به گزارش عدلنامه از پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، “حسن بابایی” با حضور در غرفه کانون در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران درباره قانون صدور مجوزهای کسب و کار اظهار کرد: طی سه سال گذشته ادبیات جدیدی در کشور مطرح شده به نام تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، به این معنا که هر فردی تقاضای ایجاد کسب و کار داشت سریع به او مجوزدهیم تا بیکار نماند.
وی افزود: سوال اینجاست که کسب و کار به چه قیمتی؟ آیا نفع شخص را در نظر میگیرید یا نفع عام را؟ اینطور می شود که یک جا میبینید یک شرکت مثل کوروش کمپانی کسب و کار راه می اندازد و کلاه مردم را برمیدارد. در واقع کسی که خدمت سربازی هم نرفته قانون به او اجازه داده شرکت هم ثبت کند.
بابایی گفت: شاید صلاحیت عمومی هم احراز نشده باشد اما یک مجموعه راه بیندازد و چند نفر چهره اجتماعی و هنری هم در کنارش می شود یک مشروعیت کاذب اجتماعی! مردم هم به خاطر این اعتماد ایجاد شده خرید می کنند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه راه اندازی کسب و کار ایرادی ندارد اما مشروعیت قانونی بخشیدن به آن نیازمند پاسخگویی است، اظهار کرد: وقتی شما مجوز کسب و کار میدهید یعنی مشروعیت داده اید و فردا باید متولیانی که مجوز دادند پاسخگو باشند.
بابایی تاکید کرد: شما اگر میخواهید به هر قیمتی هر کسی را سردفتر کنید ممکن است، یک کمپانی هایی شبیه کوروش ایجاد شوند که در بحث جعل اسناد ورود کنند، فردا خسارتهای هنگفت مالی مادی و حیثیتی برای مردم ایجاد کند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باید با پشتوانه منطق باشد، افزود: من بارها منتقد این قانون بوده ام، چرا که به اعتقاد بنده پیش از راه اندازی کسب و کار باید نیازسنجی اجتماعی شود. نباید به هرکسی مجوز کسب و کار داد. فردی میخواهد سوپرمارکت راه بیندازد، به او می گویند از کمیسیون های مختلف استعلام بیاور تا به تو پروانه فعالیت دهیم. کسب و کاری که به موارد مختلف حقوقی و اجتماعی مردم ورود نمی کند. خرید کالا اعتبار سازی برای مردم نمیکند، مشروعیت به اموال مالکیت نمی دهد.
وی با تاکید بر اینکه وقتی برخی از رخدادهای اجتماعی قضایی مجرمانه را در جامعه میبینیم باید در قوانین و سیاست ها بازنگری کنیم، اظهار کرد: بعضی از این رخدادها به ما نشان میدهد که بعضی از راههایی که الان برای خودمان ترسیم کرده ایم اشتباه است. حوزه سردفتری به مراتب حساستر از این موضوع است، اگر ما فقط به آزمون، نمره علمی صرف بسنده کنیم و اجازه نداشته باشیم که صلاحیتها را از زوایای مختلف بررسی کنیم، تبعات و آفات بسیاری برای جامعه ایجاد می کند.
بابایی گفت: آیا فردی که در آزمون عملی نمره قابل قبول کسب کرده توانایی تنظیم سند دارد؟ می تواند انواع اسناد را شناسایی کند؟ یا سندی منطبق بر واقع تنظیم کند که فردا برای مردم چالش ایجاد نکند؟ بنابراین راه اندازی کسب و کار خوب است ، مجوز هم صادر کنید اما در راستای صدور مجوز بسترهای لازم را ایجاد کنیم باید فرد را از جهات مختلف بررسی کرد.اگر شرایط را داشت به قول معروف پروانه یا مجوز دهیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به شغل حساس سردفتری با توجه به سبقه تاریخی ۸۰ ساله آن اشاره کرد و گفت: دقت و ملاحظه ما در جذب سردفتر باید بیش از گذشته باشد. اگر شما در تاریخ دفاتر اسناد رسمی میبینید که در این ۸۰ سال سردفتری جز مشاغل حساس بوده به این دلیل است که هر کسی نمیتواند سردفتر شود. شاید هر فرد حقوقدانی بتواند وکیل شود اما هرکسی نمیتواند سردفتر شود و آن هم به خاطر حساسیتهایی بوده که قانونگذار در قوانین مختلف، شرایط سخت و پیچیده ای را برای احراز سردفتری پیش بینی کرده است.
بابایی با بیان اینکه برای مردم نباید چالش و دغدغه جدید ایجاد کرد، ابراز امیدواری کرد تا بازنگری های لازم در خصوص تدقیق جذب سردفتر انجام گرفته و هر فردی را صرفا به دلیل قبولی در آزمون در منصبی که جایگاه مقدسی برای مردم دارد، نگمارند.
به گفته او، سردفتران حقوقدانانِ امین مردم و منتخب دستگاه قضایی ثبت هستند و در بسیاری از موارد مردم در مراجعه به دفاتر اسناد رسمی به دلیل اعتماد به سردفتر، مفاد سند را ملاحظه نمی کنند.
معاون رییس قوه قضاییه با بیان اینکه کمترین تخلفات و پرونده قضایی مربوط به صنف سردفتری است، گفت: این حوزه باید حفظ و حمایت شده و از ورودی های بی حساب و کتاب جلوگیری شود تا سلامتی این منصب از بین نرفته یا مورد تهدید قرار نگیرد.
بابایی در ادامه به پلتفرم کاتب اشاره کرد و درباره ضرورت الکترونیکی کردن خدمات ثبتی اظهار کرد: هوشمندسازی و دیجیتالی شدن در سند تحول قوه آمده، تمام اجزای سازمان ثبت چه اجزای اصلی و تبعی در دوران تحول و تعالی باید به این سمت حرکت کنند.چراکه اگر ما حرکت نکنیم ممکن است دستگاههای موازی با ما ایجاد شود برای مثال در قانون بودجه ۱۴۰۲ موضوع راه اندازی پلتفرم برای ثبت معاملات از سوی دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف که به نوعی دخالت در حوزه سازمان ثبت بود مطرح شد.
وی با اشاره به تغییر ذائقه و سلیقه مردم در عصر دیجیتال ادامه داد: سبک زندگی مردم تغییر کرده است، هزینه ها بالا رفته و زمان ارزشمند شده و آن ها دیگر نمیخواهند برای دریافت خدمات، عمر خود را در ترافیک شهری تلف کنند و ترجیح می دهند کارهای خود را بدون معطلی و غیرحضوری انجام دهند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه مبنای کار ما در این سازمان، هوشمندسازی خدمات است، گفت: طبق برنامه هفتم، هدف ما فعال کردن کارگزاری و پردیس ثبتی در دفاتر اسناد رسمی است، ما باید در کمترین زمان بیشترین خدمات را ارائه دهیم. دفاتر اسناد رسمی باید از حالت سنتی خارج شوند.
بابایی اظهار کرد: بحث اجرا، تشکیل پرونده، نقشه برداری ها، تثبیت مالکیت توسط افراد فنی و کارشناسانی انجام می شوند که بخش اداری دفترخانه های اسناد رسمی تحت مدیریت سردفتر اسناد رسمی انجام می دهند و این موضوع الان در دستورکار قرار گرفته است.ما انشالله در اقدام بعدی به سمت پردیسهای ثبتی حرکت کرده و خدمات حوزه املاک را به دفترخانهها به معنی واقعی انتقال دهیم.
به گفته وی، موفقیت در حوزه الکترونیکی منوط به هوشمندسازی و افزایش اختیارات سردفتران است چرا که آن ها بهترین افراد برای اجرای برون سپاری ها هستند و ما باید این فرهنگ را در حوزه سردفتری نهادینه کنیم.
معاون رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه سردفتران در تثبیت مالکیت ها باید به یاری سازمان ثبت بیایند، تاکید کرد: سردفتران نباید مانند شیوه ۸۰ ساله فقط کتابت کرده و تنظیم سند کنند، بلکه امروز باید در مسائل فنی و بحث تثبیت مالکیت ها ورود کنند.حداقل ۵۰ میلیون ملک و زمین قولنامهای در کشور وجود دارد که تثبیت مالکیت این تعداد در توان سازمان ثبت نیست که به تنهایی در حوزه تثبیت مالکیت و سنددار کردن این اراضی و املاک ورود کند. امین های ما در دفاتر اسناد رسمی به سازمان در تثبیت مالکیتها و صدور سند کمک کنند تا با الکترونیکی شدن و ایجاد پردیسهای ثبتی اقدام لازم را انجام دهیم.
بابایی گفت: نقش مشاوران املاک باید از کتابت خارج شود و فقط همان وظیفه ای که در ماده ۲ قانون تجارت آمده یعنی دلالی قانونی (آشنایی خریدار و فروشنده) را انجام دهند.
وی با بیان اینکه موضوع تنظیم سند از سوی مشاوران منتفی شده است، بیان کرد: تا به امروز اینگونه بوده که چه در مرحله پیش نویس و چه در تنظیم سند، سردفتران ورود کنند و سامانه کاتب هم به ما در این مسیر کمک خواهد کرد، انشالله ما بتوانیم نقش دفاتر اسناد رسمی را در کنار سازمان ثبت پررنگتر کنیم و از ظرفیت برون سپاری به نحو احسنت استفاده کنیم./کانون سردفتران و دفتریاران