مصاحبه اختصاصی عدلنامه با جناب آقای محمدجواد اسدی، رتبه ۴ آزمون وکالت ۹۹ کانون وکلای دادگستری گیلان: هیچ وقت به رتبه شدن فکر نکردم
مصاحبه اختصاصی عدلنامه با جناب آقای محمدجواد اسدی، رتبه ۴ آزمون وکالت ۹۹ کانون وکلای دادگستری گیلان: هیچ وقت به رتبه شدن فکر نکردم
عدلنامه: محمد جواد اسدی، متولد سال ۱۳۷۴ در شهرستان فومن است. وی در سال ۱۳۹۲ با کسب رتبه ۱۰۵ در کنکور سراسری وارد دانشگاه گیلان شد و در سال ۱۳۹۶ با مدرک کارشناسی حقوق از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. پس از فارغ‌التحصیلی بلافاصله به خدمت سربازی اعزام شد که این دوره از آبان ماه سال ۱۳۹۶ آغاز شد و در پاییز سال ۱۳۹۸ به اتمام رسید. در ادامه مصاحبه اش را با عدلنامه می‌خوانید.

به گزارش عدلنامه، محمد جواد اسدی، متولد سال ۱۳۷۴ در شهرستان فومن است. وی در سال ۱۳۹۲ با کسب رتبه ۱۰۵ در کنکور سراسری وارد دانشگاه گیلان شد و در سال ۱۳۹۶ با مدرک کارشناسی حقوق از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. پس از فارغ‌التحصیلی بلافاصله به خدمت سربازی اعزام شد که این دوره از آبان ماه سال ۱۳۹۶ آغاز شد و در پاییز سال ۱۳۹۸ به اتمام رسید. در ادامه مصاحبه اش را با عدلنامه می‌خوانید.

*انگیزه شما برای ورود به رشته حقوق و انتخاب حرفه وکالت چه بود؟

معمولاً افراد برای انتخاب رشته تحصیلی فاکتورهای چندگانه ای را مورد توجه قرار می‌دهند. من هم در ورود به رشته حقوق، به مؤلفه هایی از جمله علاقه و استعداد خودم برای این رشته، آینده شغلی و جایگاه اجتماعی توجه کردم اما آنچه که عامل مهم تر بود این بود که علم حقوق می‌توانست توانایی لازم را برای نقش آفرینی بهتر در زندگی اجتماعی و رسیدن به آرمان‌های فکری و خدمت به جامعه در اختیارم بگذارد.
حرفه وکالت ویژگی های یک حرفه جذاب را دارد و بسیاری خواهان ورود به این حرفه هستند. من همیشه علاقه داشتم که وارد این حرفه بشوم. از طرف هم کلاسی ها و دوستانم هم تشویق می‌شدم که با توجه به توانایی هایم بهتر است وارد حرفه وکالت شوم.

*از چه زمانی خود را ردای وکالت می دیدید؟

از زمانی که نتایج اعلام شد. چون ترجیح می‌دهم ابتدا به هدف دست پیدا کنم و بعد برای آینده برنامه ریزی کنم. اما همواره بدنبال کسب مهارت های مورد نیاز این حرفه بوده ام.

*چه پیش بینی ای از نتیجه خود در آزمون داشتید؟

من حقیقتاً پیش بینی خاصی نداشتم ولی دوستانم به جهت لطف و اعتمادی که داشتند چنین نتیجه ای را پیش بینی می‌کردند و حتی از قبل تبریک می‌گفتند.
من هیچ وقت به رتبه شدن فکر نکردم و فقط به انجام کاری پرداختم که در آن لحظه باید انجام می‌شد. هر چیز در زمان خاص خودش اتفاق می افتد و من توصیه میکنم که داوطلبان انرژی و وقت خودشون را صرف فکر کردن به اینکه رتبه خواهند شد یا نه نکنند و مطمئن باشند که اگر تلاش کنند به نتیجه مطلوب خواهند رسید.

*با توجه به تعویق های پیاپی آزمون وکالت ۹۹، این مجموعه اتفاقات و مسائل و چالش های ناشی از تعویق آزمون وکالت چه اثرات احتمالی بر عملکرد شما داشت و چگونه موفق به مهار آن ها شدید؟

دوره آمادگی وکالت، دوره سختی است. اما آزمون سال ۹۹ واقعا دوره سخت تری نسبت به همه دوره های قبل بود. از طرفی ما با بحران کرونا مواجه بودیم که متاسفانه ضربات معنوی و مادی سنگینی به ملت ما وارد کرده و من هم به عنوان عضوی از جامعه متاثر بودم که هم وطنانم چگونه توسط بیماری بی رحم ازدست می رفتند و حتی در برهه ای بعضی از افراد خانواده هم متاسفانه درگیر شدند و از این جهت خیلی سخت گذشت.
از طرفی تعویق های متعدد باعث خستگی زیادی شده بود و فشار روانی زیادی را تحمیل می‌کرد. به خصوص زمان اعلام تعویق به گونه ای بود که فشار و رنج ناشی از آن را دو برابر می‌کرد.
اما ما در میانه ی راهی بودیم که زحمت بسیاری برای آن کشیده بودیم و انتخابی جز ادامه دادن نداشتیم؛ پس ادامه دادیم.

 
*از چه زمانی به صورت جدی برای آزمون وکالت ۹۹ برنامه ریزی کرده و شروع به مطالعه کردید؟

فعالیت جدی من برای آزمون ۹۹ از اواخر زمستان ۹۸ شروع شد و تا زمان اعلام نخستین تعویق ادامه پیدا کرد و پس از مدت کوتاهی استراحت دوباره ادامه دادم و همین روند با اعلام تعویق های بعدی ادامه پیدا کرد.

* آیا زمانی بوده که در میانه راه خسته و بی انگیزه بشوید؟

خستگی، بی رمقی، نا امیدی و مسائل این چنینی از مشکلات اجتناب ناپذیر و تا حدی طبیعی برای یک داوطلب آزمون های سراسری، از جمله آزمون وکالت است. من هم مثل سایر داوطلبان کم و بیش به این مسائل مبتلا بودم. البته من بیشتر با مقوله خستگی مواجه شدم و کمتر با ناامیدی و … درگیر شدم و هرجا احساس کردم نیاز به استراحت دارم، به استراحت پرداختم. توصیه ام داوطلبان آزمون وکالت آن است که دواطلبان در برنامه های خودشان به این جنبه توجه کنند و حتماً برنامه هایی را برای تقویت روحیه و رفع خستگی درنظر بگیرند.

*منابع مطالعاتی شما در آزمون وکالت ۹۹ ؟

حقوق مدنی: نظم دکتر بیات و تست دکتر قربانی و تست مجتبی جرعه نوش

آیین دادرسی مدنی: قانونیار چتر دانش و مختصر آیین دادرسی مدنی دکتر توکلی و تست دکتر عمروانی

اصول فقه: دو جلدی سمیرا محمدی و تست سمیرا محمدی

حقوق تجارت: قانون تجارت، حقوق تجارت دکتر توکلی و تست نیلوفر حسینی و تست دکتر قربانی

آیین دادرسی کیفری: نظم استاد خالقی و تست چتر دانش

جزا: در چند ماه آخر کتاب دکتر غفوری را مطالعه کردم و واقعاً کمک کننده بود و البته تست جامعی در زمینه جزا پیدا نکردم که بشود به آن تکیه کرد.

*چه موانعی را بر سر راه دانشجویان حقوق و علاقه‌مندان به حرفه وکالت می‌بینید؟

متأسفانه طرح مسائل حاشیه ای و بعضاً سیاسی و غیر علمی در حوزه حقوق و وکالت، فعالیت داوطلبان وکالت را هم به انحراف و حاشیه برده است. آنچه که من برداشت میکنم این است که ارزش و فضیلت کوشش و تلاش و کسب شایستگی لازم برای کسبِ جایگاه های تخصصی از جمله وکالت در جامعه ما روبه کاهش است. مثلا من در چند ماه گذشته با دانشجویان بسیاری مواجه بوده ام که از من می خواستند به جای آنها امتحان دانشگاه‌شان را بدهم و حتی از مقدمات حقوق بی اطلاع بودند ولی همین افراد در عین حال منتقد جدی کانون و یا قانون و قوه قضائیه هستند که چرا ورود به حوزه وکالت و قضاوت و امور حقوقی اینقدر برایشان دشوار است و من همواره از این تناقض رفتار متعجب و گاهاً ناراحتم.
ببینید این دیدگاه های نادرستی است که فرصت رقابت و موفقیت را از داوطلب می‌گیرد و از طرفی برای جامعه هم خطرناک و فاجعه بار است.
اولین نکته ای که باید داوطلب قبول کند این است که باید حداقل هایی را برای ورود به این عرصه فراهم کند که این کار هم سختی های خودش را دارد و نباید از تحمل این سختی ها امتناع کنند.
در حرفه وکالت، جان، مال، اسرار و یا حیثیت افراد جامعه را به وکلا سپرده می شود که قبول چنین مسئولیتی نیاز به وضعیت علمی مطلوبی دارد.

*توصیه شما به دانشجویان حقوق و داوطلبان آزمون وکالت چیست؟

توصیه ام به دانشجویان حقوق این است که تا می‌توانند از دوره دانشجویی خود استفاده کنند چرا که اگر در این دوره غفلت کنند مطمئناً بعدها پشیمان خواهند شد. سعی کنند همان دروس پایه ای را به دقت و مکرراً مطالعه کنند و از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهند. مطالعه مقالات و یا آرای دادگاه ها مطمئنا به آنها کمک خواهد کرد.
در مورد داوطلبان باید قائل به تفکیک بشویم. برخی از دوستانمان سربازی را در پیش دارند که امری اجتناب ناپذیر است و باید سعی کنند از وقت فراغتی که در این دوره خواهند داشت استفاده کنند تا حداقل در دو درس به تسلط برسند یا در درسی مثل مدنی یا جزا یا آیین دادرسی مدنی کتب منبع را مطالعه کنند تا بعدها بار کمتری بر دوششان باشد. برخی از دوستان ما شاغل اند که به نظر بهتر است برنامه ریزی بلند مدتی برای خود درنظر بگیرند تا در یک بازه حداقل دوساله موفق شوند.
بعضی هم ممکن است به اصطلاح پایه ضعیفی داشته باشند و در دوره کارشناسی مطالعه ی مناسبی نداشته اند و یا مدت زیادی از فارغ التحصیلی ایشان گذشته باشد که بهتر است از مطالعه کتب مرجع شروع کنند.

*سخن پایانی:

به دوستانی که در آزمون پذیرفته شدند صمیمانه تبریک عرض می‌کنم و برایشان آرزوی موفقیت بیشتر دارم و برای داوطلبان آزمون آتی نیز آرزوی موفقیت دارم.
مطمئناً پیمودن راههای سخت بدون کمک و راهنمایی دوستان همدل دشوار خواهد بود. من هم از محبت و هم دلی و راهنمایی های دوستانم بهره مند بودم و از همه‌شان بی نهایت ممنونم.
و به عنوان حرف آخر
مولانا میفرماید:
تا در طلب گوهر کانی کانی / تا در هوس لقمهٔ نانی نانی
این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی / هر چیزی که در جستن آنی آنی
داوطلبان عزیز در این راه همه چیز وابسته به خودتان است، مطمئن باشید اگر بدرستی تلاش کنید حتما بهترین نتیجه را کسب خواهید کرد.
من همواره این جمله از استاد بزرگ حقوق، استاد دکتر کاتوزیان را یادآوری میکنم که “درسهایتان را با عشق بخوانید، پول و درآمد را خدا می رساند” و همیشه به دوستانم می‌گویم که به جای قبولی در فلان آزمون، بدنبال یادگیری دانش حقوق باشید؛ آن زمان است که هیچ آزمونی برایتان سخت نخواهد بود.