستری فقدان حمایت‌های کافی و ساختار امنیتی مناسب برای وکلا را از عوامل پدیده خشونت علیه وکلا و بعضا وکیل‌کشی دانست و گفت: هم وکیل و هم قاضی در راه رسیدن مردم به عدالت قدم برمی‌دارند، هر دو شغل باید دارای مصونیت باشند و این امر نیازمند آن است که شغل وکالت به مشاغل مذکور در ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی افزوده شود.

ندا شمس، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به تحلیل پدیده وکیل‌کشی و ضرورت حمایت از وکلا پرداخت و خواستار تغییر نگرش جامعه نسبت به این حرفه شد.

شمس با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۰ وکیل دادگستری در دفاع از حقوق موکلین خود جان خود را از دست می‌دهند، اظهار کرد: این واقعیت در حال فراموش شدن است که وکلا بر اساس مدارک ارائه شده توسط موکل خود در دادگاه فقط دفاع می‌کنند و رأی پرونده را قاضی صادر می‌کند نه وکیل!

وی افزود: با توجه به اینکه هم وکیل و هم قاضی در راه رسیدن مردم به عدالت قدم برمی‌دارند، هر دو شغل باید دارای مصونیت باشند و این امر نیازمند آن است که شغل وکالت به مشاغل مذکور در ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی افزوده شود. در غیر اینصورت وکلا امکان دفاع را از دست خواهد داد و از رسیدگی عادلانه دور خواهیم شد.

شمس تأکید کرد: با توجه به اینکه در این دوره از مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان مجلس خود از جامعه وکلا هستند و سختی‌های کار وکالت را به خوبی درک کرده‌اند، انتظار می‌رود که نسبت به اصلاح قانون در خصوص محافظت از جان و جایگاه وکلا، اقدام کنند.

وی همچنین به نقش پررنگ رسانه‌ها در دیدگاه جامعه نسبت به وکلا اشاره کرد و گفت: تصویر وکلا در جامعه به شدت تحت تأثیر اخبار و رسانه‌ها قرار دارد. در برخی رسانه‌ها، وکلا به‌عنوان افرادی معرفی می‌شوند که تنها به دنبال منافع شخصی و کسب ثروت هستند و گاهی طوری به جامعه تلقین شده که وکلا رأی را می‌نویسند!

این وکیل دادگستری ادامه داد: آیا تاکنون دیده‌اید شخصی پزشکی را به‌خاطر از دست دادن عزیزش به قتل برساند؟ خیر ندیدید چون همیشه در رسانه‌ها تصویر خوبی از پزشکان وجود دارد و برعکس از وکلا دیو دو سر می‌سازند و اگر از همان ابتدا کانون وکلای دادگستری با قاطعیت و مطابق قانون با سازندگان این فیلم‌ها و سریال‌ها که سعی در تخریب چهره وکلا دارند، برخورد می‌کرد الان شاهد این رویه و خشونت علیه وکلا نبودیم.

شمس در ادامه گفت: مطابق قانون، وکلا در سال چندین پرونده را باید به‌صورت رایگان به‌عهده بگیرند؛ همچنین در تمام مجتمع‌های قضایی در قسمت معاضدت به صورت تبرعا به مردم مشاوره می‌دهند اما رسانه‌ها حتی یک بار هم به آن نپرداخته‌اند.

ابن وکیل دادگستری فقدان حمایت‌های کافی و ساختار امنیتی مناسب برای وکلا را یکی دیگر از عوامل اصلی این پدیده دانست و گفت: تاکنون کانون‌های وکلای دادگستری اقدامات قابل لمسی را برای حفظ امنیت جان و جایگاه وکلا انجام نداده‌اند.

وی افزود: حمایت مالی و قضایی از وکلا و خانواده‌های آنها در زمان بزه‌دیدگی نیز ضروری است. کانون‌های وکلا باید بودجه کافی برای این حمایت‌ها تخصیص دهند.

این حقوقدان در پایان از جامعه خواست تا نگرش خود را نسبت به وکلا تغییر دهند و آنها را به‌عنوان حامیان حقوق مردم بشناسند./ ایلنا