مصاحبه اختصاصی عدلنامه با سرکار خانم زهرا عنایتی، رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۹ کانون وکلای دادگستری گیلان/داوطلبان برای موفق شدن به دنبال عوامل خارجی نباشند/تعویق مکرر آزمون وکالت توفیق اجباری بود!
مصاحبه اختصاصی عدلنامه با سرکار خانم زهرا عنایتی، رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۹ کانون وکلای دادگستری گیلان/داوطلبان برای موفق شدن به دنبال عوامل خارجی نباشند/تعویق مکرر آزمون وکالت توفیق اجباری بود!
عدلنامه: زهرا عنایتی، متولد ۱۳۷۴ در شهر ری در رشته کارشناسی حقوق در دانشگاه گیلان تحصیل کرده است. وی بلافاصله از طریق جذب استعداد درخشان مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش جزا و جرم شناسی شد و در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ تحصیل در این مقطع را به پایان رساند که در ادامه مصاحبه اش را با عدلنامه می خوانید.

به گزارش عدلنامه، زهرا عنایتی، متولد ۱۳۷۴ در شهر ری در رشته کارشناسی حقوق در دانشگاه گیلان تحصیل کرده است. وی بلافاصله از طریق جذب استعداد درخشان مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش جزا و جرم شناسی شد و در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ تحصیل در این مقطع را به پایان رساند و رتبه اول آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری گیلان شد که در ادامه مصاحبه اش را با عدلنامه می خوانید.
 
*انگیزه شما برای ورود به رشته حقوق و انتخاب حرفه وکالت چه بود؟
من از همان ابتدا به این رشته و حرفه علاقه مند بودم و همیشه نسبت به دادخواهی از مظلوم و برقراری حق و عدالت دغدغه داشتم؛ به همین دلیل علی رغم اینکه امکان تحصیل در رشته های نظری دیگر در دوران دبیرستان برایم فراهم بود رشته علوم انسانی را انتخاب نمودم تا به آرزوی همیشگی ام که پوشیدن ردای مقدس وکالت است برسم.
 
*از چه زمانی خود را در ردای وکالت می‌دیدید؟
وقتی به این رشته علاقه مند شدم از همان ابتدا حرفه ی وکالت را مناسب روحیات خود میدانستم و احساس میکردم هیچ چیز به اندازه حرفه مقدس وکالت نمیتواند پاسخگوی نیاز درونی ام برای دفاع از حق باشد.

*چه پیش بینی ای از نتیجه خود در آزمون داشتید؟
زمانی که برای آزمون مطالعه می‌کردم به نتیجه توجهی نداشتم و علاقه ای به قرار گیری در فضای رقابت با سایر داوطلبان نداشته و فارغ از نتیجه درس می‌خواندم زیرا حتی اگر قبول هم نمیشدم چیزی را از دست نداده و ماحصل این مطالعه افزوده شدن به اطلاعاتم و بالابردن سواد حقوقی ام بود؛ ولی این نکته را میدانستم کسی که تلاش کند و به خدای خود توکل کند بدون شک پاسخ تلاش خود را خواهد گرفت. زمانی که آزمون دادم با توجه به درصدها و معدل گیری احتمال رتبه شدن را میدادم که الحمدلله همینطور هم شد.
 
*با توجه به تعویق های پیاپی  آزمون وکالت ۹۹، این مجموعه اتفاقات و مسائل و چالش های ناشی از تعویق آزمون وکالت چه اثرات احتمالی بر عملکرد شما داشت و چگونه موفق به مهار آن شدید؟

من زمانی که آزمون برای اولین بار تعویق شد هم برای آن کاملاً آمادگی داشتم و تعویق ها صرفا توفیق اجباری ای برای مطالعه بیشتر بنده شد یعنی از تعویق برای افزایش معدل و تراز خود استفاده می‌کردم. انکار نمی‌کنم که از لحاظ روحی خسته و اذیت نشدم ولی موضوعی که به من امید می‌داد این بود که این شرایط  برای تمام داوطلبین است و چاره ای جز وفق دادن خود با شرایط غیرقابل کنترل نیست و بعد از هر تعویق با استراحت چند روزه مطالعه را مجدد با برنامه شروع می‌کردم.
 
*از چه زمانی به صورت جدی برای آزمون وکالت ۹۹ برنامه ریزی کرده و شروع به مطالعه کردید؟

از بهمن ۹۸ به طور جدی و با برنامه منظم شروع به مطالعه کردم و در این میان به دلیل ابتلای مادرم به کرونا وقفه سه هفته ای هم در درس خواندنم در شهریور ماه افتاد ولی سعی کردم کنترل شرایط را در دست بگیرم و همزمان با پرستاری از مادرم درس های سبک تر را بخوانم.
 
*آیا زمانی بوده که در میانه راه خسته و بی انگیزه بشوید؟

ماه اولی که شروع به خواندن کردم به دلیل کندخوانی و برنامه نامناسب و بلد نبودن اصول مطالعاتی استرس زیادی داشتم ولی این موضوع باعث نشد از زیر بار مشکلات و چالش های مسیر مطالعه شانه خالی کنم و می‌دانستم گام نهادن در هر مسیر تازه ای برای ابتدا سخت است و هرچه جلوتر بروم تجربه بیشتری به دست خواهم آورد و از پس چالش های این آزمون بر خواهم آمد و نحوه مطالعه صحیح را یاد خواهم گرفت که الحمدلله همینطور هم شد.
 
*منابع مطالعاتی ازمون ۹۹ شما؟

حقوق مدنی: قانون مدنی در نظم حقوق کنونی دکتر کاتوزیان و تست جرعه نوش
آیین دادرسی مدنی: مختصر آیین دادرسی مدنی دکتر توکلی و تست کمالوند
حقوق تجارت: قانون و تست نیلوفر حسینی و رجوع به دو جلدی تجارت رشیدی نسب در صورت نیاز
اصول فقه: سه جلدی اصول فقه قافی و شریعتی و تست سمیرا محمدی
جزا: شرح آزمونی قانون مجازات اسلامی احمد غفوری و تست همین مولف
آیین دادرسی کیفری: شرح آیین دادرسی کیفری احمد غفوری و تست همین مؤلف
 
*چه موانعی را بر سر راه دانشجویان حقوق و علاقه مندان به حرفه وکالت میبینید؟

درگیر حواشی شدن در مسیر مطالعه، عدم برنامه ریزی درست، متعهد نبودن به برنامه و عدم مرور منظم که عدم تسلط را در پی دارد مهم ترین موانع داوطلبین برای موفق نشدن در آزمون وکالت است.
 
*توصیه شما به دانشجویان حقوق و داوطلبان ازمون وکالت چیست؟

زمانی که برنامه و منابعی را برای درس خواندن انتخاب می کنند به آن پای بند بمانند و با سخن دیگران مسیر مطالعاتی خود را [اگر صحیح است] تغییر ندهند. برای موفق شدن به دنبال عوامل خارجی نباشند و تنها عامل موفقیت پشتکار و اراده و نظم خودشان است و به قول شاعر بزرگ ما مولانا “در خود بطلب هرآنچه خواهی که تویی.”
 
سخن پایانی؟
به عنوان سخن آخر به همه داوطلبین عرض میکنم که آزمون وکالت آزمون سختی نیست و تسلط بر منابع مطالعاتی زیاد این آزمون است که این آزمون را دشوار جلوه میدهد. بنده خودم هرجا که در مسیر مطالعه خسته می‌شدم بیتی از حافظ را با خود زمزمه میکردم که آن بیت این بود”در ره منزل لیلی که خطرهاست درآن/شرط اول قدم آن است که مجنون باشی”
در آخر از همه کسانی که در مسیر موفقیت من نقش داشتند به ویژه خانواده عزیزم که حمایت های بی دریغ آنها باعث شد به این جایگاه برسم سپاسگزارم و از شما نیز که این فرصت را در اختیار بنده قراردادید تا تجاربم را در اختیار دیگر دوستان قرار دهم، متشکرم.