محمد صفرپور، وکیل پایه یک دادگستری: فرهنگ مراجعه به وکیل جز وظایف نهادهای آموزشی و اصحاب رسانه است/ برخی از وکلا به سختی هزینه‌های اجاره دفتر و تمدید پروانه را تأمین می‌کنند
محمد صفرپور، وکیل پایه یک دادگستری: فرهنگ مراجعه به وکیل جز وظایف نهادهای آموزشی و اصحاب رسانه است/ برخی از وکلا به سختی هزینه‌های اجاره دفتر و تمدید پروانه را تأمین می‌کنند
عدلنامه: مراجعه به وكيل قبل از انجام هر اقدامي كه بار حقوقي داشته باشد در جامعه ما فرهنگ‌سازي نشده و اين جز وظايف نهادهاي آموزشي و بعضاً اصحاب رسانه است كه بخشي از برنامه‌هاي خود را به مباحث حقوقي و ضرورت حضور وكيل در پرونده‌ها اختصاص دهند.
به گزارش عدلنامه، محمد صفرپور، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام با تأکید بر لزوم تقویت فرهنگ مراجعه به وکیل گفت: مراجعه به وکیل قبل از انجام هر اقدامی که بار حقوقی داشته باشد در جامعه ما فرهنگ‌سازی نشده و این جز وظایف نهادهای آموزشی و بعضاً اصحاب رسانه است که بخشی از برنامه‌های خود را به مباحث حقوقی و ضرورت حضور وکیل در پرونده‌ها اختصاص دهند.
وی افزود: متأسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که تصویر نادرست و منفی از وکلا و حرفه وکالت از سوی برخی رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی ترسیم می‌شود. به طوری که در اکثر فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی شخصیت وکیل به عنوان فردی که به دنبال منابع شخصی خود است و از تبانی با طرفین دعوی ابایی ندارد به تصویر کشیده می‌شود. بدیهی است چنین شخصیت‌پردازی کذایی که با واقعیت منافات دارد، اذهان عمومی مخاطبان را نسبت به حرفه وکالت و وکلا بدبین می‌سازد.
محمد صفرپور با اشاره به تسهیل روند دادرسی در صورت حضور وکیل در پرونده‌های ارجاعی به دادگاه، ادامه داد: در فرآیند دادرسی از آنجایی که سیستم قضایی ما مبتنی بر سیستم مدون است؛ وکلا تابع این سیستم هستند و با اسناد به قانون‌های نوشته شده، کار دفاع از موکل را انجام می‌دهند و چون پرونده‌های ارجاعی به دادگاه جنبه‌های فنی‌قانونی دارد و وکلا نسبت به علم حقوق و قوانین احاطه و تسلط دارند، لذا حضور وکیل در پرونده، پروسه دادرسی را به صورت تخصصی و قانون‌مند پیش می‌برد. در حالی که عموم مردم اطلاعات چندانی از قوانین و مسایل حقوقی ندارند و چه بسا پرونده خود را بدون وکیل پیگیری نمایند در همان ابتدا با مشکلات شکلی قانونی مواجه و دادخواست آنها از سوی مرجع قضایی رد شود.
محمد صفرپور با رد این موضوع که هزینه‌های بالای وکالت، یکی از موانع عدم مراجعه افراد به وکلا محسوب می‌شود، توضیح داد: برخلاف آنچه که شاید برخی اذهان عمومی تصور کنند که وکلا از درآمدهای نجومی یا بالا برخوردار هستند، باید اذعان کنیم اکثریت وکلا، درآمد چندانی ندارند و حتی برخی از همکاران به سختی هزینه‌های اجاره دفتر و تمدید پروانه را تأمین می‌کنند. ضمن اینکه به لحاظ دریافت حق‌الوکاله با مردم نهایت همکاری و مساعدت را به عمل می‌آورند.
این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به مشکلات موجود در این حرفه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که من و اکثر همکاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ اطاله دادرسی است. در حالی که قضات شریف و پرسنل زحمتکش دادگستری و دادسراها بعضاً بیش از توان و ظرفیت خود کار می‌کنند و تلاش قضات شریف معطوف رسیدگی سریع و در عین حال دقیق پرونده‌ها است، معذالک حجم بالای پرونده‌های ارجاعی به محاکم؛ موجب اطاله دادرسی می‌شود.
وی افزود: هرچند کمبود کادر قضایی در ایجاد این مشکل نقش‌آفرین است؛ اما عوامل دیگری هم در اطاله دادرسی نقش دارند ازجمله تأخیرهای طولانی‌مدت برخی کارشناسان در ارائه گزارش کارشناسی که بعضاً گاهی ماه‌ها به درازا می‌کشد. در حالی که نهایتاً می‌توانند نظر کارشناسی خود را ۲۰ الی ۳۰ روزه ارایه دهند، بدیهی است چنین مواردی افکار عمومی را نسبت به دادگستری، گله‌مند می‌کند. از این‌رو به عقیده من ریاست محترم دادگستری در این خصوص تدابیری بیاندیشند که کارشناسان رسمی دادگستری، گزارش‌های خود را در بازه زمانی کوتاه‌تری ارایه نمایند که از این طریق بخش قابل توجهی از معضل اطاله دادرسی مرتفع خواهد شد.
وی همچنین قانون تسهیل را از دیگر مشکلات وکلا عنوان کرد و گفت که مجلس این قانون را تصویب کرده، در حالی که وکالت شغل تخصصی است که در عین حال به تجربه بالایی نیاز دارد و فارغ‌التحصیل رشته حقوق، که صرفاً آموزه‌های تئوریک را در دانشگاه فراگرفته‌اند؛ نمی‌توانند در مدت زمان کوتاهی پس از فارغ‌التحصیلی، در کسوت یک وکیل فعالیت مؤثری داشته باشند.