نامه سرگشاده امین پاشا امیری، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز به حسن صفادوست، رئیس کانون‌ وکلای مرکز: به‌ خاطر نهاد وکالت نامزد ریاست کانون نشوید!
نامه سرگشاده امین پاشا امیری، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز به حسن صفادوست، رئیس کانون‌ وکلای مرکز: به‌ خاطر نهاد وکالت نامزد ریاست کانون نشوید!
عدلنامه: دکتر امین پاشا امیری، وکیل دادگستری و عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در نامه‌ای خطاب به حسن صفادوست، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، از وی خواست مجدداً نامزد ریاست کانون نشود.

دکتر امین پاشا امیری، وکیل دادگستری و عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در نامه‌ای خطاب به حسن صفادوست، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، از وی خواست مجدداً نامزد ریاست کانون نشود.

به گزارش اختصاصی عدلنامه، در نامه ای که دکتر امین پاشا امیری در اختیار تحریریه عدلنامه قرار داده آمده است:

به نام خدا

جناب آقای دکتر حسن صفادوست

با درود و احترام

اینک که به زمان شروع سال دوم دوره سی و دوم هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز نزدیک می شویم و حسب شنیده ها برای سال دوم نیز تمایل به ریاست کانون دارید مایلم مواردی  را  در  این   باره  مطرح  نمایم؛ نیک می دانید که وقتی  کسی  وارد   عرصه   عمومی    می شود  و مسئولیت می پذیرد نمی تواند انتظار داشته باشد نقدها در مورد عملکرد و اقداماتش در دوره مدیریت وی علنی نشود، چرا که حضور او در آن مسئولیت و آثار و عواقبش صرفاً به خودش مربوط نیست. بنابراین مطالبم را به صورت علنی طرح می کنم. مواردی که بیان می شود، صرفنظر از ویژگیها و سوابق مثبت شخصی شماست که برایم به عنوان یک دوست، همکار و انسان، همواره ارزشمند و قابل احترام بوده و خواهد بود. روی سخنم در اینجا با آقای حسن صفادوست به عنوان کسی است که سمت ریاست کانون وکلای دادگستری مرکز را به مدت یک سال عهده دار بوده است.

جناب دکتر صفادوست! به دلایل زیر از شما تقاضا دارم از نامزدی دوباره برای تصدی ریاست کانون خودداری نمایید:

  1. در دوره یکساله مدیریت تان، دربسیاری از مسائل مهم، به نظر اکثریت وکلا احترام نگذاشتید. حتی گاهی مخالفت اکثریت حامی شما در هیأت مدیره نیز تأثیری در رویکرد شما نداشت. عجیبتر از همه آنکه، در برخی موارد، حتی بر خلاف نظر واقعی خودتان عمل می کردید گویی مجبور به انجام برخی کارها یا سکوت در خصوص بعضی مسائل بوده اید.

 

  1. اداره جلسات هیأت مدیره در یکسال گذشته به صورت سلیقه ای و بدون رعایت مقررات و آئین نامه مربوطه انجام شد که این مسأله سبب کاهش شدید کیفیت و کندی عملکرد هیأت مدیره گردید. در صورت مدیریت صحیح و اصولیِ جلسات هیأت مدیره، می توانستیم شاهد کارآمدی بیشتر و عملکرد سریعتر کانون وکلا در موضوعات مختلف باشیم و از بسیاری از نارضایتی های همکاران وکیل و کارآموزان محترم جلوگیری کنیم.
  2. در بسیاری موارد، دستور جلسات به صورتخودسرانه و فی البداهه و بدون لحاظ نظر اعضای هیأت مدیره و حتی بدون اعلام قبلی به اعضاء تعیین گردید که این امر هیأت  مدیره را به سمت اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی و فی البداهه و گاهی بدون در نظر گرفتن تعارض منافع سوق داده است.
  3. اَسرارگرایی و تمایل به غیرعلنیکردن جلسات هیأت  مدیره، در دوره ریاست شما بیش از حدِ متعارف و معقول بوده است. همانگونه که بارها در جلسات هیأت مدیره بیان شد، غیرعلنی نمودن مداوم جلسات که معمولاً بدون اعلان قبلی بود، باعث ناامیدی همکارانِ علاقه مند به حضور در جلسات هیأت مدیره و موجب فاصله گرفتن از شفافیت گردید.
  4. التزام عملی به سیستم سازی و استفاده بهینه و نظام مند از ظرفیتهای علمی و اجرایی موجود در نهاد وکالت نداشته اید. علیرغم تذکرها، از وجود مدیران سابق صنف و همکاران دلسوز و صاحب تجربه در امور صنفی عملاً استفاده مطلوب نکرده اید و بسیاری از افراد توانمند صنف را یا از ابتدا یا بعد از مدتی همکاری به حاشیه رانده اید.
  5. بی نظمی، بی رمقی، غرق شدن در روزمرگی و بی انگیزگی در توجه به امور کلان و بنیادین، از ویژگیهای یک سال اخیر مدیریت کانون وکلا بوده است. این امر سبب ناامیدی از انجام اقدامات اصولی و سیستماتیک در دوره تحت مدیریت شما شده است.

 

جناب دکتر صفادوست! احتمالا شما هم این شایعه را شنیده اید که برای تعیین شما به عنوان رئیس کانون، دستهای نامرئی در کار است و برخی اعضای هیأت مدیره علیرغم مخالفتشان با روش مدیریتی شما، بخاطر فشارها و نگرانی از رد صلاحیت در آینده، مجبورند به شما رأی دهند. با نامزد نشدن، به این شایعه در این دوره خط بطلانی بکشید!

 اما اگر اصرار دارید نامزد ریاست شوید، حداقل کاری که لازم است انجام دهید این است که پاسخی شفاف و علنی به سوألات زیر ارائه کنید: چرا پس از مشاهده ی مداخلات فراقانونی در سرنوشت صنف وکالت بعد از انتخابات سال گذشته، مداخله کنندگان در نهاد وکالت را از ایفای نقش خود بر خلاف اراده وکلا ناامید نکردید تا بدین طریق نشان دهید در نهاد وکالت کسی  نمی تواند دنبال ناقض        بدیهی ترین اصول و حقوق صنفی بگردد؟ چرا بعد از تعیین به عنوان رئیس کانون در سال اول، با خود نگفتید اکنون که به هر شکل علیرغم رأی وکلا رئیس کانون شده ام باید در نحوه مدیریت، نظر اکثریت وکلا و منتخبین واقعی را لحاظ نمایم و در اقدامات و انتصابات از عملکرد جناحی پرهیز کنم؟ چرا از وجود آن پنج نفر همکارمان که منتخب واقعی وکلا بودند و از هیأت مدیره حذف شدند استفاده نکردید؟ چه اقدام عملی برای بازگشت این منتخبین به هیأت مدیره انجام داده اید؟

با این وجود، جناب صفادوست، اگر جایتان بودم به حرف اشخاصی که در گوشم نجوا می کنند این کشتی را جز شما ناخدایی نیست توجه نمی کردم و جهت یادآوری، قوانین و اقداماتی که علیه نهاد وکالت  در دوره  مدیریتم  وضع و انجام  شده را برایشان  یک به یک بر می شمردم.    باز  اگر  اصرار می کردند، به آنها نهیبی می زدم و می گفتم خودم هم ابتدا تصور می کردم نهاد وکالت برای برون رفت از مشکلات، به همچون منی نیاز دارد، اما در پایان دوره یکساله پی بردم که برخی از صاحبان قدرت با اساس این نهاد مدنی مسأله دارند و مدیریت من و امثال من اگر مشکلات را دو چندان نکند، مشکلی را حل  نمی کند. نهایتاً به آنها می گفتم اگر به من رحم نمی کنید و به عذاب وجدانی که گریبانگیرم    می شود فکر نمی کنید، به نهاد وکالت رحم کنید.

 

جناب دکتر صفادوست! بیایید و نشان دهید در حالی که میتوانستید دوباره بر کرسی مدیریت بنشیند  از این امر صرفنظر نمودید. شاید الگویی باشد برای کناره گیری مدیران ناکارآمد در سایر عرصه های کشور، که وجود بسیاری از آنها به عنوان مدیر هزاران   بار زیانبارتر   است. با صرفنظر کردن از نامزدی دوباره برای ریاست کانون وکلا، به خیلی ها تلنگر می زنید که                  ماندن بر صندلی قدرت و مدیریت به هر قیمتی ارزش ندارد.

 

با سپاس

امین پاشاامیری، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز