ضرورت توسعه و تحکیم مناسبات حقوقی و قضائی ایران و ژاپن
ضرورت توسعه و تحکیم مناسبات حقوقی و قضائی ایران و ژاپن
عدلنامه : معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در دیدار با سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت توسعه و تحکیم روابط و مناسبات حقوقی و قضایی بین دو کشور تأکید کرد.

به گزارش  عدلنامه ، محمود عباسی ، با اشاره به انعقاد و امضای موافقت نامه انتقال محکومان بین ایران و ژاپن در سال ۱۳۹۵ آن را گامی بسیار مهم در روابط و مناسبات حقوقی و قضایی دو کشور توصیف کرد و افزود: آمادگی داریم با انعقاد و امضای موافقت نامه های معاضدت حقوقی و قضایی در امور مدنی، کیفری و تجاری و استرداد مجرمین ، روابط حقوقی و قضایی دو کشور را به سطح عالی ارتقا دهیم. 

معاون وزیر دادگستری با اشاره حدود یک قرن روابط حسنه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور گفت: ایجاب می کند که برای حمایت حقوقی و قضایی بین دو کشور و حمایت از سرمایه گذاری و تضمین مناسبات تجاری بین دو کشور گام های بلندتری برداریم.

وی ادامه داد: آمد و شد قضات، وکلا و حقوقدانان بین ایران و ژاپن و آشنایی با دستگاه قضایی و نهادهای حقوقی دو کشور و برگزاری سمینارها و وبینارهای مشترک حقوقی و قضایی می تواند تحول آفرین باشد. 

عباسی اظهار داشت: برگزاری ١٣ دور گفت‌ و گوهای حقوق بشری بین ایران و ژاپن بیانگر این واقعیت است که دو کشور می توانند با گفت و گو ضمن توسعه مناسبات خود در عرصه های منطقه‌ای و بین المللی نیز نقش آفرین باشند. 

وی از مواضع اصولی و منطقی ژاپن در مجامع بین المللی و حقوق بشری و آرای مثبت این کشور در مجامع حقوق بشری به نفع ایران تقدیر و تشکر کرد و آن را نتیجه گفت‌ و گوهای دوجانبه حقوق بشری پنداشت.

معاون وزیر دادگستری تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و امپراطوری ژاپن به عنوان دو کشور مهم و تأثیر گذار در غرب و شرق آسیا می توانند در عرصه‌های بین المللی نقش آفرین باشند. 

وی افزود: در ١٠ روز گذشته شاهد کشتار زنان و کودکان فلسطینی توسط صهیونیست ها و آوارگی دهها هزار نفر از مردم مظلوم غزه هستیم که قتل و کشتار ۶۱ کودک بی گناه نمونه ای از جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت صهیونیست ها است. 

معاون وزیر دادگستری خطاب به سفیر ژاپن گفت: از دولت متبوع شما انتظار داریم برای جلوگیری از این جنایات در عرصه بین المللی نقش ایفا کند.

بنابراین گزارش، کازاتوشی ایکاوا ، سفیر ژاپن ، ضمن تشکر و قدردانی و ابراز خرسندی از دیدار با معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و استقبال از پیشنهادات مطرح شده گفت: این پیشنهادات را در اسرع وقت به توکیو منعکس و پیگیری می‌کنم. 

وی به روابط دیرینه دو کشور اشاره کرد و افزود: همواره این روابط ، دوستانه و اثرگذار بوده و ما از گسترش روابط حقوقی و قضایی نیز استقبال می کنیم و در این راستا برای اجرایی کردن سند انتقال محکومان ، ظرف دو هفته آینده چهار محکوم ایرانی را به تهران منتقل خواهیم کرد.

ایکاوا اضافه کرد: برای انتقال سایر محکومان ایرانی نیز با مقامات وزارت دادگستری مذاکره و پیگیری خواهم کرد. 

سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران  از کشته شدن کودکان فلسطینی ابراز تأسف کرد و ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر به جنگ پایان داده شود.